Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Trzaskowski: Wsparcie z KPO tylko na autobusy. Tramwaje poszkodowane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Trzaskowski: Wsparcie z KPO tylko na autobusy. Tramwaje poszkodowane
fot. MJ
Trwają konsultacje ws. Krajowego Programu Odbudowy. Niektóre jego założenia budzą jednak negatywne komentarze ze strony miast. – Partia, która dziś jest u władzy, w cyniczny sposób próbuje zantagonizować duże miasta z małymi. Uwielbia strategię dzielenia – komentuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Jak zauważa, miasta będą odcięte od dofinansowania na komunikację szynową – KPO przewiduje wsparcie praktycznie tylko dla elektrobusów i autobusów wodorowych.

W ramach środków z Funduszu Odbudowy Polska otrzymać ma 23,9 mld euro dotacji z Funduszu Odbudowy 34,2 mld euro pożyczek z Funduszu Odbudowy. Żeby skorzystać z tych środków kraj musi przedstawić Krajowy Plan Odbudowy. Jego projekt powstał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. W zeszłym tygodniu rząd ogłosił rozpoczęcie konsultacji ws. KPO.

W ostrych słowach założenia programu komentuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Partia, która dziś jest u władzy, w cyniczny sposób próbuje zantagonizować duże miasta z małymi. Uwielbia strategię dzielenia – i chyba właśnie takie jest założenie projektu „Krajowego Planu Odbudowy”. Tak podzielić środki, żeby duże miasta i małe miasta kłóciły się o pieniądze, a rząd mógł spokojnie patrzeć na ten konflikt – zauważa Trzaskowski.

Jak dodaje, samorządy nie dadzą się podzielić. – Średnie i mniejsze miejscowości nie mogą być w gorszej sytuacji niż duże ośrodki. Jednak zasada spójności musi działać w obie strony: duże miasta nie mogą być traktowane rażąco gorzej niż pozostałe miejscowości tylko dlatego, że są duże – mówi Rafał Trzaskowski.

Bez środków na szynę w miastach

Zaskakującą konsekwencją założeń KPO jest odcięcie dużych miast od środków na najbardziej ekologiczne środki transportu, czyli komunikację szynową. – Projekt KPO przewiduje, że unijne wsparcie pójdzie wyłącznie na tabor autobusowy (elektryczny lub wodorowy) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Co z tego wynika? Wrocławowi, Łodzi, Gdańskowi czy Szczecinowi dużo trudniej będzie znaleźć pieniądze na rozwój sieci tramwajowej czy szybkiej kolei miejskiej. A Warszawie – na tramwaj i przede wszystkim na metro, które jest najbardziej ekologicznym i najbardziej wydajnym środkiem transportu. I które do tej pory było finansowane z funduszy unijnych – komentuje Rafał Trzaskowski.

– Małe i średnie miasta będą finansować zakup elektrycznych autobusów, bo to autobusy są podstawą ich systemów transportowych. Duże miasta nie będą mogły inwestować w podstawowy rodzaj transportu – transport szynowy, który w ich przypadku jest najbardziej ekologiczny. Czy to jest logiczne? Nie jest! A przecież to duże miasta emitują najwięcej gazów cieplarnianych. Jak możemy serio mówić o znaczącej redukcji emisji, jeśli inwestycje w dużych miastach będą ograniczane? – pyta retorycznie włodarz Warszawy.

Duże miasta poszkodowane

Jak zauważa, małe i średnie miasta będą miały pierwszeństwo do wsparcia oddolnych projektów zazieleniania przestrzeni i zmiany modelu życia mieszkańców. Podobnie jest z unijnymi dotacjami na inwestycje w źródła ciepła.

– Mamy bardzo poważne wątpliwości czy przygotowany przez rząd projekt Krajowego Planu Odbudowy jest zgodny z ramami, które wyznaczyła Rada Europejska. W tym projekcie nie ma (choć powinien być) rozdziału zawierającego ocenę wpływu planowanej interwencji na wzmocnienie odporności gospodarczej, społecznej i instytucjonalnej. Co więcej, nie ma w KPO danych, które by potwierdzały, że to właśnie małe i średnie miasta zostały najbardziej dotknięte efektami pandemii. A przecież to właśnie w dużych miastach najbardziej rozwinięty jest sektor gastronomii, turystyki i innych usług, który w kryzysie ucierpiały najbardziej. To naprawdę zaskakujące, że taką dyskryminację Warszawy (i innych dużych miast) firmują dwie najważniejsze osoby w Polsce, które na co dzień mieszkają właśnie w Warszawie – Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki – podkreśla Trzaskowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Komunikacja

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Yutong z Ikarusem dostarczą do Budapesztu do 160 trolejbusów

Komunikacja

Yutong z Ikarusem dostarczą do Budapesztu do 160 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 12 września 2025

Zobacz również:

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Komunikacja

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Yutong z Ikarusem dostarczą do Budapesztu do 160 trolejbusów

Komunikacja

Yutong z Ikarusem dostarczą do Budapesztu do 160 trolejbusów

Przemysław Farsewicz 12 września 2025

Zobacz również:

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij