Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Trójmiasto. MEVO ruszyło. Dulkiewicz: Pierwszy krok do metropolii

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-03-26 15:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trójmiasto. MEVO ruszyło. Dulkiewicz: Pierwszy krok do metropolii
fot. JD
Trójmiasto. MEVO ruszyło. Dulkiewicz: Pierwszy krok do metropolii
Trójmiasto. MEVO ruszyło. Dulkiewicz: Pierwszy krok do metropolii
Trójmiasto. MEVO ruszyło. Dulkiewicz: Pierwszy krok do metropolii
W Sopocie oficjalnie otwarto dziś MEVO, czyli największy w Europie system miejskich rowerów elektrycznych. System działa w 14 gminach rejonu Zatoki Gdańskiej. Docelowo rowerów będzie 4080.

MEVO na razie ruszyło w okrojonym modelu. Pierwotnie miało wystartować z końcem zeszłego roku, ale termin trzeba było przesunąć, by poradzić sobie z błędami oprogramowania. Jednak nawet obecne ok. 1,2 tys. rowerów robi wrażenie. Rower dla Trójmiasta i okolic nie tylko składa się w całości z elektrycznych jednośladów, ale też działa w bardziej liberalnej formie. Pojazdy można odstawiać poza stacjami, choć to droższe, z kolei użytkownik, który wypożyczy rower poza stacją i odda go w jednej z nich otrzyma na konto bonus.

– Dziś zawiązała się metropolia rowerowa. Mam nadzieje że to będzie pierwszy krok do zawiązana się pełnej metropolii – powiedziała we wtorek prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Dodała, że w Trójmieście juz dziś udział dojazdów rowerami w podróżach po mieście sięga 6 proc. – Mam nadzieję, że w ciągu kilku lat to podwoimy – dodała.

Kto przyzwyczaił się do klasycznych nextbike'owych cenników, musi w Trójmieście nauczyć się cen od nowa. Podstawa będzie abonament miesięczny (10 zł) lub roczny (100 zł), co pozwala na jeżdżenie każdego dnia przez 90 minut. Są tez oferty kilkudniowe, przeznaczone głownie dla turystów, droższe ale pozwalające na dłuższy czas wypożyczenia w ciągu dnia, a także minutowe (10 gr/min.), które jednak wymagają wysokiego, 500-złotowego depozytu.

Rowery można oddawać poza stacją (w Trójmieście i okolicach będzie ich aż 660), ale kosztuje to 3 zł. – To nie "kara", chcemy zachęcać użytkowników by oddawali je w stacjach, a jednocześnie oferować możliwość zostawienia ich poza nimi – tłumaczy rzecznik Nextbike'a Marek Pogorzelski. Z kolei wypożyczenie roweru poza stacja i oddanie w niej spowoduje, że na konto wpłyną 2 zł.

Jazda rowerem elektrycznym nieco różni się od korzystania ze zwykłego jednośladu. Sam nie pojedzie, ale im mocniej naciśnie się na pedały, tym mocniejszego "kopa" dostanie. Silnik elektryczny pozwala przejechać ze wspomaganiem ok. 60 km. Przy hamowaniu odzyskuje energię. Co ciekawe, zwrócenie roweru poza stacją nie wymaga wyciągania smartfona i korzystania z aplikacji. Wystarczy przesunąć wajchę przy tylnym kole.

MEVO będzie największym europejskim systemem rowerów elektrycznych. W Polsce to drugi co do wielkości system rowerów (jakichkolwiek) po warszawskim Veturilo. – Cóż, jesteśmy najbardziej górzystym miastami w Polsce – zaznaczył z przekąsem prezydent Sopotu Jacek Karnowski. Zwrócił też uwagę, że wspomaganie elektryczne nie tylko pozwoli na korzystanie z rowerów osobom starszym, ale też tym w garniturach (kilku burmistrzów przyjechało na prezentacje w pełnym urzędniczym "umundurowaniu") pozwoli na to, by się nie spocić w drodze do pracy.

Nie wiadomo kiedy MEVO wystartuje w całości, ale w Nextbike'u przewidują, że stanie się to raczej latem niż jesienią. 1/3 systemu (czyli te rowery, które już jeżdżą) będą dostępne również zimą.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trójmiasto. Rowery Mevo wciąż uziemione

Mobilność

Trójmiasto. Rowery Mevo wciąż uziemione

Jakub Dybalski 04 marca 2019

Trójmiasto. Rowery MEVO gotowe do odbiorów

Mobilność

Trójmiasto. Rowery MEVO gotowe do odbiorów

jd/inf. pras. 12 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5