Tureckie miasto Adapazari w prowincji Sakarya, leżące na wschód od Stambułu, planuje budowę od podstaw linii tramwajowej. Połączy ona stadion Atatürka w Sakarya na wschodzie aglomeracji z Uniwersytetem Sakarya na południowym zachodzie, przebiegając przez centrum Adapazarı. Władze regionu zapowiadają, że jeszcze w tym roku powinniśmy poznać projektantów nowej sieci. Oddanie do użytku ok. 15-kilometrowej sieci zaplanowano w 2030 roku.
Adapazarı to miasto liczące ok. 280 tys. ludności i ośrodek administracyjny prowincji Sakarya. Miejscowość leży jakieś 120 km na wschód od Stambułu i od 2024 roku prowadzi działania nad budową u siebie linii tramwajowej. W planach jest powstanie 15,2-kilometrowej sieci Adapazarı – Serdivan, w podziale na dwie odrębne linie, które określono jako etap pierwszy i etap drugi.
Pierwsza linia będzie mieć długość 11,9 kilometra i 15 przystanków, a jej trasa zostanie poprowadzona z kampusu uniwersytetu Sakarya, przez Aleję Uniwersytecką, Bulwar Medeniyet, Szpital Stomatologiczny, skrzyżowanie Tunatan, bulwar Muhsin Yazıcıoğlu, Aleję Çark Plac Demokracji, bulwar Atatürk i bulwar Temmuz 15 aż do stadionu Yeni Sakaryaspor Atatürk. Druga linia będzie odgałęzieniem od trasy pierwszej linii. Długość drugiej trasy określono na 3,3 kilometra. Na tej linii powstaną cztery przystanki. Trasa rozpocznie się od bulwaru Muhsin Yazıcıoğlu i będzie przebiegać obok internatu dla chłopców Serdivan, przez ulicę Mehmeta Akifa Ersoya, obok centrum handlowego Serdivan, by dotrzeć pod halę sportową Serdivan.
Projekt tramwajowy, a właściwie jego pierwszy etap, już w październiku tego roku uzyskał pozytywną decyzję środowiskową, dzięki czemu w połowie października możliwe było rozpisanie przetargu na zaprojektowanie linii. Wkrótce mamy poznać projektantów. – Zakończenie przetargu i pierwsze prace projektowe nad linią tramwajową rozpoczną się w 2025 roku – przekazał Yusuf Alemdar, burmistrz metropolii Sakarya ze stolicą w Adapazari. – Chciałem podzielić się z naszymi obywatelami dobrą nowiną, że nasz projekt linii tramwajowej oficjalnie rozpocznie się w tym roku. Chciałbym podziękować naszemu Prezydentowi, Recepowi Erdoğanowi, naszemu ministrowi transportu i infrastruktury, Abdulkadirowi Uraloğlu, za hojne wsparcie dla naszego miasta – dodał.
Koncepcja przewiduje uzyskanie na linii prędkości 30 km/h. Czas potrzebny na pokonanie całej trasy wyliczono na 49 minut – przy założeniu, że wymiana pasażerska na przystankach będzie trwała 30 sekund. Budowa linii w ramach pierwszego etapu ma potrwać około czterech lat. Zakończenie i otwarcie trasy w prowincji Sakarya planowane jest na 2030 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.