Szczecin nie zamierza zwalniać tempa w modernizacji transportu miejskiego. Miasto podpisało umowę na 22 autobusy mild hybrid dla SPA Dąbie i zapowiada, że w ciągu najbliższych miesięcy skorzysta z prawa opcji, by podwoić zamówienie – zanim nowe przepisy zablokują zakupy pojazdów z silnikami spalinowymi.
Szczecin sfinalizował jedno z największych w ostatnich latach zamówień na autobusy z napędem konwencjonalnym wspomaganym energią elektryczną. Wczoraj w Urzędzie Miasta podpisano
umowę na dostawę 4 autobusów jednoczłonowych i 18 dwuczłonowych. Zamawiającym jest Gmina Miasto Szczecin, a rolę pełnomocnika pełni Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” Sp. z o.o. Wartość kontraktu wynosi natomiast 62 299 500 złotych.
Specyfikacja i harmonogram dostaw
Nowa umowa to efekt rozstrzygnięcia dużego przetargu, w którym zwyciężył Solaris Bus & Coach. Producent dostarczy pojazdy klasy MAXI i MEGA – czyli 12- i 18-metrowe – wyposażone w napęd mild hybrid. Chodzi o klasyczne diesle z silnikiem Euro VI (180 kW w wersji 12-metrowej i 220 kW w przegubowej), wspomagane niewielkim silnikiem elektrycznym (min. 14 kW).
Nowe Solarisy będą klimatyzowane, ogrzewane i w pełni niskopodłogowe. Wersja 12-metrowa zabierze 85 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących, natomiast przegubowa co najmniej 140 osób, z czego 39 na siedząco. Układ drzwi przewidziano w formule 2-2-2 dla krótszych pojazdów i 2-2-2-2 dla przegubowych.
Miasto podało następujące terminy wykonania zamówienia:
- dla części I: 4 szt. od 01.02.2027 r. do 30.04.2027 r.,
- dla części II: dla pierwszych 9 sztuk od 01.02.2027 r. do 30.04.2027 r.,
- dla kolejnych 9 szt. od 01.02.2028 r. do 31.03.2028 r.
Pierwsze dostawy obejmą zatem wszystkie autobusy 12-metrowe oraz połowę przegubowych. Kolejna partia pojawi się w Szczecinie na początku 2028 roku.
Opcja i perspektywy dalszych zakupów
Podpisana wczoraj umowa zawiera również opcję podwojenia, czyli zamówienia w tej samej cenie kolejnych 22 autobusów (4 + 18). Szczecin może natomiast skorzystać z tego prawa w terminie do sześciu miesięcy.
Jest to o tyle istotne, że tylko do końca tego roku gminy mogą kontraktować zakup autobusów zasilanych paliwem konwencjonalnym. Od 2026 roku – zgodnie ze znowelizowaną ustawą o elektromobilności – miasta powyżej 100 tys. mieszkańców muszą na potrzeby komunikacji miejskiej kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne (co w praktyce oznacza: elektryczne albo wodorowe).
– Jesteśmy zdeterminowani, żeby z prawa opcji skorzystać – zapowiada Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta ds. strategii, relacji z mieszkańcami oraz jakości utrzymania miasta. – Konsekwentnie realizujemy nasz plan modernizacji komunikacji miejskiej. Nowe autobusy elektryczne są już w produkcji, a kolejne – z napędem mild hybrid – właśnie zamawiamy. W ciągu ostatnich miesięcy zakontraktowaliśmy zakupy taboru o wartości blisko 300 milionów złotych. Dodatkowo ponowiliśmy przetarg na zakup 6 nowoczesnych autobusów dla SPA Klonowica z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne pojazdy. To realna poprawa jakości transportu publicznego i ważny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego Szczecina.
– Przed nami unijne nabory na kolejne autobusy dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica – dodaje Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji i zarządzania projektami. – Działamy na rzecz zakupu 50 następnych autobusów dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”; elektrycznych długodystansowych i wodorowych.