Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Unikalne rozwiązania techniczne na trasie tramwajowej na Naramowice

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-02-14 10:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-09 03:00
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PIM

Podziel się ze znajomymi:

Powstająca trasa tramwajowa na Naramowice w Poznaniu, będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania, takie jak m.in. system monitoringu pantografów czy tester zwarcia osiowego czuwający nad sprawnością techniczną wagonów. Dzięki temu prowadzenie ruchu tramwajowego będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze.

– Obecnie prace budowlane toczą się na odcinku od węzła Lechicka/Naramowicka do ul. Błażeja, gdzie powstaje przystanek końcowy. Dobrze widać tam torowisko, sieć trakcyjną i platformy przystankowe. Mniej widoczne, ale bardzo istotne, będą rozwiązania monitorujące to, co w funkcjonowaniu tramwajów jest najważniejsze - przepływ prądu. Korzystamy z nowości technicznych, by nowa trasa służyła również służbom miejskiego przewoźnika do monitorowania stanu wagonów – mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Monitoring pantografów i testery zwarcia osiowego

Trasa na Naramowice,
w rejonie przystanku Jasna Rola, będzie wyposażona w nowoczesny system monitoringu odbieraków, czyli pantografów pobierających prąd z sieci trakcyjnej. Niezakłócone zasilanie energią elektryczną jest kluczowe w codziennym poruszaniu się tramwajów, dlatego pantografy podlegają okresowym kontrolom. Obserwowanie stanu pantografu i sprawdzanie, jak styka się z siecią trakcyjną w rzeczywistym środowisku, jest bardzo ważne. Trasę na Naramowice wspierał będzie specjalny system monitorujący współpracę pantografów i sieci trakcyjnych za pomocą m.in. kamery. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko wykrywane będzie potencjalne ryzyko awarii skutkującej zatrzymaniem i uszkodzeniem tramwajów czy też sieci trakcyjnej.

Nad sprawnością techniczną wagonów czuwał będzie tester zwarcia osiowego. To kolejny unikatowy system, który generalnie jest używany na zajezdniach tramwajowych (Praga, Bruksela). W przypadku tramwaju na Naramowice zostanie zamontowany na trasie, przed końcówką w rejonie ul. Błażeja. Jego zadaniem będzie sprawdzanie i mierzenie zwarcia osiowego oraz przekazywanie informacji o jego stanie. To istotna funkcja, bo będzie weryfikować prąd generowany na potrzeby przejeżdżającego tramwaju.

Sztywna sieć trakcyjna

W miejscach, gdzie trasa tramwajowa przechodzi pod linią wysokiego napięcia, zamontowana została sztywna sieć trakcyjna. Nie jest rozwieszona między słupami jak w przypadku tradycyjnych, elastycznych sieci, a umieszczona w specjalnym profilu przymocowanym do słupów. Umożliwia to bezpieczną instalację i utrzymanie sieci biegnącej pod linią wysokiego napięcia. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w tunelu trasy tramwajowej na Franowo.

Na końcowym przystanku przy ul. Błażeja zamontowany został także system awaryjnego sterowania zwrotnicami – podobnie jak przy ul. Włodarskiej. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny motorniczego, to takie rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu, bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika.

Otwarcie trasy tramwajowej w tym półroczu

Uruchomienie trasy tramwajowej do ul. Błażeja planowane jest na pierwsze półrocze tego roku, natomiast całego układu drogowego – na jesień. Wykonawca zajmuje się aktualnie m.in. budową nowych przystanków komunikacji miejskiej oraz powstającym wzdłuż trasy układem drogowym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Małopolska. Nowe parkingi i stacje ładowania dla aut elektrycznych

Komunikacja

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Przestrzeń

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Małopolska. Nowe parkingi i stacje ładowania dla aut elektrycznych

Komunikacja

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Przestrzeń

Warszawa. 15 lat „Parkuj i Jedź”

Redakcja/inf. pras. 12 kwietnia 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5