Gdańsk podsumował pierwsze trzy miesiące funkcjonowania systemu rowerowego Mevo. Choć nie uniknął kłopotów, bo już na starcie padł i przez pewien czas nie można się było rejestrować, a operator miał duże problemy z relokacją rowerów, to mieszkańcy Trójmiasta korzystają z niego chętnie.
Rower IV generacji, Mevo, uruchomiony na terenie Obszaru Metropolitalnego działa ponad trzy miesiące. Z danych zebranych przez ten czas wynika, że od marca w systemie zarejestrowało się prawie 120 tys. użytkowników. Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot zamieszkuje obecnie 1,5 miliona ludzi, a z systemu Mevo korzysta w sumie 14 gmin w województwie pomorskim. Operatorem jest Nextbike.
30 czerwca liczba wypożyczeń rowerów przekroczyła milion, a ich użytkownicy przejechali łącznie ponad trzy miliony kilometrów. Mieszkańcy Obszaru Metropolitalnego korzystają z rowerów głównie na krótkich trasach, czas trwania pojedynczego wypożyczenia roweru to niecałe 24 minuty. Do najpopularniejszych dni tygodnia należą środa i poniedziałek w godzinach porannych między 7.00 a 8.00 i popołudniowych między godziną 15.00 a 17.00. Aktywność w weekendy jest niewiele mniejsza.
Statystyczny trójmiejski rowerzysta sharingowy to 29-letni mężczyzna, który korzysta z Mevo głównie od poniedziałku do piątku. Dwie najaktywniejsze grupy wiekowe to 19-25 oraz 25-35 lat. Interesujący jest też udział osób w wieku ponad 56 lat – jak pokazują dane korzystają one z rowerów prawie równie chętnie co inne grupy wiekowe, chociaż najczęściej wypożyczają rowery w weekendy.
Mevo to największy tego rodzaju system roweru miejskiego w Europie. Mieszkańcy i turyści Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pucka, Redy, Rumi, Kartuz, Sierakowic, Somonina, Stężycy, Władysławowa, Żukowa i Pruszcza Gdańskiego w trakcie swoich codziennych podróży mogą skorzystać z jednośladów, wyposażonych we wspomagający silnik elektryczny, moduły GPS i elektrozamek.