Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tychy. SOR wygrał w KIO ze Scanią. Przetarg do powtórki

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-04-17 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tychy. SOR wygrał w KIO ze Scanią. Przetarg do powtórki
fot. PKM Tychy
PKM Tychy będą musiały powtórzyć wybór dostawcy 20 standardowych autobusów gazowych, który w marcu wskazał na Scanię. Okazało się, że w czasie otwarcia ofert urzędnicy w Tychach nie dali sobie rady z otwarciem pliku od Szwedów i wystarczyło to, by przetarg unieważnić.

O tyskim przetargu na 43 autobusy CNG już pisaliśmy. Autobusy zamawiane przez PKM były różnych długości, pierwsza część przetargu dotyczyła pojazdów dwunastometrowych, druga – przegubowych. W lutym otwarto oferty. Zainteresowanie było duże, bo na dostawę zwykłych pojazdów było pięciu chętnych (Solaris, Scania, Autosan, SOR i MAN), a na przegubowce trzech (Solaris, MAN, SOR). Z dłuższymi autobusami nie było problemów (ostatecznie zamówienie trafi do MAN-a). Inaczej było w przypadku tych standardowej długości.

Okazało się bowiem, że w trakcie otwarcia ofert, zgłoszenia Scanii… nie dało się otworzyć. Przy próbie otwarcia pliku okazywało się, że jest pusty. Komisyjnie więc rozłożono ręce, stwierdzono, że coś jest nie tak i otwarto tylko cztery z pięciu ofert. Tego samego dnia jednak PKM Tychy opublikował informację z otwarcia ofert, w której zawarto wszystkie pięć. Okazało się, że już po pożegnaniu oferentów, udało się otworzyć plik z ofertą Scanii na innym komputerze. Co istotne w całym tym galimatiasie, choć nie była ona najtańsza, to jak się później okazało, była najkorzystniejsza.

Wydarzenia w swoim odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej opisał SOR Libhavy. Czeski producent był wśród rozważanych ofert najtańszy, ale z powodu kryteriów pozacenowych otrzymał minimalnie mniej punktów niż Scania. Czesi przekonywali, że podczas otwarcia ofert, oferty Scanii… nie otwarto. Wnieśli o odrzucenie szwedzkiej oferty, jeśli to ona była wadliwa (tzn. Scania przygotowała ofertę w formie innej niż wymagana przez PKM Tychy) albo unieważnienie przetargu w części dotyczącej „solowek” jeśli błąd popełnił PKM Tychy podczas otwarcia ofert.

KIO na posiedzeniu w ubiegłym tygodniu przychyliła się do tego drugiego scenariusza. Jak nam powiedziano w Izbie, otwarcie ofert to czynność jednorazowa, która nie może być powtarzana. Jeśli ofert nie udało się otworzyć tak, żeby chwilę później opublikować efekty tego otwarcia, to powstała nieusuwalna wada i postępowanie jest nieważne.

PKM Tychy będą więc musiały kupić 20 autobusów jeszcze raz. Być może i tak się cieszą, bo pierwotnie zaplanowano na to 22,8 mln zł brutto, a nawet oferta SOR-a była droższa (24,1 mln zł brutto). Z przegubowcami w Tychach zmieszczono się w budżecie zaplanowanym na niecałe 40 mln zł. MAN-y będą kosztowały bowiem 39,2 mln zł brutto.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Elektryczny SOR na testach w Częstochowie

Komunikacja

Elektryczny SOR na testach w Częstochowie

Dominik Wójcik 07 lutego 2019

Tychy. Czeski SOR zadebiutuje autobusami gazowymi MIDI

Prawo & Finanse

Tychy. Czeski SOR zadebiutuje autobusami gazowymi MIDI

jd/inf. pras. 04 lutego 2019

Tylko SOR chce dostarczyć elektrobusy do Lublina

Przestrzeń

Tylko SOR chce dostarczyć elektrobusy do Lublina

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5