Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tychy: Kolej wpływa na spadek liczby pasażerów komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tychy: Kolej wpływa na spadek liczby pasażerów komunikacji miejskiej
fot. Martin52t, lic. CC BY-SA 3.0Szybka Kolej Regionalna w Tychach
Na przestrzeni ostatnich kilku lat nastąpił znaczący spadek liczby pasażerów MZK Tychy. Rzeczniczka magistratu zwraca uwagę, że jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest m.in. wzrost roli kolei w obsłudze komunikacyjnej Tychów.

W perspektywie minionej dekady, liczba pasażerów MZK zmniejszyła się aż o 32%, ze 104 do 71 mln osób rocznie. Dopiero ostatnie badania, zrealizowane na przełomie marca i kwietnia br., wskazały, że spadek liczby pasażerów został zahamowany: w porównaniu z badaniami wykonanymi rok wcześniej, liczba podróżnych wzrosła o ok. 2,5 mln. Zmianę liczby pasażerów szczegółowo obrazuje poniższa tabela.



Z zestawienia wynika, że procentowy spadek liczby pasażerów był większy niż procentowy spadek pracy eksploatacyjnej, który wyniósł 7%.

Więcej samochodów, mniej mieszkańców, wzrost roli kolei…

Skąd bierze się spadek liczby pasażerów MZK Tychy? – To proces, który stymulowany jest przez kilka czynników. Do podstawowych przyczyn tego zjawiska można zaliczyć bardzo szybki wzrost liczby samochodów osobowych, zmniejszenie się liczby potencjalnych klientów komunikacji miejskiej w grupie ludzi młodych wywołane niżem demograficznym, ale również emigracją do wielkich miast i za granicę. Spadek pasażerów to również efekt zmniejszenia liczby kursów na liniach, nie tylko z powodu niższej frekwencji, ale również z powodu polityki zrównoważonego transportu. W naszym przypadku jest to zamiana transportu autobusowego na transport szynowy – mówi Ewa Grudniok, rzeczniczka UM Tychy.

Należy przypomnieć, że w 2012 r. ukończono projekt „Szybka Kolej Regionalna Tychy – Dąbrowa Górnicza, etap I Tychy Miasto – Katowice”: na terenie miasta otwarto trzy nowe przystanki kolejowe, czwarty zmodernizowano. Na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy (4,5 km) średnia odległość pomiędzy stacjami/przystankami wynosi 910 m, przy czym na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy Zachodnie (2,2 km) maleje ona do zaledwie 550 m. Tyski projekt wielokrotnie określaliśmy w naszych publikacjach jako wzór dla innych kolei aglomeracyjnych.

W związku z uruchomieniem Szybkiej Kolei Regionalnej zreorganizowano system komunikacji autobusowo-trolejbusowej, polegający na zsynchronizowaniu rozkładów jazdy, jak również zmianie lokalizacji niektórych przystanków. Ponadto, uzupełnieniem zintegrowanego transportu było wprowadzenie wspólnego systemu biletowo-taryfowego, czyli „Taryfy Pomarańczowej”, która uprawnia do przejazdu, w ramach jednego biletu, komunikacją kolejową w relacji Tychy Lodowisko – Katowice Szopienice oraz publicznym transportem zbiorowym na terenie Tychów.

Czy na spadek liczby pasażerów MZK Tychy wpłynęły podwyżki cen biletów? Na przestrzeni dekady następowały one w sumie 5-krotnie (choć nie zawsze drożały wszystkie rodzaje biletów): w 2005, 2008, 2010, 2011 i 2012 r. Obecnie np. bilet 20-minutowy (w Tychach nie ma biletów jednorazowych) kosztuje 3,00 zł – w 2005 r. kosztował on 2,40 zł. Bilet miesięczny ważny na 1 gminę kosztuje obecnie 93 zł – w 2005 r. było to 72 zł.

– Trudno ocenić, czy wzrost cen biletów wpłynął na spadek pasażerów. W przypadku miasta Tychy za wzrostem cen biletów nastąpił znaczący wzrost jakości oferowanych przewozów. Zainwestowano w nowoczesny tabor, obecnie 100% taboru jest przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Stale prowadzone są inwestycje w kierunku poprawy jakości obsługi pasażerów – mówi Ewa Grudniok.

MZK świadczy usługi także dla gmin ościennych

MZK Tychy organizuje komunikację dla miasta Tychy oraz, na mocy porozumień międzygminnych, także dla 7 innych gmin: Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Ornontowice, Wyry, Kobiór i Lędziny. Na zasadach komercyjnych, autobusy MZK jeżdżą m.in. do Katowic, Gliwic i Żor. Bardzo poważnym mankamentem oferty MZK jest brak wzajemnego honorowania biletów pomiędzy MZK i KZK GOP, którego autobusy dojeżdżają m.in. do Tychów i Mikołowa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy na Śląsku parking Park&Ride powstał w Tychach

Komunikacja

Tychy: Tam, gdzie nie dojedzie autobus

Komunikacja

Tychy: Tam, gdzie nie dojedzie autobus

Kasper Fiszer 25 lutego 2014

Tychy: potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego

Prawo & Finanse

Tychy: potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego

Rydzyński Paweł 19 listopada 2013

Projekt SKR Tychy nagrodzony

Komunikacja

Projekt SKR Tychy nagrodzony

Witold Urbanowicz 13 grudnia 2012

Tychy stracą 25 mln zł przez cięcia rozkładów KŚ?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pierwszy na Śląsku parking Park&Ride powstał w Tychach

Komunikacja

Tychy: Tam, gdzie nie dojedzie autobus

Komunikacja

Tychy: Tam, gdzie nie dojedzie autobus

Kasper Fiszer 25 lutego 2014

Tychy: potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego

Prawo & Finanse

Tychy: potrzeba wzmocnienia roli transportu kolejowego

Rydzyński Paweł 19 listopada 2013

Projekt SKR Tychy nagrodzony

Komunikacja

Projekt SKR Tychy nagrodzony

Witold Urbanowicz 13 grudnia 2012

Tychy stracą 25 mln zł przez cięcia rozkładów KŚ?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5