Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Vooom: Mobilność 3.0 szansą na powrót do normalności w transporcie miejskim

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-04-27 09:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Vooom: Mobilność 3.0 szansą na powrót do normalności w transporcie miejskim
mat. Vooom
Doświadczenie pandemii koronawirusa zmieniło sposób życia, pracy i przemieszczania się praktycznie na całym świecie. Zamrożenie gospodarek i ograniczenia przełożyły się na spadek liczby oraz intensywności podróżowania w celach prywatnych oraz służbowych. Boleśnie przekonali się o tym operatorzy komunikacji miejskiej, carsharingu czy też hulajnóg wynajmowanych na minuty.

Społeczna izolacja i powolne odmrażanie gospodarki sprawiło, że mieszkańcy miast mają coraz większą potrzebę poruszania się – spotkania z dawno niewidzianymi przyjaciółmi, wyjazdu za miasto czy odwiedzenia rodziny. Jednakże przed podróżą często powstrzymuje ich obawa skorzystania z transportu zbiorowego, gdzie istnieje największe prawdopodobieństwo zakażenia. To właśnie dlatego Mobilność jako usługa (z ang. Mobility-as-a-Service – MaaS) może stać się niezwykle istotnym elementem tej nowej rzeczywistości i powracania do normalności. Czołowym operatorem MaaS w Polsce jest Vooom, polski startup, którego inwestorem strategicznym jest Michał Kiciński, współtwórca CD Projekt. W czasach pandemii i po niej “zwykły” MaaS to jednak już za mało. Potrzebna jest zmiana koncepcji - zamiast wydawać pieniądze bezpośrednio np. na okresowy bilet komunikacji miejskiej, użytkownik powinien mieć dostęp do środków, które może elastycznie przeznaczyć na wybrany przez siebie środek transportu w ramach abonamentu płaconego np. przez pracodawcę. To w tym kierunku, nazywanym Mobilnością 3.0, rozwija się branża MaaS.
Potencjał takich rozwiązań najlepiej znają użytkownicy. Swoimi wrażeniami z podróżowania carsharingiem wynajmowanym przez aplikację Vooom podzielił się z redakcją Transportu Publicznego Jacek Dębski, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa, który przez 7 dni korzystał z nielimitowanych przejazdów pojazdami “na minuty”.

Kiedy po raz pierwszy zetknął się Pan z Vooom?

Jacek Dębski, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: Jestem miłośnikiem motoryzacji, a w udostępnionym przez Vooom na aukcji WOŚP siedmiodniowym pakiecie znalazłem informację, że będę miał nielimitowany budżet do wykorzystania na przejazdy pojazdami różnych operatorów. Nie wiedziałem wtedy jeszcze czym jest Vooom, ale miałem wcześniej okazjonalne doświadczenia z carsharingiem i oferta wyglądała zachęcająco. Dzięki aukcji WOŚP mogłem połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli swoje hobby z możliwością pomagania innym.

Z jakich usług w ramach Vooom Pan skorzystał?

W trakcie pierwszych testów w lutym tego roku temperatury nie zachęcały do korzystania z hulajnóg czy skuterów. Pierwsze doświadczenia z MaaS (z ang. Mobility-as-a service – Mobilność jako usługa) zbierałem zatem zza kierownicy aut na minuty. Dało mi to na przykład możliwość sprawdzenia, jak się jeździ samochodem elektrycznym.

Jakie ma Pan wrażenia po przetestowaniu podróży po mieście przy użyciu aplikacji Vooom?

Ogromną zaletą Vooom jest integracja usług na jednej mapie. Uruchamiam aplikację i od razu mam pełen podgląd na to, jakie pojazdy znajdują się w okolicy. To duża wygoda i oszczędność czasu. Bardzo przydatna jest też możliwość obserwowania „na żywo” przejazdu tramwajów i autobusów. Czekam na uruchomienie przez firmę obsługi zakupu biletów.

Mieszka Pan pod Warszawą. Z jakimi problemami spotyka się Pan dojeżdżając codziennie do pracy?


Dojazd do miasta własnym samochodem wiąże się ze staniem w korkach i kłopotami z parkowaniem. Dlatego sporo czasu spędzam w komunikacji miejskiej. Również wiele osób z mojego zespołu zostawia swoje auta na parkingach Park&Ride i dalej jedzie transportem publicznym. Dla nas planer podróży i możliwość płacenia za przejazdy w jednym miejscu to duże ułatwienie. Ciekawym rozwiązaniem byłoby również udostępnienie w ramach aplikacji np. usług w stylu Ubera albo Bolta, z których korzystam częściej niż z taksówek. Bardzo kibicuję Vooom, bo uważam, że to świetne rozwiązanie, aby mieć dostęp do różnych usług w ramach jednej aplikacji.

