Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Jaworznie będzie welostrada

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W Jaworznie będzie welostrada
fot. Jim henderson, domena publicznaWelostrada Hudson River Greenway w Nowym Jorku
Miasto Jaworzno podpisało umowę z konsorcjum krakowskich firm MP-MOSTY Sp. z o.o. i MPRB Sp. z o.o. na zaprojektowanie 4–kilometrowego odcinka welostrady, która połączy dwa osiedla w mieście. Projekt ma powstać w ciągu 7 miesięcy, a ukończenie budowy samej trasy planowane jest na 2016 r.

Welostrada będzie częścią większego projektu budowy infrastruktury w miescie, ale to ona budzi największe emocje, bo nie będzie to zwykła droga rowerowa. Ma zapewniać bezkolizyjny przejazd między Osiedlem Stałym, centrum miasta, Jeziorkami, aż do Ciężkowic. Blisko 10 km dróg dla rowerów, dwie kłądki i jeden tunel mają kosztować 190 tys. zł.

- Infrastruktury obecnie jest dosyć mało. Ścieżki powstawały wyłącznie przy projektach drogowych więc tam, gdzie robiono nową drogę. Natomiast w tym momencie jest to porozrzucane po całym mieście – mówi Damian Koszowski ze stowarzyszenia Integracja Dróg dla Rowerów w Jaworznie w rozmowie z telewizją TVS.

Trasa, dumnie nazywana „welostradą” będzie budowana od podstaw. Według założeń na etapie konsultacji miała się składać z dwóch jezdni o szerokości 2,25 m, które miały być przedzielone półmetrowej szerokości pasem, co według lokalnych społeczników pozwalałoby na swobodną jazdę czterech rowerzystów na całej szerokości jezdni. W SIWZ znalazła się jednak informacja, że welostrada ma mieć dwie jezdnie po 2,25 m i dwumetrowej szerokości chodnik.

- To przedsięwzięcie jest realizowane z inicjatywy coraz silniejszego środowiska rowerowego. To rowerzyści będą mieli największy wpływ na rozwiązania techniczne dróg dla rowerów – mówił po podpisaniu umowy projektowej Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich, cytowany przez lokalny serwis Jaworzno.pl.

Choć urzędnicy i rowerzyści podkreślają, że odseparowanie trasy od ruchu samochodowego i pieszego to dobry pomysł, to nie wszędzie wydzielone trasy dla rowerów są równie mocno popierane. W wielu miastach tendencją jest raczej wpuszczanie rowerów na jezdnie, przez uspokajanie ruchu, wytyczanie pasów rowerowych i kontrapasów na jezdni. Argumentuje się to koniecznością wzajemnego przyzwyczajania do siebie kierowców i rowerzystów, co poprawia zwłaszcza bezpieczeństwo tych drugich. Ale niebagatelne znaczenie ma też zwyczajny brak miejsca na wydzielone trasy rowerowe w wielu centrach miast.

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o mocno skrytykowanym pomyśle burmistrza Londynu Borisa Johnsona, który chciał wybudować sieć dróg rowerowych na estakadach. Część z nich miała wykorzystywać przestrzeń nad torami kolejowymi. Zarzucono mu nie tylko olbrzymie koszty, ale też brak wygody i separowanie rowerzystów od ruchu miejskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5