Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

W Krakowie będą jeździć tramwaje Pesy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2013-12-09 11:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Krakowie będą jeździć tramwaje Pesy
fot. Rynek Kolejowy
Nie obecny dostawca Bombardier, a bydgoska Pesa wygrała przetarg na dostawę 36 nowych tramwajów do Krakowa. Nowe tramwaje mają się pojawić na krakowskich torach w 2015 roku. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce.

W przetargu oferty złożyły 4 firmy. Ta od Pesy Bydgoszcz nie była najtańsza (358 225 200 zł.), niższą złożył Solaris (351 287 999 zł). Według wielu komentatorów cichym faworytem był Newag (436 158 000 zł), który zaoferował tramwaje Bombardiera - dotychczasowego dostawcy taboru dla Krakowa. Na jego korzyść miało świadczyć to, że cena stanowiła tylko 55 proc. wagi w przetargu. Najdroższą ofertę przedstawił Stadler (517 013 280 zł.). Za długość gwarancji MPK przyznawał 5 proc. punktów, a pozostałe 40 proc. oceny stanowiły kryteria techniczne.

Ostatecznie Pesa otrzymała 54 punkty w kryterium ceny, oraz maksimum w pozostałych kategoriach - 5 punktów za gwarancję i aż 40 za wartości techniczne (przyznawane za parametry techniczne wózków jezdnych, silnika trakcyjnego, przekładni mechanicznej, kół, podłogi w przedziale pasażerskim, systemu ogrzewania i schładzania powietrza w tramwaju, otworów okiennych w przedziale pasażerskim i kabiny motorniczego). Z 99-punktowym wynikiem wyraźnie wyprzedziła konkurencję. Przeważyły o tym wyłącznie punkty za długość podłogi bez stopni w przedziale pasażerskim - otrzymała je tylko Pesa (15 proc. punktów za wartości techniczne). Było to jedyne podkryterium, gdzie jeden wykonawca z najlepszym wynikiem otrzymywał maksymalną liczbę punktów, a pozostali - żadnych. Wykonawcy wnioskowali o zmianę tego zapisu na etapie zapytań po publikacji specyfikacji zamówienia, ale bezskutecznie.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa trzydziestu sześciu fabrycznie nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych o długości minimum 39 m maksimum 43m każdy. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce. Jeśli MPK uda się zapewnić finansowanie zakupu nowych wagonów i podpisze umowę z Pesą, zrezygnuje z zamawiania kolejnych zmodernizowanych składów typu 405N. Zamówienie ma zostać zrealizowane wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi oraz usługami powiązanymi. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 360 mln zł netto 442,8 mln zł brutto). Pierwotny termin realizacji: luty 2014 – wrzesień 2015 zostanie zmieniony, ze względu na wydłużenie procedury przetargowej. Prawdopodobnie będzie to styczeń - wrzesień 2015 roku.

MPK od otwarcia ofert potrzebowało aż dwóch miesięcy do wybrania najkorzystniejszej oferty. Nowe niskopodłogowe tramwaje mają być wyposażone w automatyczną klimatyzację, dwa automaty biletowe obsługujące zarówno bilon, jak i karty zbliżeniowe oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pesa zaoferowała Krakowowi tramwaj z rodziny Twist (zamówiły je już MPK Częstochowa i Tramwaje Śląskie) o nazwie Twist Step. Nowe tramwaje będą miały po cztery człony i pięć wózków (o jeden więcej niż poprzednie modele dla GOP i Częstochowy).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków jeszcze (trochę) poczeka na „Krakowiaki” Pesy

Prawo & Finanse

Kraków jeszcze (trochę) poczeka na „Krakowiaki” Pesy

Witold Urbanowicz 29 maja 2014

Tramwaje dla Krakowa. Przetarg zostanie unieważniony?

Prawo & Finanse

Tramwaje dla Krakowa. Przetarg zostanie unieważniony?

Justyna Urbaniak / Witold Urbanowicz 22 maja 2014

Ministerstwo spóźni się na tramwaj dla Krakowa?

Prawo & Finanse

Ministerstwo spóźni się na tramwaj dla Krakowa?

Jakub Madrjas 14 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5