Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w przetargu na dostawę pięciu elektrycznych autobusów klasy midi wraz z infrastrukturą ładowania. Wpłynęła jedna oferta – od firmy Solaris Bus & Coach. Producent z Bolechowa wycenił realizację całego zamówienia na 17 527 500 zł brutto, podczas gdy miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel tylko 17 mln zł brutto.
Przetarg ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach obejmuje kompleksową
dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI o długości około 10 metrów wraz z infrastrukturą ładowania. To kolejne podejście do realizacji projektu, który ma przyspieszyć elektryfikację miejskiego taboru – poprzednie postępowanie unieważniono z powodu zbyt wysokich ofert. Tym razem wykonawca ma zapewnić nie tylko pojazdy, ale również budowę trzech stacji szybkiego ładowania na terenie Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej oraz rozbudowę istniejącej stacji transformatorowej.
Cena nieznacznie powyżej budżetu
Zaproponowana przez Solarisa kwota obejmuje dostawę pięciu autobusów o długości około 10 metrów oraz budowę trzech stacji ładowania prądu stałego o mocy do 120 kW każda. Średnia cena jednego pojazdu wynosi 3 229 793,04 zł brutto. Oznacza to, że oferta przekracza planowany budżet o niespełna 528 tys. zł, czyli ok. 3 proc. wartości zamówienia.
Decyzję o ewentualnym zwiększeniu środków i wyborze oferty ZTM podejmie po analizie formalnej dokumentów. Jeśli oferta zostanie uznana za ważną i finansowo możliwą do przyjęcia, do Kielc trafią kolejne autobusy elektryczne Solarisa – tym razem krótsze, dziesięciometrowe pojazdy klasy midi.
Specyfikacja, kryteria i harmonogram
Przedmiotem przetargu jest kompleksowa dostawa obejmująca pięć fabrycznie nowych autobusów o długości od 9,5 do 10,7 m i zasięgu co najmniej 250 km. Każdy z nich pomieści co najmniej 65 pasażerów, w tym 19 na miejscach siedzących, i będzie wyposażony w rampę dla wózków przy drugich drzwiach.
Zasilanie zapewnią baterie o pojemności minimum 320 kWh, z systemem chłodzenia i ogrzewania umożliwiającym eksploatację w warunkach zimowych. Autobusy będą ładowane wyłącznie na terenie Dworca Autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12, gdzie powstaną trzy stacje ładowania prądu stałego – dwie dwustanowiskowe i jedna jednostanowiskowa. W ramach zamówienia przewidziano także modernizację stacji transformatorowej 15 kV/0,4 kV, co pozwoli na zasilanie nowych ładowarek o łącznej mocy ponad 300 kW.
Przetarg zakładał ocenę ofert w czterech kryteriach: cena (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (26%), termin realizacji (4%) i długość gwarancji (10%). Co ważne, realizacja całego zamówienia – od podpisania umowy do odbioru pojazdów i infrastruktury – nie może przekroczyć 18 miesięcy.