fot. Febiyan, lic. Unsplash LicenseTourists biking at Nyhavn, Copenhagen. www.febiyan.com
„W Danii klasy średniej nie stać na samochód. Muszą jeździć rowerami, a w dłuższe trasy pociągami” napisała na Twitterze była ambasador USA w Danii. Chciała w ten sposób pokazać do jak katastrofalnej sytuacji w Ameryce mogą doprowadzić rosnące ceny paliw. Nie ma to wiele wspólnego z rzeczywistością, ale pokazuje stosunek administracji Donalda Trumpa i znacznej części amerykanów do samochodu.
Wpis byłej amabasador USA w Danii Carli Sands, powołanej na to stanowisko w czasach administracji poprzedniego prezydenta Donalda Trumpa, był komentarzem do udostępnionego materiału CNN pokazującego reakcję amerykanów na rosnące ceny paliw oraz ich obawy o to, czy będą mogli dalej jeździć samochodem. Obecnie w USA benzyna kosztuje ok. 5 USD za galon, zaś dwa lata temu kwota ta była a ok. 2 USD niższa. W porównaniu do krajowego rynku nie wydają się to być wartości wygórowane, albowiem mówimy o cenie ok. 1,3 USD za litr czyli ok. 5,7 PLN za litr (połowa czerwca 2022).
Carla Sands napisała: ”Widziałam to już wcześniej. W Danii klasy średniej nie stać na samochód. Muszą jeździć rowerami, a w dłuższe trasy pociągami. Mój kierowca musiał jechać rowerem godzinę w śniegu by dostać się do pracy. To jest przyszłość której administracja Bidena chce dla amerykanów. Czy to jest to, czego chcesz?”.
I’ve seen this before. In Denmark, middle class people can’t afford to drive a car. They have a bike and take the train for long trips. My embassy driver would bike an hour in the snow to get to work. That’s the future team Biden wants for Americans. Is this what you want? https://t.co/IJXnhQ0qKE
Wpis spotkał się z szeroką reakcją – zwracano uwagę na to, że kwestia korzystania z transportu kolejowego i roweru to kwestia wyboru a nie finansowej konieczności. Poruszanie się w ten sposób jest bowiem szybsze, łatwiejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Sama Dania i jej stolica, w której rezydowała amerykańska ambasador, uchodzą za najlepsze przykłady skutecznej polityki rowerowej.
W Danii mieszka ok. 5,8 mln osób, a na rower przypada 21% wszystkich podróży poniżej 10 km i 15% wszystkich podróży w kraju. Średnio każdy Duńczyk pokonuje rowerem 1,4 km dziennie, ale w największym miastach dystans ten rośnie do 2,1 km (Odense) czy nawet 3 km dziennie (Kopenhaga). 65% duńskich dzieci dojeżdża do szkół rowerami jeśli dystans z domu nie przekracza 3 km.
W samej Kopenhadze rowerów jest pięć razy więcej niż samochodów, 26% rodzin z dwójką dzieci posiada rower cargo. Gdyby wszyscy przesiedli się do samochodów ich ruch w duńskiej stolicy zwiększyłby się o 1/3.
W odpowiedzi na wpis byłej amabasador wielu mieszkańców Danii z przekąsem wskazywało, że w ich państwie bieda jest tak ogromna, że nawet rodzina królewska korzysta z rowerów. Zainspirowany wymianą poglądów były duński minister transportu Benny Engelbrecht opublikował krótki wątek o duńskiej polityce rowerowej.
Everyone in Denmark can ride a bike - and everyone, rich or poor does. Here is a thread🧵 for all you bike-lovers around the world that liked and retweeted this 🚲-tweet by the thousands - I am overwhelmed by your entusiasm ❤️🤩 Hang on - here goes #Bikes in #Denmark 🇩🇰 1/10 https://t.co/baxoOtF3La
— Benny Engelbrecht (@BennyEngelbrech) June 12, 2022
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.