Partnerzy serwisu:
Mobilność

Trójmiasto. System Mevo 2.0. coraz bliżej. Trwa wewnętrzny rozruch

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. OMGGS

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Trójmiasto. System Mevo 2.0. coraz bliżej. Trwa wewnętrzny rozruch
fot. Piotr Wittman / gdansk.pl
Testy Mevo 2.0. ruszyły w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podczas rozruchu wewnętrznego sprawdzone zostaną wszystkie nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowane będą rowery, aplikacja i system IT. Testy prowadzone będą minimum do końca kwietnia. Jeśli wypadną pomyślnie, jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom.

System Mevo to drugi w Europie (po Sztokholmie) duży system oparty na rowerach elektrycznych z ręcznie wymienialnymi bateriami. Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych.

Pierwszy rok przeznaczony na testy

Podobnie jak w Sztokholmie i każdym projekcie innowacyjnym, najbliższy rok wdrażania systemu będzie de facto fazą testową. W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.

System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii. Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.

Pierwszy taki system w Polsce

System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 jest drugim w Europie (pierwszy był Sztokholm) i pierwszym w Polsce tak innowacyjnym projektem roweru miejskiego. Nowe Mevo będzie nowoczesnym systemem IV generacji opartym o technologię wymiany baterii. Rower włoskiej produkcji Vaimoo zbudowany jest z materiałów pochodzących z recyklingu, zużyte baterie dostaną “drugie życie”, a system obsługiwany będzie wyłącznie przez pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Nowość stanowi możliwość wypożyczenia oraz jazdy na rowerze elektrycznym mimo rozładowanej baterii.

Upadek systemu Mevo 1.0 wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy, a na zlecenie OMGGS Uniwersytet Gdański przeprowadził badania użytkowników. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Trzy lata przerwy w działaniu roweru z winy Nextbike’a

Trzy lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0, najpopularniejszy system rowerowy w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia (dla porównania w Poznaniu i Wrocławiu - 5, a w Warszawie i Łodzi 6). W systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, spośród których większość posiadała drobne wpłaty. Wg informacji spółki ok. 80 tys. użytkowników.

Mimo zapewnień operatora, należącej do Nextbike Polska spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia br. Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego.

Nowy operator Mevo 2.0

Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Mobilność

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Mobilność

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Mevo 2.0 i nowy dostawca rowerów elektrycznych

Mobilność

Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike w sprawie Mevo

Prawo & Finanse

Mevo 2.0 tylko z nowymi rowerami. Stare dla urzędników

Mobilność

Mevo 2.0 tylko z nowymi rowerami. Stare dla urzędników

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2023

Zobacz również:

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Mobilność

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Mobilność

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Mevo 2.0 i nowy dostawca rowerów elektrycznych

Mobilność

Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike w sprawie Mevo

Prawo & Finanse

Mevo 2.0 tylko z nowymi rowerami. Stare dla urzędników

Mobilność

Mevo 2.0 tylko z nowymi rowerami. Stare dla urzędników

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5