Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Van Hool zbankrutował. Paryskie trambusy dokończy Hess?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niezwykle ciekawy projekt, związany z budową podwójnie przegubowych, bardzo długich autobusów elektrycznych dla paryskiego transportu, zakończył się klapą. Ich producent zbankrutował nie ukończywszy całej serii pojazdów. Pojawia się szansa, że autobusy dokończy inna firma.

Autobusy, których zażyczył sobie Paryż, są nietypowe po wielokroć. Po pierwsze pojazdy są podwójnie przegubowe i mają aż 24 metry długości, po drugiej mają bardzo oryginalny wygląd, po trzecie ładowane są (a raczej mają być) z indukcyjnych ładowarek w infrastrukturze jezdni. To wymusza ich wysokie skomplikowanie techniczne. Przy projekcie pracowały trzy firmy: producent autobusów Van Hool, Alstom – jako producent systemu ładowania i Kiepe Electric – który odpowiada za napęd elektryczny pojazdu (cały projekt opisaliśmy tutaj).

Trambusy kupił region Ile-de-France do obsługi dwóch linii w Paryżu. Pojazdy miały wozić pasażerów już w czasie Igrzysk Olimpijskich. Van Hool jednak od miesięcy borykał się z problemami finansowymi (oprócz autobusów budował także naczepy a oba rynki po pandemii mocno podupadły) a skomplikowany technicznie projekt tylko go pogrążał. Na początku roku producent z ogromnym doświadczeniem i historią ogłosił bankructwo. W kwietniu jego część przejął holenderski VDL – również producent autobusów.

Projekty bazujące na autobusach budowanych dotąd przez Van Hool nie będą jednak przez VDL kontynuowane (Holendrzy mają swoje konstrukcje). Powstał problem, bo Van Hool zdołał zbudować i dostarczyć jedynie 5 z wszystkich 56 zamówionych autobusów dla Paryża i żadne z pojazdów nie wyjechało w czasie Igrzysk, które miały uświetnić. Kolejnych 25 jest w różnym stadium kompletacji – zazwyczaj bez zamontowanego napędu i urządzeń do ładowania. Reszty produkcji nawet nie uruchomiono, choć Francuzi zamówili aż 56 przegubowców.

Pojawiła się jednak szansa na realizację przynajmniej części projektu. Szwajcarski Hess, mający doświadczenie z trolejbusami i napędami Kiepe chce się podjąć zakończenia produkcji 25 wspomnianych egzemplarzy. Paryż musi projekt kontynuować, bo koszty zamówienia nietypowej infrastruktury (ładowanie z jezdni) są bardzo wysokie i nie nadaje się ona do wykorzystania w innych autobusach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Komunikacja

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Roman Czubiński 15 maja 2025

Paryż z tysięcznym autobusem elektrycznym

Komunikacja

Paryż z tysięcznym autobusem elektrycznym

Przemysław Farsewicz 22 lutego 2025

MZK Bielsko-Biała otwiera oferty w przetargu na elektryk MINI

Komunikacja

Stadler dostarczy lokomotywy dla paryskiego metra

Komunikacja

Stadler dostarczy lokomotywy dla paryskiego metra

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2024

Solaris zbuduje 96 bateryjnych Solarisów dla Utrechtu

Komunikacja

Solaris zbuduje 96 bateryjnych Solarisów dla Utrechtu

inf. pras. oprac. ms. 17 października 2024

Zobacz również:

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Komunikacja

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Roman Czubiński 15 maja 2025

Paryż z tysięcznym autobusem elektrycznym

Komunikacja

Paryż z tysięcznym autobusem elektrycznym

Przemysław Farsewicz 22 lutego 2025

MZK Bielsko-Biała otwiera oferty w przetargu na elektryk MINI

Komunikacja

Stadler dostarczy lokomotywy dla paryskiego metra

Komunikacja

Stadler dostarczy lokomotywy dla paryskiego metra

Przemysław Farsewicz 06 listopada 2024

Solaris zbuduje 96 bateryjnych Solarisów dla Utrechtu

Komunikacja

Solaris zbuduje 96 bateryjnych Solarisów dla Utrechtu

inf. pras. oprac. ms. 17 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij