Niewielkich rozmiarów, komfortowy, nowoczesny i proekologiczny – taki już niedługo będzie dworzec w Czarnej. PKP SA przekazały plac budowy wykonawcy robót.
Dworzec w Czarnej powstanie w formule innowacyjnego dworca systemowego według autorskiej formuły opracowanej przez PKP SA. Będzie to tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. W stosunku do starego dworca, który zostanie wyburzony, nowy będzie odznaczał się nowoczesną formą architektoniczną. Zaprojektowano go jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia, że tworzą one spójną całość funkcjonalno-użytkową. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej tzw. części miejskiej niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zaprojektowano 14 stojaków dla rowerów, a także stację naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznego będzie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów. W ramach inwestycji uporządkowane zostanie otoczenie dworca, w tym tereny zielone. Powstaną nowe chodniki oraz droga wraz ze zlokalizowanymi przy niej 24 miejscami postojowymi, w tym dwoma przeznaczonymi dla osób z niepełnosprawnościami.
– Nowy dworzec w Czarnej, to kolejny nowoczesny obiekt, który powstanie w województwie podkarpackim od podstaw, po otwartym na początku lipca dworcu w Sędziszowie Małopolskim. Jest on realizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Oznacza to nie tylko nowoczesną architektonicznie bryłę, dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, komfort i bezpieczeństwo, ale również zastosowanie proekologicznych rozwiązań. Inwestycja w Czarnej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który w województwie podkarpackim obejmie łącznie sześć dworców kolejowych – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
mat. PKP SA
Nowy dworzec w Czarnej to jednak nie tylko nowoczesna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na dworcu zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostanie wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu. Dodatkowo dworzec będzie posiadał pompę ciepła, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Na dworcu w Czarnej poprawi się również bezpieczeństwo. Zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Budowa nowego dworca w Czarnej jest realizowana w formule projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Heli Factor z Warszawy oraz Merx z Białegostoku. Koszt inwestycji to ponad 5 mln zł brutto. Jest ona finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia nowego dworca podróżnym to wiosna 2021.
Budowa nowego dworca w Czarnej jest projektem realizowanym w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023. W województwie podkarpackim obejmuje on łącznie sześć dworców kolejowych.
mat. PKP SA