W Tychach podpisano kontrakt na dostawę 10 nowych mikrobusów CNG. Dostawcą pojazdów będzie firma MMI ze Zbyszewa. To największe w kraju i jedno z największych w Europie zamówienie na dostawę mikrobusów dla komunikacji miejskiej, zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
PKM Tychy za mikrobusy zapłaci 6,3 mln zł netto (7,749 mln zł brutto). – Zakup mikrobusów współfinansowany jest ze środków unijnych w ramach dużego projektu pn. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim”. Całość obejmuje kompleksową przebudowę zajezdni, zakup 61 pojazdów komunikacji miejskiej oraz 2 pojazdów serwisowych i będzie kosztowała według szacunków ponad 160 milionów złotych – mówi Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy.
PKM Tychy obecnie ma 17 mikrobusów. Po zrealizowaniu zamówienia dysponować będzie jedną z największych flot mikrobusowych w Polsce. Zamówione pojazdy marki MMI typu IVECO 72C URBY przeznaczone będą do świadczenia usług przewozowych w ramach komunikacji miejskiej na rzecz mieszkańców Miasta Tychy oraz gmin członków Porozumienia Tyskiego.
– PKM wykonuje przewozy na liniach mikrobusowych własnym taborem od 2017 r. Mikrobusy dostosowane są do warunków komunikacji miejskiej, są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Rocznie wykonujemy ponad 1,2 mln km z pomocą mikrobusów dla mieszkańców następujących gmin Tychy, Bieruń, Mikołów, Lędziny, Bojszowy, Ornontowice – dodaje prezes Kowol.
– Nowe mikrobusy charakteryzują się innowacyjnymi, ekologicznymi rozwiązaniami oraz wyposażeniem ułatwiającym podróż pasażerom. Pojazdy wyposażone będą w rampę dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz pasażerów podróżujących z wózkiem do przewozu dzieci. Łączna pojemność każdego z mikrobusów to 32 miejsca. Oprócz tego będą miały klimatyzację przyciemniane szyby, dwa gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz router Wi-Fi. Wszystkie pojazdy zasilane będą sprężonym gazem ziemnym (CNG) i spełniać będą najwyższą normę emisji spalin Euro 6 – mówi Michał Kasperczyk, rzecznik prasowy PKM Tychy.
– To ważne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. Wybór paliwa CNG do napędu pojazdów wpisuje się w europejską politykę ekologiczną i naszą miejską – miasta nowoczesnego, ekologicznego i dbającego o środowisko. Pojazdy wyposażone w silniki zasilane sprężonym gazem zmiennym emitują także niższe poziomy hałasu od tych zasilanych olejem napędowym. Jednocześnie pasażerowie będą mieli zapewnioną najwyższy komfort podróży – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Mikrobusy będą mogły być także zasilane biogazem, pozyskiwanym m.in. w procesie oczyszczania ścieków. – Biogaz jest paliwem odnawialnym, niemal niewykorzystywany do tej pory w krajowym transporcie publicznym. Instalacja napełnienia gazu przystosowana będzie do tankowania przez specjalne zawory, a jeden napełniony zbiornik da możliwość przejechania co najmniej 300 km – mówi Andrzej Kowol.