Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Trzaskowski: Wsparcie z KPO tylko na autobusy. Tramwaje poszkodowane

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-03-03 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trzaskowski: Wsparcie z KPO tylko na autobusy. Tramwaje poszkodowane
fot. MJ
Trwają konsultacje ws. Krajowego Programu Odbudowy. Niektóre jego założenia budzą jednak negatywne komentarze ze strony miast. – Partia, która dziś jest u władzy, w cyniczny sposób próbuje zantagonizować duże miasta z małymi. Uwielbia strategię dzielenia – komentuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Jak zauważa, miasta będą odcięte od dofinansowania na komunikację szynową – KPO przewiduje wsparcie praktycznie tylko dla elektrobusów i autobusów wodorowych.

W ramach środków z Funduszu Odbudowy Polska otrzymać ma 23,9 mld euro dotacji z Funduszu Odbudowy 34,2 mld euro pożyczek z Funduszu Odbudowy. Żeby skorzystać z tych środków kraj musi przedstawić Krajowy Plan Odbudowy. Jego projekt powstał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. W zeszłym tygodniu rząd ogłosił rozpoczęcie konsultacji ws. KPO.

W ostrych słowach założenia programu komentuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Partia, która dziś jest u władzy, w cyniczny sposób próbuje zantagonizować duże miasta z małymi. Uwielbia strategię dzielenia – i chyba właśnie takie jest założenie projektu „Krajowego Planu Odbudowy”. Tak podzielić środki, żeby duże miasta i małe miasta kłóciły się o pieniądze, a rząd mógł spokojnie patrzeć na ten konflikt – zauważa Trzaskowski.

Jak dodaje, samorządy nie dadzą się podzielić. – Średnie i mniejsze miejscowości nie mogą być w gorszej sytuacji niż duże ośrodki. Jednak zasada spójności musi działać w obie strony: duże miasta nie mogą być traktowane rażąco gorzej niż pozostałe miejscowości tylko dlatego, że są duże – mówi Rafał Trzaskowski.

Bez środków na szynę w miastach

Zaskakującą konsekwencją założeń KPO jest odcięcie dużych miast od środków na najbardziej ekologiczne środki transportu, czyli komunikację szynową. – Projekt KPO przewiduje, że unijne wsparcie pójdzie wyłącznie na tabor autobusowy (elektryczny lub wodorowy) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Co z tego wynika? Wrocławowi, Łodzi, Gdańskowi czy Szczecinowi dużo trudniej będzie znaleźć pieniądze na rozwój sieci tramwajowej czy szybkiej kolei miejskiej. A Warszawie – na tramwaj i przede wszystkim na metro, które jest najbardziej ekologicznym i najbardziej wydajnym środkiem transportu. I które do tej pory było finansowane z funduszy unijnych – komentuje Rafał Trzaskowski.

– Małe i średnie miasta będą finansować zakup elektrycznych autobusów, bo to autobusy są podstawą ich systemów transportowych. Duże miasta nie będą mogły inwestować w podstawowy rodzaj transportu – transport szynowy, który w ich przypadku jest najbardziej ekologiczny. Czy to jest logiczne? Nie jest! A przecież to duże miasta emitują najwięcej gazów cieplarnianych. Jak możemy serio mówić o znaczącej redukcji emisji, jeśli inwestycje w dużych miastach będą ograniczane? – pyta retorycznie włodarz Warszawy.

Duże miasta poszkodowane

Jak zauważa, małe i średnie miasta będą miały pierwszeństwo do wsparcia oddolnych projektów zazieleniania przestrzeni i zmiany modelu życia mieszkańców. Podobnie jest z unijnymi dotacjami na inwestycje w źródła ciepła.

– Mamy bardzo poważne wątpliwości czy przygotowany przez rząd projekt Krajowego Planu Odbudowy jest zgodny z ramami, które wyznaczyła Rada Europejska. W tym projekcie nie ma (choć powinien być) rozdziału zawierającego ocenę wpływu planowanej interwencji na wzmocnienie odporności gospodarczej, społecznej i instytucjonalnej. Co więcej, nie ma w KPO danych, które by potwierdzały, że to właśnie małe i średnie miasta zostały najbardziej dotknięte efektami pandemii. A przecież to właśnie w dużych miastach najbardziej rozwinięty jest sektor gastronomii, turystyki i innych usług, który w kryzysie ucierpiały najbardziej. To naprawdę zaskakujące, że taką dyskryminację Warszawy (i innych dużych miast) firmują dwie najważniejsze osoby w Polsce, które na co dzień mieszkają właśnie w Warszawie – Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki – podkreśla Trzaskowski.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5