Czy jako osoba posiadająca prywatny samochód widzi Pan możliwość przesiadki do pojazdów „na minuty”?


Jak najbardziej. Jazda do pracy w godzinach szczytu to nic przyjemnego dla kierowcy. Dojeżdżam i potem mnóstwo czasu zajmuje mi szukanie miejsca - w Warszawie naprawdę trudno jest zaparkować, a kiedy to się uda wiąże się z niemałą opłatą za parkowanie. Jedynym wyzwaniem jest fakt, że mój dom znajduje się poza zasięgiem stołecznych operatorów, ale myślę, że te usługi będą się rozwijały. Wiem, że moi znajomi też korzystali już z pojazdów współdzielonych do krótkich przejazdów lub przewozu większych przedmiotów.

Aplikacja Vooom ma w swojej ofercie tzw. Pakiety Mobilności, czyli elastyczne budżety na przejazdy po mieście. Usługa działa podobnie jak wygrany przez Pana voucher i jest skierowana do firm, które chcą wesprzeć swoich pracowników w dojazdach do pracy. Jak Pan ocenia taki pomysł?

Dużo czasu spędzam przemieszczając się z i do pracy, więc ucieszyłbym się, gdyby mój pracodawca zaoferował mi takie wsparcie. Nie korzystam samochodu służbowego, mam własny, który sprawdzać się w sytuacjach, kiedy potrzebuję auta. Poza tym w Warszawie nie ma gdzie zaparkować, a jeśli jest, to są to głównie płatne miejsca, więc miesięcznie jest to spory koszt. Gdybym miał dostęp w ramach budżetu mobilności do roweru, skutera, hulajnogi czy samochodu na minuty, korzystałbym z takich rozwiązań. Mam nadzieję, że firmy zauważą, że istnieje taka możliwość na rynku i zaczną oferować ją pracownikom. W moim najbliższym otoczeniu zawodowym ludzie albo jeżdżą własnymi samochodami, albo łączą jazdę prywatnym autem z komunikacją. Dopłaty do codziennych dojazdów do pracy byłyby fajnym rozwiązaniem. Dlatego mam nadzieję, że Vooom będzie rozwijał swoją usługę i stanie się ona „must have” w firmach.

Czy korzysta Pan ze pojazdów współdzielonych w okresie pandemii?

Moja praca nie wymaga ode mnie obecności w biurze. Od momentu kiedy zaczęto wprowadzać obostrzenia związane z przemieszczaniem się, wszystkie działania wykonuję zdalnie. Jeśli muszę wyjść z domu np. na zakupy, korzystam z prywatnego auta. Natomiast podoba mi się idea transportu kryzysowego popularyzowana przez twórców aplikacji. Dla osób, które muszą przemieszczać się po mieście carsharing, rower czy hulajnoga są z pewnością bezpieczniejsze niż transport zbiorowy.

A jak planuje się Pan poruszać po mieście, gdy sytuacja epidemiczna się unormuje?

Na pewno będę chciał dalej korzystać z pojazdów „na minuty” za pośrednictwem Vooom. Przetestuję skuter, może wybiorę się na przejażdżkę hulajnogą. Zamierzam zdecydowanie więcej wychodzić z domu niż obecnie.
  
Vooom to polska platforma MaaS, która integruje na jednej mapie różne środki transportu współdzielonego, taksówki oraz komunikację publiczną. Dzięki aplikacji wypożyczenie hulajnogi, roweru, skutera czy samochodu to kwestia dosłownie kilku kliknięć, gdyż wynajem pojazdów różnych operatorów odbywa się bezpośrednio na platformie. W ofercie Vooom znajdują się tzw. Pakiety Mobilności, czyli elastyczne firmowe środki na mobilność umożliwiające przejazdy środkami transportu współdzielonego oraz publicznego, które stanowią bezpieczne i elastyczne rozwiązanie kwestii dojazdów do pracy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Transport kryzysowy w dobie koronawirusa

Felietony i komentarze

Transport kryzysowy w dobie koronawirusa

Włodzimierz Łoziński 25 marca 2020

Vooom to MaaS w jednym kliknięciu

Mobilność

Vooom to MaaS w jednym kliknięciu

jd/Newseria Biznes 06 lutego 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5