Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Trzy miesiące II linii: Metro się nie psuje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-06-10 11:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trzy miesiące II linii: Metro się nie psuje
fot. Martyn Janduła
Kilka dni temu minęły trzy miesiące od uruchomienia centralnego odcinka II linii metra. Wszedł on płynnie w eksploatację – jak dotąd bez żadnych problemów. O doświadczeniach związanych z eksploatacją nowego odcinka, w tym zjazdach pociągów, opowiada w rozmowie z naszym portalem Piotr Kozłowski, dyrektor ds. przewozów w Metrze Warszawskim.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jak sprawdza się II linia metra? Czy występowały dotąd jakieś poważne zdarzenia?

Piotr Kozłowski, dyrektor ds. przewozów w Metrze Warszawskim:
Niestety dla pana nie mam dobrych informacji na materiał. Oprócz pożaru akumulatorów przed otwarciem na stacji C-9 Rondo Daszyńskiego nie wydarzyło się nic spektakularnego. Nie mieliśmy awarii pociągu, który zablokowałby linię, najwięcej problemów mieliśmy na początku ze schodami i windami. Pasażerowie w ciągu kilku pierwszych dni przetestowali skuteczność działania przycisku zatrzymującego biegi schodów. Każdorazowo do ich ponownego uruchomienia konieczny jest przyjazd firmy serwisującej.

W mojej ocenie ten dobry rezultat to głównie kwestia przygotowania personelu, który zaczął poznawać i obsługiwać centralny odcinek II linii metra już na jesieni w ubiegłym roku.

Jak wygląda logistyka zjazdów pociągów z II linii? Czy nie blokują one ruchu na I linii?

W tej chwili mamy głównie zjazdy planowe wynikające z przeglądów i konieczności mycia całości składu. Rozległe tory odstawcze, zwłaszcza na stacji Stadion, pozwalają na pozostawienie tam pojazdów na czas przerwy nocnej. Taki kształt infrastruktury nie generuje pustych przebiegów pomiędzy elektrowozownią na Kabatach a II linią i odwrotnie. Również infrastruktura, poza planowymi przeglądami, nie wymaga prac naprawczych – nie ma więc tego problemu jak na I linii, na której każdej nocy (poza weekendowymi) wyjeżdżają 1-2 drezyny, co ogranicza możliwość pozostawienia pociągów w tunelu. Określony w harmonogramie fragment podlega planowej wymianie z powodu zużycia lub doraźnej naprawy. Odstawiony pojazd wówczas ogranicza możliwość wykonania prac.

Pod tym względem pozytywnie odbieramy też bardzo małą awaryjność pociągów Inspiro na II linii metra. Wstępnie zakładaliśmy, że w pierwszym okresie mogą się pojawić problemy, których nie udało się zlokalizować w czasie przygotowań do otwarcia. Jak wspomniałem zjazdy są konieczne, mimo tego, że producent taboru zagwarantował trzy miesięczny okres międzyprzeglądowy – składy po dwóch tygodniach zjeżdżają na mycie. Utrzymanie w czystości obiektów i taboru to też ważna część realizacji usługi przewozu pasażerów na odpowiednio wysokim poziomie.

Zjazdy odbywają się głównie w przerwie nocnej albo poza szczytem. W sytuacji, gdy pociąg na II linii wymaga przejazdu do elektrowozowni, wówczas czekamy do zakończenia szczytu porannego lub popołudniowego. Ewentualny przejazd w szczycie natychmiast generowałby opóźnienia innych składów. Gdybyśmy wpuścili dodatkowy pojazd pomiędzy pociągi normalnie uczestniczące w przewozach, przy częstotliwości 2:30, to powstaje przerwa pomiędzy w granicach 6 min. Proszę sobie wyobrazić sytuację na peronach, gdyby pociągi poruszały się z czasem następstwa 6 min w szczycie, gdzie standardem jest 2 min i 30 sek.

Czy można już powiedzieć coś o zachowaniach pasażerów na II linii?

Wiemy już, że przepływ między liniami na Świętokrzyskiej to 30 tys. pasażerów dziennie. Obciążenie tej stacji znacznie się zwiększyło. Przykładowo liczba wejść na stację C-11 to ok. 15 tysięcy, więc dwa razy tyle osób się przesiada.

Najbardziej popularna stacja na II linii to Dworzec Wileński – ponad 25 tys. wejść. Wbrew pozorom – i różnym obawom, które pojawiały się np. w różnych komentarzach pod artykułami – nie mamy żadnych problemów na Pradze, jeżeli chodzi o zachowania pasażerów (Praga w powszechnej opinii uchodzi za problematyczną dzielnicę – red.).

Mamy też na II linii sporo wycieczek, które podróżują do ZOO, Centrum Nauki Kopernik i na spacery brzegiem Wisły. Właśnie na stacji Centrum Nauki Kopernik, która ma typowo rekreacyjne położenie, większy przypływ pasażerów jest rejestrowany przez bramki w weekend niż ma to miejsce na innych stacjach.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Przestrzeń

Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Witold Urbanowicz 31 marca 2016

Wszystkie grzechy II linii metra

Przestrzeń

Wszystkie grzechy II linii metra

Witold Urbanowicz 13 marca 2016

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Przestrzeń

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Witold Urbanowicz 11 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5