Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Trzy węzły przesiadkowe w Częstochowie oficjalnie oddane [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Ostatni tydzień stycznia 2021 roku to początek formalnego funkcjonowania węzłów przesiadkowych w Częstochowie. W czasie konferencji prasowej oznajmiono, że niebawem obiekty będą integrować komunikację miejską, podmiejską, okoliczną gminną oraz komercyjną z transportem kolejowym, indywidualnym i rowerowym.

Przymiarki do budowy węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych trwały od połowy 2014 r. Wyłoniony w 2018 r. wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego – oczekiwał o 22 mln zł więcej, niż zakładanych początkowo przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu 46 mln zł (ostatecznie zatem koszt inwestycji wyniósł ok. 69 mln zł z czego Unia Europejska pokryła ponad 27 mln zł). Później borykano się jeszcze z przeniesieniem własności części gruntów spod właściwości PKP na rzecz miasta i finalnie z końcem 2020 r. wyłonił się realny kształt wymarzonych przez magistrat obiektów. Kolejne lokalizacje oddawano systematycznie i jako ostatni oddano ten w ścisłym centrum miasta – przy główny, dworcu kolejowym.

– Mam nadzieję, że m.in. dzięki tym węzłom przekonamy wiele osób przyjezdnych, aby skorzystały z dostępnych w mieście środków komunikacji – mówił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Na inwestycję składają się przede wszystkim same dworce przesiadkowe mające integrować autobusową komunikację miejską, kolej, autobusy komunikacji gminnej (okolicznych Rędzin), autobusy komercyjne, TAXI, samochody indywidualne oraz rowery. W materiałach prasowych zwracana jest również uwaga na tramwaje, ale trzeba wziąć poprawkę na oddalenie trasy tramwajowej od wybudowanych węzłów – w najlepszym przypadku, czyli dworca Częstochowa-Raków, od pętli tramwajowej do najbliższego peronu autobusowego na Skwerze Junaków należy przejść po płaskim terenie ok. 140 metrów, pokonując przejście dla pieszych przez osiedlową ulicę. Jeżeli podróżny zechce skorzystać z autobusu po drugiej stronie linii kolejowej, to musi się tam dostać przejściem podziemnym – szczęśliwie nie pokonując żadnych schodów po drodze. W przypadku flagowego dworca Częstochowa należy pokonać ok. ok. 300 metrów, przechodząc przez dworzec kolejowy z ul. Piłsudskiego do al. Wolności i pokonując schody przejścia naziemnego lub podziemnego, bądź jeszcze więcej, gdyby ktoś chciał skorzystać z pochylni. O skomunikowaniu z tramwajem węzła przy dworcu Częstochowa-Stradom przy ul. Pułaskiego nie może być mowy – odległość ok. 900 m.

Nie tylko autobusy

Na infrastrukturę każdego z węzłów składają się perony autobusowe (łącznie 15 stanowisk), perony TAXI (22 miejsca) oraz perony do chwilowego postoju dla potrzeb podwozowych (tzw. „kiss & ride” – 12 miejsc), parkingi wygrodzone szlabanami (76 miejsc) oraz wiaty rowerowe (ogółem na 90 rowerów).

To, co nie rzuca się od razu w oczy, to infrastruktura towarzysząca – dla potrzeb skomunikowania wybudowanych dworców dostosowano okoliczne układy drogowe. Przebudowano całą ul. Piłsudskiego (dworzec Częstochowa) z wytyczeniem pasów rowerowych. W okolicy dworca Częstochowa-Stradom przebudowano przylegający fragment ulicy Pułaskiego, aranżując rondo turbinowe na skrzyżowaniu z jednym ze ślimaków sąsiedniej estakady ul. Bohaterów Monte Cassino, a także przebudowano i wybudowano chodniki, drogi rowerowe bądź ciągu pieszo-rowerowe wzdłuż ul. Pułaskiego i 1. Maja. Podobnie rzecz miała się z dworcem Częstochowa-Raków, w obręb inwestycji którego wpisano wymianę chodników i budowę dróg rowerowych wzdłuż al. Pokoju oraz al. Niepodległości (to najdłuższe odcinki).

Kwit parkingowy deklaracją

Parkingi grodzone szlabanami przeznaczone są dla tych użytkowników samochodów, którzy zadeklarują korzystanie z komunikacji miejskiej. Wyrazić to mają na razie poprzez pobranie kwitu parkingowego w dedykowanym parkomacie – po takim oświadczeniu woli postój będzie dla nich bezpłatny.

Nie przedstawiono sposobu weryfikacji uczciwości klientów parkingów, jednak trwają prace nad uruchomieniem funkcji sczytywania biletów przewoźników dla potrzeb wydania bezpłatnej karty parkingowej. Pozostali najprawdopodobniej będą musieli ponieść opłatę za postój. Szczegóły tego rozwiązania jednak będą znane później, obecnie trwają rozmowy z poszczególnymi przewoźnikami.

Pierwsze linie na węzłach

Przedstawiono pierwsze linie komunikacji miejskiej kierowanych na węzły. W przypadku ul. Piłsudskiego będą to 18, 30, 33 oraz komunikacja gminy Rędziny (R, Rk, Rm) oraz przewoźnicy komercyjni (na trzech odrębnych peronach). MZDiT zamierza skierować tam jeszcze inne linie komunikacji miejskiej, co będzie oznaczało dla nich wydłużenie trasy o ten wjazd kieszeniowy (technicznie perony są na niewielkim uboczu względem ciągu komunikacyjnego). Koło dworca Stradom z peronów korzystać będą linie 15 i 37 realizując wjazdy kieszeniowe, a bez wjeżdżania pod dworzec na przystankach przy ul. Pułaskiego linie 23 i 69.

Dworzec Raków to dwie symetrycznie rozmieszczone pętle – po stronie Skweru Junaków przelotowo linie 19, 31, 35 i 36, a krańce realizować będą linie 12, 32 i 80, a od ul. Rejtana kraniec ma linia 23. W odległości ok. 140 m od Skweru Junaków znajdują się przystanki tramwajowe przy pętli pośredniej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Konserwator zabytków zatrzyma rozbiórkę dworca w Częstochowie?

Przestrzeń

Kto wybuduje nowy dworzec w Częstochowie? Trzy oferty

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Konserwator zabytków zatrzyma rozbiórkę dworca w Częstochowie?

Przestrzeń

Kto wybuduje nowy dworzec w Częstochowie? Trzy oferty

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5