Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W ciągu roku kolejne świecące ścieżki rowerowe?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-07-22 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W ciągu roku kolejne świecące ścieżki rowerowe?
fot. TPA Pruszków
Samoistnie świecąca ścieżka rowerowa pod Lidzbarkiem Warmińskim spotkała się z ogromnym odzewem i zainteresowaniem, daleko wykraczającymi poza granice Polski. Na razie jednak nie przekłada się to na nowe projekty. – Dostaliśmy łącznie kilkaset zapytań ze wszystkich kontynentów. Oceniamy, że kolejne świecące ścieżki mogą się pojawić w ciągu roku – mówi Igora Ruttmar, prezes zarządu TPA i opowiada o innych innowacyjnych wdrożeniach w postaci asfaltu modyfikowanego gumą z opon czy też nawierzchniach o wydłużonej trwałości.

Jesienią zeszłego roku pod Lidzbarkiem Warmińskim otwarto krótki odcinek samoistnie świecącej ścieżki rowerowej. Autorem projektu świecącej nawierzchni jest laboratorium TPA w Pruszkowie, zaś wykonawcą Strabag. Ścieżka nie potrzebuje żadnego zasilania – wykorzystywane są tzw. luminofory, czyli specjalne substancje syntetyczne, które „ładują” się światłem dziennym i dzięki właściwościom luminescencyjnym wydzielają energię w postaci światła.

Wdrożenie spotkało się z ogromnym odzewem. – Nasza ścieżka faktycznie wzbudziła duże zainteresowanie mediów i inwestorów z całego świata – dostaliśmy łącznie kilkaset zapytań ze wszystkich kontynentów – mówi Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA. Na razie jednak nie udało się przekuć zainteresowania w kolejne zlecenia. – Oceniamy, że kolejne świecące ścieżki mogą się pojawić w ciągu roku – wskazuje Ruttmar.

Czas od wdrożenia pozwolił jednak specjalistom na zebranie szeregu doświadczeń związanych z eksploatacją ścieżki. – W ciągu prawie dziesięciu miesięcy od wybudowania ścieżki dokonaliśmy wielu obserwacji – na przykład jak ścieżka funkcjonuje w warunkach zimowych. Te obserwacje i kolejne badania pozwalają nam na doskonalenie technologii. Efekt świecenia ścieżki w ciemności utrzymuje się, przy niskich temperaturach zimą ścieżka świeci mniej intensywnie i krócej, a przy wyższych temperaturach takich jakie mamy obecnie – intensywniej. Prowadzimy dalsze badania laboratoryjne i obserwacje in-situ, aby ocenić dokładniej wpływ środowiska na efekt świecenia – mówi Ruttmar. Jak dodaje, koszt utrzymania ścieżki jest taki sam jak koszt utrzymania standardowej nawierzchni – nie są tu wymagane żadne specjalne zabiegi.

TPA pracuje nad innymi innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie długotrwałych i inteligentnych nawierzchni. Kilka z nich udało się wdrożyć na fragmencie trasy S7 w Krakowie, którą Strabag oddał do użytku pod koniec czerwca. – Zastosowaliśmy na niej asfalt modyfikowany gumą z opon samochodowych. W ramach tego samego projektu, nasi inżynierowie zaprojektowali nawierzchnię o wydłużonej trwałości z zastosowaniem elastycznej, odpornej na zmęczenie dolnej warstwy asfaltowej konstrukcji. Zastosowanie tej warstwy umożliwiło wydłużenie trwałości projektowanej nawierzchni prawie o połowę, bez wzrostu kosztów – opisuje Igor Ruttmar.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Utrecht. Droga rowerowa na dachu szkoły

Przestrzeń

Utrecht. Droga rowerowa na dachu szkoły

Rafał Stawecki 17 kwietnia 2017

Sosnowiec zamieni wiadukt kolei piaskowej w drogę rowerową

Przestrzeń

Sosnowiec zamieni wiadukt kolei piaskowej w drogę rowerową

Witold Urbanowicz 10 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5