Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ursus Bus niesprzedany. Ursus SA z kłopotami w NCBR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ursus Bus niesprzedany. Ursus SA z kłopotami w NCBR
fot. ZTM Lublin
Przechodzący restrukturyzację Ursus SA na razie uniknie egzekucji komorniczej, którą wstrzymał sąd. Ale i tak ma kłopoty. Spółka zależna, czyli Ursus Bus najprawdopodobniej nie znajdzie nabywcy w transakcji przygotowywanej od kilku miesięcy. Wątpliwości do współpracy z Ursusem zaczyna mieć też NCBR, który prowadzi konkurs na zaprojektowanie i budowę tysiąca autobusów elektrycznych dla polskich miast.

Ursus SA, czyli lubelska firma znana z produkcji ciągników i maszyn rolniczych, ma kłopoty finansowe od dłuższego czasu, a od zeszłego roku przechodzi restrukturyzację. Niedawno pisaliśmy, że komornik zajął część majątku firmy na poczet długów wobec PKO BP. Jednak we wtorek firma poinformowała, że sąd zawiesił postępowanie egzekucyjne na trzy miesiące. Oznacza to, że póki co części do produkcji pojazdów nie zostaną zlicytowane.

Na lubelską spółkę spadły w tym tygodniu też złe wiadomości. Bankier.pl, powołując się na PAP, poinformował, że fiaskiem zakończyła się próba sprzedaży Ursus Busa spółce PG Energy Capital Management. To ważna transakcja w procesie wyciągania Ursus SA z kłopotów. Ursus Bus to założona kilka lat temu odnoga koncernu produkująca autobusy, w tym elektrobusy. Choć wiele z nich zdążyła wyprodukować i sprzedać, to częściowo jest „winna” finansowych kłopotów Ursusa, który wpadł w kłopoty, zanim porządnie zaczął na autobusach zarabiać.

Wstępne porozumienie sprzedaży Ursus podpisał pod koniec zeszłego roku. Do PG ECM miało trafić ponad 3/4 akcji spółki za ok. 34 mln zł. Żeby to się jednak stało, konieczne było przedstawienie gwarancji dalszego finansowania spółki i zgody kilku podmiotów zaangażowanych w restrukturyzację. Według serwisu do transakcji nie dojdzie, choć podkreśla się, że są też inni chętni na kupno autobusowego producenta.

Większy kłopot może jednak przyjść z innej strony. Również we wtorek Ursus poinformował, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju odmówiło podpisania z nim umowy w ramach konkursu INNOMOTO, w którym chodziło o opracowanie projektu i prototypu małego pojazdy dostawczego o DMC do 3,5 tony. Do producenta miało trafić ok. 8 mln zł. NCBR tłumaczy to złamaniem regulaminu, który zaznacza, że „z finansowania wykluczone są przedsiębiorstwa pozostające w trudnej sytuacji w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa”. Ursus broni się, że NCBR doskonale wiedział o sytuacji firmy, gdy w grudniu rozstrzygał konkurs.

W tle są jednak dużo większe pieniądze do rozdysponowania w innym konkursie NCBR „Bezemisyjny Transport Publiczny”. To konkurs będący sztandarowym elementem rządowego planu rozwoju elektromobilności w Polsce. Konsorcjum Ursus Busa i samego Ursusa zostało niedawno wybrane jako jedyna firma, która ma otrzymać pieniądze na pierwszy etap fazy badawczo–rozwojowej i zaprojektować, a potem zbudować nowatorski autobus elektryczny. To na razie kwestia kilkudziesięciu milionów złotych. Tylko, że potem producent ma zagwarantowany rynek zbytu na ponad tysiąc takich pojazdów, a to już liczony w kilku miliardach złotych. Sam NCBR na dofinansowanie zakupów autobusów przez miasta ma zagwarantować 2 mld zł.

Nie wiadomo, czy również tu Ursus jest zagrożony. Konkurs rozstrzygnięto, ale umowy wciąż nie podpisano. W dokumentach przetargowych można wyczytać, że udział w konkursie mogą brać firmy, które nie są w stanie likwidacji czy upadłości, a także nie zalegają z podatkami, opłatami, czy składkami. Choć nie dotyczy to Ursusa wprost, to zamawiający zwrócił uwagę na niezbędną dobrą kondycję finansową spółki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Komunikacja

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Jakub Rösler 17 września 2023

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Pomorze Zachodnie 17 września 2023

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Komunikacja

Mała Gamma wyjeżdża na poznańskie tory

Jakub Rösler 17 września 2023

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Przestrzeń

Nowe odcinki Velo Baltica w gminie Dziwnów gotowe

Pomorze Zachodnie 17 września 2023

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5