Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Uspokójmy ruch samochodowy w polskich miastach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Uspokójmy ruch samochodowy w polskich miastach
fot. Lichen99, lic. CC BY-SA 4.0Katowice
Polskie miasta coraz śmielej stosują strefy ograniczonej prędkości na swoim obszarze. Uspokajanie ruchu samochodowego to właściwy sposób nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale także znaczącą poprawę jakości życia mieszkańców obszaru, gdzie takie rozwiązanie jest stosowane.

W tym tygodniu władze Katowic ogłosiły, że jeszcze przed wakacjami wprowadzą strefę Tempo 30 na obszarze śródmieścia. Ponadto wewnątrz strefy ograniczonej prędkości będzie obowiązywała strefa zamknięta dla ruchu samochodowego, a przeznaczona dla osób poruszających się pieszo oraz na rowerach. Zakaz poruszania się aut będzie obejmował dotychczasowy obszar ulic Mielęckiego, Mariackiej, Staromiejskiej i Dyrekcyjnej, a docelowo ma również obowiązywać na obszarze placu Kwiatowego, rynku i ulicy 3 Maja. Strefa Tempo 30 będzie zaś funkcjonowała na obszarze ograniczonym w części południowej pomiędzy torowiskiem kolejowym, autostradą A4 oraz ulicami Mikołowską i Francuską. Północna część będzie znajdowała się zaś pomiędzy torowiskiem kolejowym, Drogową Trasą Średnicową oraz ulicami Sokolską i Dudy Gracza. W swoich założeniach strefa Tempo 30 ma służyć ograniczeniu ruchu tranzytowego oraz poprawie warunków ruchu pieszego i rowerowego. Katowice idą tym samym przykładem miast zachodniej Europy, gdzie takie rozwiązania to standard zwłaszcza na obszarach śródmiejskich.



Zalety i warunki stosowania stref Tempo 30

Do podstawowych zalet stosowania stref ruchu uspokojonego należy:
• znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych,
• poprawa płynności ruchu drogowego,
• poprawa warunków ruchu rowerowego i pieszego, w tym bezpieczeństwa,
• możliwość skrócenia drogi pieszych (łatwiejsze przekraczanie ulic),
• mniejszy poziom zanieczyszczenia powietrza i hałasu ulicznego,
• wzrost atrakcyjności przestrzeni ulicznej,
• poprawa atrakcyjności transportu publicznego,
• częściowe zniechęcanie mieszkańców do korzystania z samochodu,
• możliwość odstąpienia od wyznaczania infrastruktury rowerowej i przejść dla pieszych.

Oczywiście nie każda ulica może znaleźć się wewnątrz strefy o ograniczonej prędkości. Najlepiej sprawdzają się w tym celu ulice na gęsto zabudowanych obszarach śródmiejskich oraz ulice lokalne w dzielnicach mieszkaniowych. Ponadto wymierne efekty osiąga się w przypadku uspokajania ruchu na większym obszarze, czyli właśnie strefując ruch. Można uznać, że uspokajanie ruchu sprawdza się przede wszystkim na ulicach lokalnych, jednak pewne środki (np. azyle na przejściach dla pieszych) mogą być stosowane także na głównych arteriach komunikacyjnych.

Dobre praktyki z Polski

Katowice są jednym z pierwszych polskich miast, które decyduje się na tak poważne ograniczenia w ruchu aut na obszarze śródmieścia. Na świecie środki uspokojenia ruchu po raz pierwszy zostały wprowadzone w latach 60. XX wieku w holenderskim miasteczku Delft na skutek działań mieszkańców zmęczonych ruchem tranzytowym przez ich miasto. Od połowy lat 70. działania te są zaś częścią polityki transportowej w Holandii. Od tamtej pory rozwiązania zmuszające kierowców do zdjęcia nogi z gazu rozpowszechniły się w większości krajów Europy, a także m.in. w Stanach Zjednoczonych. Co więcej, rozwiązania takie jak progi zwalniające, mini ronda, wyniesione tarcze skrzyżowań oraz miejsca parkingowe stały się nieodłącznym elementem krajobrazu europejskich miast. W polskich realiach uspokajanie ruchu to najczęściej stosowanie na wybranych ulicach progów zwalniających. Inne rozwiązania są dużo mniej popularne. Zdecydowanie częściej można spotkać barierki, które przyczyniają się do „uspokojenia” ruchu pieszego.

Wśród przykładów dobrych praktyk w ograniczaniu ruchu z obszaru Polski można wymienić przede wszystkim Kraków (pierwsze ograniczenia wprowadzono 50 lat temu, a system 3 stref dostępu powstał w roku 1988). Ostatnim elementem jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant, które ma szanse znacząco ograniczyć ruch tranzytowy w śródmieściu. Inną ciekawą inicjatywą był projekt „Miasteczka Holenderskiego” w dzielnicy Włostowice w Puławach, gdzie w 2009 roku uspokojono ruch m.in. na drodze wojewódzkiej 824, która stanowi jedyny dojazd z tego miasta do Kazimierza Dolnego. Projekt ten był realizowany w ścisłej współpracy z Ministerstwem Transportu Holandii, dzięki czemu wprowadzono nowatorskie jak na Polskę rozwiązania. Należy także pamiętać o pierwszym polskim woonerfie, czyli ulicy 6 Sierpnia. W tym ostatnim przypadku miasto zdecydowało się na całkowitą zmianę przestrzeni ulicznej po kampanii społecznej zorganizowanej siłami miejskich aktywistów. Skutkiem jest powstanie przestrzeni publicznej wysokiej jakości, która przyciąga szerokie grono odwiedzających.

Powyższe przykłady pokazują, że także w Polsce możliwe jest uspokajanie oraz ograniczanie ruchu samochodowego na ulicach miejskich. Dzięki odważnej decyzji Katowice dołączyły do awangardy polskich miast, które chcą ograniczać ruch samochodowy w centrum. Niedługo usłyszymy zapewne o kolejnych tego typu inicjatywach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5