Partnerzy serwisu:
Komunikacja

UOKiK: Uber nie szkodzi konkurencji. Wręcz przeciwnie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-04-25 14:06
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-06 04:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
UOKiK: Uber nie szkodzi konkurencji. Wręcz przeciwnie
fot. Dmitry G, lic. domena publicznaProtest taksówkarzy przeciw Uberowi w Tallinnie
Krakowscy taksówkarze zwrócili się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o interwencję w sprawie, ich zdaniem, nieuczciwych praktyk Ubera, firmy oferującej przewozy quasitaksówkarskie za pomocą smartfonowej aplikacji. Jak informuje „Rzeczpospolita” Urząd odrzucił wniosek tłumacząc, że działalność Ubera jest korzystna dla klientów.

Jak informuje gazeta, UOKiK nie tylko nie dopatrzył się w działalności znanej dziś na całym świecie firmy uchybień formalnych, ale też uznał, że jej działalność jest korzystna dla pasażerów, bo dzięki temu ma szerszą ofertę przewozów. W dodatku zwrócił uwagę na konieczność dostosowania polskiego prawa do zmieniających się technologii.

Bo Uber, kalifornijski start–up powstały ledwie kilka lat temu, wymyka się istniejącym regulacjom. Dla pasażera to po prostu możliwość zamówienia taksówki przez smartfona, w dodatku wygodna (aplikacja poinformuje m.in. o czasie oczekiwania i ocenie kierowcy, po kursie sama ściągnie należność z konta) i tania. Dla kierowców i państwa już tak proste to nie jest. Uber nikogo nie zatrudnia, jak tłumaczą jego przedstawiciele, jedynie dostarcza i zarządza aplikacją. Przewozy odbywają się formalnie na zasadzie umowy między kierowcą a pasażerem. To oznacza, że kierowcy nie są formalnie taksówkarzami, nie są zatrudniani przez Ubera (podpisują z nim umowę), nie potrzebują licencji, a pasażer w przypadku problemów nie ma czego szukać u Ubera, bo formalnie nie on go wiózł.

Dla tradycyjnych firm taksówkarskich Uber to groźna konkurencja, bo z racji mniejszych kosztów może oferować niższe ceny. Stąd w wielu miastach na świecie działalność Ubera ograniczono, lub jej zakazano (np. w Berlinie), sugerując nieuczciwą konkurencję, wobec tych, którzy zgodnie z prawem muszą poświęcić czas i pieniądze np. na zdobycie licencji, czy wykupienie ubezpieczenia. Zwolennicy Ubera wskazują, że to po prostu nowa forma usługi, która działa z korzyścią dla klienta. Tę opinię podzielił UOKiK odrzucając prośbę społecznego rzecznika konsumentów, który wystąpił w imieniu taksówkarzy.

Ci zapowiadają złożenie pozwu zbiorowego przeciwko firmie, ale wydaje się, że będzie im trudno udowodnić, że Uber działa w „szarej strefie”, właśnie z tego powodu, że polskie prawo nie nadąża za zmianami. Tym bardziej, że sama firma stara się do polskich warunków przystosować. W lutym Uber wymusił na współpracujących z nim kierowcach konieczność prowadzenia działalności gospodarczej, co było związane z uruchomieniem usługi dla firm.

Z kolei kilka dni temu Uber, we współpracy z firmą Migam.org poinformowała o tym, że będzie korzystać z aplikacji umożliwiającej komunikowanie się z osobami posługującymi się językiem migowym i jednocześnie, że jest otwarta na współpracę z kierowcami niesłyszącymi i niedosłyszącymi.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

Mobilność

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

simetra 17 lipca 2022

PKP Mobility: Koniec kolejowego car-sharingu

Mobilność

PKP Mobility: Koniec kolejowego car-sharingu

Łukasz Malinowski 04 lipca 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

Mobilność

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

simetra 17 lipca 2022

PKP Mobility: Koniec kolejowego car-sharingu

Mobilność

PKP Mobility: Koniec kolejowego car-sharingu

Łukasz Malinowski 04 lipca 2022

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5