Ogromne tempo prac i sprawna organizacja robót widoczne są we wszystkich trzech miejscach, gdzie prowadzone są roboty związane z torową rewolucją. Jeszcze niedawno tramwaje jeździły po wyeksploatowanych już szynach, a w centrum miasta spawane są już nowe rozjazdy i trwa budowa peronów przystankowych.
Każdy dzień przynosi nowości na jednym z największych placów budowy w Szcecinie. Prace prowadzone są jednocześnie na trzech odcinkach. Na Placu Żołnierza w zeszłym tygodniu prowadzone były roboty związane z zabudową rur osłonowych i istniejącego ciepłociągu, układaniem i zagęszczeniem warstwy stabilizacji czy spawaniem rozjazdu. Na Niebuszewie wykonywane były między innymi prace instalacyjne, wodno-kanalizacyjne i drogowe. Na ulicy Małopolskiej trwał montaż odwodnienia liniowego, widoczny jest też zarys nowego peronu tramwajowego.
W najbliższym czasie zaproponowano dalszą rozbiórkę istniejącego torowiska i jezdni na skrzyżowaniu pl. Żołnierza Polskiego i Al. Niepodległości, wykonanie koryta torowego wraz z podbudowami na pl. Żołnierza Polskiego, wykonanie podbudów drogowych na Niebuszewie, frezowanie istniejącej jezdni wraz z rozbiórką podbudów na ul. Matejki, wykonanie betonowej zabudowy torów między Bramą Królewską, a ul. Mazowiecką oraz wzdłuż alei Kwiatowej, a także prace związane z wykonaniem torowiska na całym odcinku – spawanie i montaż szyn, wykonanie podlewów. Prowadzone będą budowa peronu tramwajowego w ciągu ul. Matejki – prace brukarskie, budowa i przebudowa istniejących sieci wodociągowych, montaż koryt odwodnieniowych w ciągu torowiska, wykonanie kanalizacji kablowej pod sygnalizację świetlną wzdłuż pl. Żołnierza Polskiego, a także montaż nowych fundamentów pod słupy trakcyjne.
Jest to jedna z największych inwestycji, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości 3 pl. Żołnierza Polskiego — Matejki — al. Wyzwolenia — pl. Rodła — rondo Giedroycia — Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8 kilometrów toru pojedynczego. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostało podzielone na kilka etapów.
Zakres robót obejmuje:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
- przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
- nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych,
- budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
- integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
- ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
- budowę wydzielonych miejsc postojowych,
- budowę pasów rowerowych,
- przebudowę chodników oraz zjazdów,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
Prace realizuje ZUE, które ma 720 dni ich przeprowadzenie. Wartość umowy to 174,4 mln zł.