fot. Spoorjan, lic. CC BY-SA 3.0przegubowy VDL Citea SLFA w Amsterdamie
11 lipca podpisano kontrakt pomiędzy holenderską firmą VDL Bus & Coach a jednym z największych niemieckich organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego firmą KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) na dostawę 8 sztuk 18-metrowych autobusów przegubowych, które mają zainicjować w Kolonii budowę systemu BRT (metrobusy).
W najbliższych latach władze Kolonii chcą skupić się na tzw. dużej elektromobilności pasażerskiej, w której ma dominować szybki, zeroemisyjny transport publiczny o dużej pojemności pasażerskiej, a autobusy ze względu na niskie koszty budowy i eksploatacji systemu mają mieć ważną pozycję w przewozach.
Nowy autobus VDL Citea SLFA Electric powstanie na bazie dwóch sprawdzonych już autobusów firmy VDL – Citea Electric i przegubowego Citea SFLA. W pełni elektryczny, wykorzystywać będzie energię elektryczną z wielkopojemnościowych akumulatorów, które będą doładowywane na jednym z krańców poprzez pantograf przez 3–4 minuty. Pełne doładowania do 100 proc. pojemności będą odbywać się nocą, również na krańcach, praktycznie bez potrzeby zjazdu do zajezdni.
Zastosowany modułowy system montażu z systemem Kyriad, gdzie zachowane będą lekkość i funkcjonalność Citea pozwolą w przyszłości na rozbudowę VDL Citea SLFA Electric nawet do 24-28 metrów długości jedynie poprzez proste dodanie jednego z modułów, które jak twierdzi producent, można będzie dodać we własnym warsztacie przewoźnika.
Niewątpliwą nowością nowego przegubowca VDL będzie jeszcze większe obniżenie podłogi w przedziale pasażerskim, w porównaniu do dotychczas stosowanych przez producentów autobusów miejskich i wygospodarowanie dodatkowego, drugiego dużego przedziału na wózek dziecięcy czy wózek dla niepełnosprawnych. Inną zaletą będzie mocowanie siedzeń pasażerskich do ścian bocznych czy słupków i tym samym uwolnienie podłogi od zbędnych wsporników, zamocowań, co znacznie poprawi komfort podróżowania (więcej miejsca na nogi, bagaż) jak również ułatwi mechaniczne sprzątanie podłogi.
Szerokie drzwi ułatwią szybką wymianę pasażerów na przystankach. Nieco futurystyczny wygląd, szczególnie przedniej, pochylonej szyby z ukrytym w przedniej części optycznym naprowadzaniem autobusu do krawędzi przystanku, dopełnia całości.
Firma VDL w 2010 r. pokazała model studialny innego autobusu hybrydowego nazywanego „Phileas”, który stylistycznymi rozwiązaniami w świecie projektantów zrobił niemałe zamieszanie. Jeżeli w nowym autobusie VDL budowanym dla przewoźnika w Kolonii producent zastosuje, a zapewne tak będzie, system modułowy autobusu „Phileas”, czyli już sprawdzone w masowej produkcji elementy, to firma VDL wyznaczy zupełnie inną jakość autobusów elektrycznych do dużych, masowych przewozów. Nie tylko dla pasażerów, ale również dla użytkowników, którzy w zależności od potrzeb będą mogli we własnych zajezdniach kształtować wielkość pojazdu.
Pierwsze testy autobusu mają się odbyć wczesnym latem 2015 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.