Partnerzy serwisu:
Komunikacja

UMWŁ: Tak dobrej oferty kolejowo-autobusowej nie było od lat

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-09-25 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

UMWŁ: Tak dobrej oferty kolejowo-autobusowej nie było od lat
fot.
Województwo łódzkie jest pierwszym, które zdecydowało się na utworzenie siatki regionalnych połączeń autobusowych obejmującej cały region. O integracji przewozów kolejowych z autobusowymi, kurczeniu się siatki połączeń komercyjnych i planach rozwoju ŁKA rozmawiamy z Grzegorzem Jastrzębowskim, dyrektorem Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

To fragment rozmowy opublikowanej w miesięczniku „Rynek Kolejowy” nr 10/2019

Kasper Fiszer, „Rynek Kolejowy”: Utworzenie sieci wojewódzkich połączeń autobusowych jest odpowiedzią na problemy transportowe wynikające z kurczenia się oferty przewoźników komercyjnych. Jakie zmiany zaszły w niej w ostatnich latach?

Grzegorz Jastrzębowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego: Rynek przewozów autobusowych realizowanych na podstawie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób zmniejsza się od kilku lat nie tylko poprzez likwidację całych linii komunikacyjnych, ale również przez ograniczanie liczby kursów oraz skracanie przebiegu linii. Nie działo się to co prawda lawinowo, ale zmniejszanie oferty przewozowej było zauważalne. Nie można mówić tu o konkretnych obszarach, na których rynek ten podlegał ograniczeniu – recesja następowała równomiernie na terenie całego województwa i w każdym obszarze przewozów, tj. w przewozach gminnych, powiatowych i wojewódzkich.

Na przygotowanie wniosków o finansowanie kursów w ramach Funduszu rozwoju połączeń autobusowych samorządy miały bardzo niewiele czasu. Mimo to województwo łódzkie zaproponowało kompleksową ofertę obejmującą obszarowo cały region. Dzięki czemu było to możliwe?

Samorząd województwa łódzkiego analizował potrzeby przewozowe mieszkańców naszego regionu. Ponadto otrzymywał prośby i wnioski mieszkańców regionu dotyczące zapotrzebowania na przewozy autobusowe. Umożliwiło to opracowanie siatki połączeń obejmującej 29 linii komunikacyjnych. Wprowadzenie przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej pozwoliło podjąć działania związane z uruchomieniem tych przewozów.

Czy nowe linie autobusowe tworzą spójną sieć transportową z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej?

Założeniem była ich integracja z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na stacjach Sieradz, Łask, Łęczyca, Ozorków Nowe Miasto, Łowicz Główny oraz Skierniewice. Jest to pierwszy etap wprowadzania połączeń zintegrowanych. Uruchamianie przez ŁKA większej liczby kursów na nowych liniach, tj. Łódź – Tomaszów Mazowiecki oraz Łódź – Radomsko, skorelowane zostanie z liniami autobusowymi na stacjach Tomaszów Mazowiecki, Piotrków Trybunalski i Radomsko. Dodatkowo mamy ofertę jednego zintegrowanego biletu na przejazd. Opłata za przejazd jest około 20% tańsza od opłaty za bilety zakupione osobno u każdego z przewoźników.


Województwo łódzkie ma już doświadczenia z wprowadzaniem zintegrowanych ofert kolejowo-autobusowych, bo ŁKA współpracuje w tym zakresie z PKS Sieradz.

Niewątpliwie doświadczenie i wiedza, jaką udało się pozyskać podczas współpracy z PKS Sieradz, ułatwiła pracę związaną z przygotowaniem siatki połączeń autobusowych, ich integrację z połączeniami kolejowymi oraz przygotowanie oferty biletu zintegrowanego. Niemniej rozmowy z innymi przewoźnikami autobusowymi w zakresie wprowadzenia oferty biletu zintegrowanego, ŁKA rozpoczęła już z początkiem 2019 r. Budujący jest fakt, że wszyscy przewoźnicy autobusowi widzą w tej formie współpracy potencjał i planują jej kontynuację w następnych latach.

Czy oferta zbudowana wspólnie z sieradzkim PKS cieszy się dużą popularnością?

Jej potencjał będzie można ocenić po zakończeniu modernizacji linii Łódź – Sieradz. Kluczowym elementem oferty jest bowiem stabilność rozkładu jazdy, a w okresie trwania remontu nie możemy tego zagwarantować podróżnym. Pomimo uciążliwości, jakie występują na tej linii, od ponad roku cieszy się ona zainteresowaniem podróżnych. Prognozujemy, że uruchomienie dodatkowych połączeń autobusowych podniesie jeszcze jej atrakcyjność.

Jakie są plany rozwojowe dotyczące komunikacji w regionie, tak kolejowej, jak i autobusowej?

Celem obecnego Zarządu Województwa Łódzkiego jest rozwój transportu publicznego oraz zwiększenie jego dostępności. Zależy nam na integracji mniejszych miejscowości z miastami i zapewnieniu mieszkańcom wygodnego środka podróżowania. Wpisujemy się w ten sposób także w plany rządu, m.in. w program Autobus+. Zależy nam na tym, aby operatorzy realizujący przewozy na zlecenie województwa funkcjonowali efektywnie, dając podróżnym jak najlepszą ofertę. Kładziemy nacisk na skomunikowanie autobusów z koleją. Tak dobrej oferty nie było od lat. Siatkę połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, którą planujemy uruchomić od 1 września, możemy nazwać pilotażem, który w trakcie realizacji przyniesie odpowiedzi co do dalszego jej rozwoju oraz kierunków działań. Od grudnia 2019 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozszerza ofertę przewozową na linii Łódź – Tomaszów Mazowiecki oraz wprowadza nowe połączenia w relacji Skierniewice – Kutno, natomiast spółka Przewozy Regionalne rozszerzy ofertę przewozową na linii komunikacyjnej z Łodzi do Warszawy. W przyszłości planowane jest zwiększenie liczby połączeń kursujących w relacji Łódź – Radomsko. Największe i najkorzystniejsze zmiany w ofercie przewozowej zostaną wprowadzone po uruchomieniu tunelu średnicowego oraz zakończeniu prac remontowo-modernizacyjnych na liniach kolejowych województwa łódzkiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzkie: Nowe oznakowanie kilkuletnich przystanków ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Nowe oznakowanie kilkuletnich przystanków ŁKA

Kasper Fiszer 13 maja 2019

Łódzkie chce nadal rozwijać ŁKA. Ale jak?

Komunikacja

Łódzkie chce nadal rozwijać ŁKA. Ale jak?

Kasper Fiszer 31 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5