Od połowy zeszłego tygodnia nowy Moderus MF 10 AC jeździ testowo po śląsko-zagłębowskiej sieci tramwajowej. Pojazd przeszedł już 24-godzinny test jazdy z obciążeniem. Jak informują Tramwaje Śląskie, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze dwa wagony powinny zostać odebrane w kwietniu. Tramwaje zabiorą pasażerów przed wakacjami, po przeszkoleniu odpowiedniej liczby pracowników.
Pierwsze dwa pojazdy zostały dostarczone do zajezdni w Katowicach Zawodziu 16 marca. Odbiory, z uwagi na zagrożenie epidemiczne, zostały jednak wstrzymane. Udało się je wznowić przed Wielkanocą po wypracowaniu nowych rozwiązań. – Wypracowaliśmy system prowadzenia odbiorów nie powodujący większych skupisk pracowników; ponadto wszyscy pracownicy zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej. Dochowujemy wszelkich zasad i wytycznych rządowych ws. bezpieczeństwa i higieny pracy. Co ważne, większość szkoleń prowadzona jest w formie wideokonferencji i przy użyciu materiałów wideo zrealizowanych i przekazanych nam przez producenta – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
Obecnie prowadzone są szkolenia dla instruktorów. Pierwsza jazda w mieście
odbyła się 16 kwietnia, a w dniach 20-21 kwietnia przeprowadzona została jazda 24-godzinna pierwszego wagonu. – Pojazd kursował non stop przez 24 godziny w różnych miastach Aglomeracji, zmieniali się tylko motorniczowie. Wagon był obciążony workami z piachem, dając efekt wypełnienia przez pasażerów, a motorniczowie testowali wszystkie elementy wyposażenia wagonu. Kolejne tramwaje odbędą jazdy 12-godzinne – mówi Zowada. Jeśli wszystko przebiegnie bez przeszkód, odbiory dwóch pierwszych wagonów powinny się zakończyć jeszcze w kwietniu.
Jak informuje spółka, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Modertrans, produkcja postępuje zgodnie z harmonogramem. Dwa kolejne pojazdy są praktycznie gotowe. – Te tramwaje zostaną dostarczone do Katowic po zakończeniu trwającej procedury odbiorowej dwóch pierwszych pojazdów, czyli prawdopodobnie na przełomie kwietnia i maja – mówi Zowada. Kontrakt, obejmujący 10 wagonów, ma zostać zrealizowany do końca czerwca. Jako ostatnie zostaną dostarczone dwa wagony dwukierunkowe. – Jeżeli procedura odbiorowa przebiegnie pozytywnie, to jesteśmy przekonani, że przed wakacjami pierwsze wagony trafią do służby w ruchu liniowym – wcześniej jednak musimy wyszkolić odpowiednią liczbę motorniczych oraz pracowników zaplecza technicznego – mówi rzecznik.
Umowa z marca 2018 r. może być powiększona o kolejne pięć wagonów. Tramwaje Śląskie będą chciały skorzystać z opcji
w ramach III etapu projektu unijnego.