Rada prowincji Trydent zatwierdziła bonus do 500 euro na zakup roweru elektrycznego lub normalnego dla wszystkich dojeżdżających do pracy w gminach Riva del Garda, Rovereto, Pergine, Arco i Trydent - poinformował oficjalny serwis regionu Trydent-Górna Adyga w północnych Włoszech.
- To najbardziej zrównoważony środek komunikacji. Podjęliśmy zobowiązanie sprzed lat i przyjęliśmy konkretny akt, pozwalający na bonus przy zakupie rowerów dla osób dojeżdżających do pracy. Chcemy wspierać ich w bardziej przekonujący sposób niż w przeszłości - wyznał radny Mario Tonina.
Trydent podąża ścieżką rozwiązań mających na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i ogólnie negatywnych efektów zewnętrznych związanych z mobilnością już od pewnego czasu. Obowiązek zdystansowania się w systemach transportu publicznego, który przewoził w regionie 100 tys. pasażerów dziennie, sprawił zmniejszenie o blisko połowę obłożenia lokalnych pociągów i autobusów. Przyjęty projekt, który dotyczy w sumie 15 tys. mieszkańców, wpłynie udrożnienie najbardziej zatłoczonych i ruchliwych obszarów miejskich całej prowincji.
Gmina Trydent z największym dofinansowaniemWysokość wkładu, częściowo pokrywającego wydatki poniesione przez beneficjentów, nie może przekroczyć 50 proc. kosztów oraz kwoty 500 euro w przypadku rowerów elektrycznych i typu cargo, a także 100 euro w przypadku tradycyjnych dwukołowych maszyn napędzanych siłą ludzkich mięśni. Gmina Trydent otrzymała na dofinansowanie takich zakupów 600 tys. euro, gmina Rovereto uzyskała 200 tys. euro, gmina Pergine 80 tys. euro, natomiast gminy Arco i Riva del Garda dostały po 60 tys. euro.
- Cała nasza prowincja już wcześniej faworyzowała zielone projekty i dlatego głosowaliśmy za zachęceniem do zakupu rowerów pracowników z najbardziej zaludnionych gmin, w szczególności z Trydentu, Rovereto, Arco, Pergine i Riva del Garda - podkreślił Tonina.
- Ponad 50 proc. pracowników lub studentów często podróżuje codziennie swoimi samochodami. Chcemy zachęcić ich do korzystania z roweru, aby złagodzić presję na transport publiczny, gdy nastąpi masowy powrót do pracy. Chociaż w ostatnich miesiącach wystąpiły poważne problemy z przemieszczaniem się, to jednak latem, a zwłaszcza jesienią, musimy znaleźć sposoby na poprawę warunków drogowych w mieście - argumentował radny Trydentu.
Bez wstecznej mocy- 56 proc. ludności prowincji przemieszcza się każdego dnia, a 70 proc. korzysta z prywatnych samochodów. Chcemy zachęcać do jazdy na rowerze i podążać w tym kierunku na obszarach miejskich. O bonus mogą poprosić pracujący obywatele wskazanych gmin lub osoby prowadzące działalność na własny rachunek, które muszą się przemieszczać po mieście. Kwota wkładu nie może przekroczyć 50 proc. wydatku oraz 500 euro dla rowerów elektrycznych i 100 euro w przypadku tradycyjnych napędzanych siłą ludzkich mięśni - sprecyzował Tonina, który podkreślił również o kwocie
200 euro przyznanej wcześniej kupującym rower lub skuter na podstawie rządowego dekretu minister transportu Włoch.
Uchwalony projekt nie działa oczywiście z mocą wsteczną. - Dotyczy tylko zakupów od momentu zatwierdzenia rezolucji. Już od przyszłego tygodnia będą dostępne formularze do złożenia wniosku i odpowiednie informacje na temat warunków udzielenia bonusu - zapowiada radny Trydentu, który na razie wykluczył z projektu skutery. - Nie jest wykluczone, że wrócimy do nich w najbliższych miesiącach. Na pewno o tym porozmawiamy - zapewnia Tonina.
- Wiemy, że aby zadowolić wszystkich, rządzący muszą wiedzieć, jak podejmować decyzje. Nie zrobiliśmy nic poza wznowieniem już istniejących inicjatyw. Są to jednak inicjatywy, które zmierzają we właściwym kierunku. Elementem wyróżniającym nasz region będzie czyste środowisko - dodał radny Trydentu.