Specjalistyczny dźwig Scania przysłuży się w sytuacjach nadzwyczajnych - akcjach ratowniczych, w których, w wyniku wypadku, pod kołami tramwaju znalazł się człowiek. Już w kwietniu dźwig stał się pojazdem uprzywilejowanym. Co więcej, zmieści się pod znakomitą większością wiaduktów kolejowych we Wrocławiu.
Nowoczesny dźwig MPK Wrocław jest wysoce zaawansowaną maszyną. Uniesie masywny kilkudziesięciotonowy tramwaj. Jego maksymalna wysokość, to niewiele ponad 3,9 metra. Jednak ma wielce przydatną funkcję: opuszczenia na specjalnych poduszkach o blisko 30 centymetrów i dzięki temu jest w stanie przybrać użyteczną formę o wysokości 3,7 metra.
Efekt jest taki, że śmiało zmieści się pod znakomitą większością z grona dziesiątek wiaduktów kolejowych we Wrocławiu. Nie zrobi tego tylko pod dwoma z nich – na ulicy Trzebnickiej oraz ulicy Boya – Żeleńskiego, bo mają one zaledwie 3,1 metra.
Dźwig ma jednocześnie znacznie więcej opcji, które wyróżniają go z grona innych pojazdów ratowniczych tego typu.
– To, co czyni go wyjątkowym, to między innymi fakt, że może jeździć po drodze i po torach. W związku z tym dotrze także do trudno dostępnych miejsc, w których może rozegrać się akcja ratunkowa, na przykład do pętli tramwajowej – tłumaczy Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Jednocześnie mamy nadzieję, że dźwig będzie używany w tego typu sytuacjach jak najrzadziej. A jeżeli już do tego dojdzie, to będzie to akcja skuteczna, tak, abyśmy mogli ratować ludzkie zdrowie czy życie. Po to go kupiliśmy i temu będzie służył.
Co istotne w kontekście ratowania życia, operator może obsługiwać dźwig zdalnie, z każdego miejsca, nie tylko z kabiny, dzięki sterownikowi radiowemu. A to klucz przy skomplikowanych akcjach ratowniczych, w których najistotniejszą kwestią jest czas działania. Przy tak złożonych akcjach operator może być bardzo blisko całego procesu ratunkowego i samego poszkodowanego. Może z centymetrową precyzją sterować podnośnikiem, by ratować zdrowie a nawet życie.
Specjalistyczny dźwig MPK Wrocław już przed dwoma tygodniami był jednym z głównych bohaterów cyklu szkoleń, które przewoźnik prowadził ze strażakami. Symulacja akcji ratowniczej była idealną sposobnością do ponownego przetestowania schematów szybkich działań obu jednostek. A także przyjrzenia się możliwościom sprzętu i ludzi, którzy w akcjach ratowania życia biorą udział.
Ponadto, specjalistyczny dźwig jest przystosowany do pracy pod trakcją bez konieczności jej zdejmowania, co w razie potrzeby znacznie przyspieszy czas wprowadzania pojazdu z powrotem na tory. Gdy będzie to potrzebne, możliwości nowoczesnego dźwigu pozwolą wprowadzić tramwaj do ruchu w krótszym czasie.
Dźwig rozpędza się maksymalnie do niemal 90 kilometrów na godzinę. Ma też bezprzewodową łączność, klimatyzację, czujniki cofania z kamerami i monitorem w kabinie oraz specjalne sprzęgi do holowania autobusów i tramwajów, także tych całkowicie niskopodłogowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.