Partnerzy serwisu:
Mobilność

Veolia i Metro zastanowią się, jak odzyskać ciepło z tuneli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Veolia / inf. własne

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Veolia i Metro zastanowią się, jak odzyskać ciepło z tuneli
fot. WU
Metro Warszawskie i Veolia Energia Warszawa podpisały 30 listopada list intencyjny dotyczący współpracy nad projektem odzysku ciepła z infrastruktury Metra Warszawskiego. Podjęte działania mają przyczynić się bezpośrednio do dalszej redukcji ilości wykorzystywanych paliw kopalnych w ramach transformacji energetycznej Warszawy, jednocześnie zmniejszając szkodliwe oddziaływanie na środowisko naturalne.

Tunele metra gromadzą duże ilości ciepła. Dzieje się tak z powodu zainstalowanej tam elektroniki, sprzętu, hamujących i przyspieszających pociągów oraz dużej liczby pasażerów, przebywających w jednym miejscu. Tak generowane ciepło odpadowe, powstające jako produkt uboczny, ulatnia się szybami wentylacyjnymi do atmosfery. Za pomocą nowoczesnych systemów odzyskiwania ciepła odpadowego można je wykorzystać ponownie do zaspokojenia grzewczych potrzeb stolicy. Takie rozwiązanie to między innymi zmniejszenie wpływu na środowisko, ponieważ energia zawarta w cieple odpadowym jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. To również realne korzyści ekonomiczne w postaci optymalnych cen ciepła dla mieszkańców stolicy.

Recycling ciepła z metra

W ramach spółpracy, Metro Warszawskie i Veolia Energia Warszawa będą analizować potencjał energetyczny odzysku ciepła z infrastruktury metra m. in. tuneli, stacji i systemów wentylacji, w celu zasilenia tym ciepłem warszawskiej sieci ciepłowniczej. Ocena potencjału energetycznego odzysku ciepła stanowić będzie podstawę wypracowania optymalnego rozwiązania. Projekt będzie realizowany przy wsparciu m.st. Warszawy, w szczególności w zakresie objęcia patronatu nad jego realizacją. Współpraca została zaplanowana na lata 2022-2027.

– Projekt recyclingu ciepła wydostającego się z metra warszawskiego przyczyni się do istotnego udziału przedsiębiorstwa w transformacji energetycznej Warszawy. Zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju stolicy, metro pozostanie nadrzędnym środkiem miejskiego transportu zbiorowego w mieście i docelowo sieć metra będzie składała się z pięciu linii, które będą generować jeszcze więcej ciepła. Dlatego już teraz rozpoczynamy prace nad innowacyjnym sposobem wykorzystania możliwości, jakie daje ciepło odpadowe generowane w mieście – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

W warszawskim metrze, w zależności od miejsca i miesiąca, występują duże rozbieżności temperatury (mierzonej poza pociągami). Przykładowo w grudniu 2021 r. najniższa zanotowana temperatura w infrastrukturze kolei podziemnej wyniosła 9,0 0C, a najwyższa 23,5 0C. W styczniu 2022 r. ten przedział wynosił 11,1 st. C – 20,5 st. C, w lutym 13,0 st. C – 18,7 st. C, a w marcu 13,0 st. C – 20,3 st. C. Świeże dane z wtorku 20 grudnia z godz. 9:45 dla stacji A7 Wilanowska: 16,8 st. C, A8 Wierzbno: 19,9 st. C, A13 Centrum: 15,6 st. C, A17 Dworzec Gdański: 11,8 st. C.

Atrakcyjne źródło

Zakładane cele klimatyczne ujęte w unijnych regulacjach powodują, że rośnie znaczenie wykorzystania ciepła odpadowego w ciepłownictwie systemowym. Sieć ciepłownicza w Polsce ma duże możliwości podniesienia efektywności i ma duże możliwości w zakresie wykorzystania rozproszonej energii, w oparciu o gospodarkę obiegu zamkniętego, czyli wykorzystania źródeł odnawialnych oraz ciepła odpadowego. Praktycznie w otoczeniu każdej sieci ciepłowniczej można znaleźć ciepło odpadowe, które jako produkt uboczny może pochodzić np. z produkcji przemysłowej, oczyszczalni ścieków czy serwerowni. Zazwyczaj jest uwalniane do otoczenia w postaci m.in. spalin, pary wodnej, powietrza, czy jako produkt uboczny eksploatowania instalacji chłodniczych.

– Veolia Energia Warszawa wciąż poszukuje nowych źródeł wytwarzania energii, które nie emitują CO2 i są realną alternatywą dla paliw kopalnych. Pozwoli to w perspektywie długofalowej na opanowanie rosnących cen ciepła oraz „zazielenienie” warszawskiej sieci ciepłowniczej. Widzimy ogromny potencjał w infrastrukturze Metra Warszawskiego, dlatego cieszy nas już kolejna współpraca w tym obszarze. Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się zrealizować projekt, który wpłynie na bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców Warszawy - powiedział Paweł Orlof, prezes Veolii Energii Warszawa.

W zakresie wykorzystania energii odpadowej z metra Warszawa korzysta z doświadczeń innych miast europejskich. Ciepło odpadowe z londyńskiego metra jest obecnie wykorzystywane do zapewnienia ogrzewania i ciepłej wody dla ponad 1350 domów, szkoły i dwóch ośrodków wypoczynkowych na terenie dzielnicy Islington. Warto przy tym nadmienić, że wiekowe metro londyńskie z ciasnymi tunelami nagrzewa się znacznie bardziej od warszawskiego. Zdarza się, że średnia miesięczna temperatura przekracza tam 30 stopni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni

Przestrzeń

Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni

Redakcja/inf. pras. 24 stycznia 2023

Metro na Karolin: Trwają prace przygotowawcze

Przestrzeń

Warszawa: Dotarła ósma Varsovia. Więcej czasu na decyzję ws. opcji

Przestrzeń

Zobacz również:

Metro przechodzi na LED-y i oszczędza

Mobilność

Metro przechodzi na LED-y i oszczędza

Redakcja/inf. pras. 19 stycznia 2023

RPO pisze do Trzaskowskiego ws. zbyt intensywnych reklam w metrze

Prawo & Finanse

Warszawa: Pierwszy pociąg metra dla Kijowa – jeszcze w tym kwartale

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni

Przestrzeń

Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni

Redakcja/inf. pras. 24 stycznia 2023

Metro na Karolin: Trwają prace przygotowawcze

Przestrzeń

Warszawa: Dotarła ósma Varsovia. Więcej czasu na decyzję ws. opcji

Przestrzeń

Zobacz również:

Metro przechodzi na LED-y i oszczędza

Mobilność

Metro przechodzi na LED-y i oszczędza

Redakcja/inf. pras. 19 stycznia 2023

RPO pisze do Trzaskowskiego ws. zbyt intensywnych reklam w metrze

Prawo & Finanse

Warszawa: Pierwszy pociąg metra dla Kijowa – jeszcze w tym kwartale

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5