Władze holenderskiej prowincji Utrecht razem z lokalnym przewoźnikiem QBuzz, który działa tam pod marką U–OV, ogłosił zamówienie na 55 przegubowych autobusów elektrycznych i 15 autobusów o długości 15 metrów z silnikiem diesla. Autobusy zaczną wozić pasażerów wiosną przyszłego roku.
Autobusy zostaną wyleasingowane. W tym celu władze prowincji przekazały przewoźnikowi dodatkowe 5 mln euro na dodatkowe koszty. Na razie umowę transportową z samorządem ma U–OV. To ten przewoźnik pozyska autobusy i wybierze infrastrukturę do ich ładowania. W przyszłości, jeśli przewoźnik się zmieni, to on będzie korzystał z pojazdów.
Spośród zamawianych autobusów, 35 jest przewidzianych do obsługi trzech linii miejskich w Utrechcie. Będą ładowane na pętli za pomocą szybkich ładowarek pantografowych. Pozostałe 20 jest przewidzianych do obsługi linii podmiejskich. Mają być ładowane na stacjach w miejscowościach Nieuwegein i Zeist i obsługiwać różne linie szczególnie w godzinach szczytu.
To kolejny duży przetarg na przegubowe elektrobusy w Europie. Warszawa dopiero co rozstrzygnęła zamówienie na 130 takich pojazdów.
Nie będą to pierwsze elektrobusy w Utrechcie. U–OV korzysta już z 11 takich pojazdów standardowej długości, dostarczonych przez Ebusco. Przewoźnik musi sobie poradzić z rosnącym zapotrzebowaniem na usługi przewozowe. Liczba pasażerów w regionie rośnie co roku o 4–5 proc. Stąd zakupy przegubowych pojazdów, a także 15 autobusów 15–metrowych o standardowym napędzie.
Poza wspomnianymi pojazdami U–OV korzysta jeszcze z 55 autobusów z silnikiem diesla, spełniających normę emisji spalin Euro 6. Jednak plan regionu zakłada, że do 2028 r. cały transport autobusowy będzie tam zeroemisyjny.