Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Trapeze: „Transport20” odpowiedzią na COVID19

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-10-16 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trapeze: „Transport20” odpowiedzią na COVID19
fot. UM PoznańWyświetlacz e-papierowy Trapeze jest obecnie testowany w Poznaniu
Pandemia może być dobrym motywatorem do zmian poprawiających efektywność transportu zbiorowego – przekonywał na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Mikołaj Kwiatkowski z Trapeze Poland. Szczególną uwagę poświęcił sferze zarządzania przewozami oraz informacji pasażerskiej.

Podczas wiosennego lockdownu wprowadzono szereg obostrzeń w poruszaniu się, zamknięto szkoły i wiele zakładów pracy. Jedną z konsekwencji był fakt, że realne zapotrzebowanie na przewozy na poszczególnych trasach przestało być przewidywalne. Przedstawiciele Trapeze wielokrotnie omawiali ten problem z klientami. – Nie pisaliśmy jednak nowego oprogramowania, bo nie było na to czasu. Staraliśmy się raczej kreatywnie wykorzystać istniejące rozwiązania do nowych celów – zaznaczył Kwiatkowski.

Jednym z obszarów, które poddano analizie, jest aktualizowanie rozkładów jazdy. – Dziś jest to procedura bardzo czasochłonna i kosztowna. Co gorsza, druk nowych rozkładów oraz ich rozwieszanie na oddalonych przystankach generuje też duży ślad węglowy. Do tego w dobie pandemii dochodzi czynnik bezpieczeństwa: pracownicy zmieniający rozkłady dotykają po drodze bardzo wielu powierzchni – wyliczał wady obecnego systemu przedstawiciel Trapeze.

Jako rozwiązanie firma proponuje wyświetlacze e-papierowe. Jeśli urządzenia takie są zainstalowane na całej trasie linii, na której są wprowadzane korekty, procedura zmiany rozkładów na całej trasie linii zajmuje dosłownie kilka sekund. – Dodatkową korzyścią jest minimalizacja ryzyka pomyłki. Rozkłady mogą być zasilane z baterii lub paneli słonecznych, nie ma więc potrzeby doprowadzania do przystanku przyłącza energetycznego. Oferujemy też dodatkową funkcję – możliwość wyświetlania informacji miejskiej. Najważniejsza przewaga nad tradycyjnym sposobem zmian to jednak energooszczędność – przekonywał prelegent.

W ostatnich miesiącach dodatkowej wagi nabrała też kwestia przepełnienia pojazdów. Zarówno narzucone rozporządzeniami limity napełnień, jak i dążenie samych pasażerów do unikania tłoku tworzą potrzebę informowania o liczbie osób podróżujących pojazdem, który za kilka minut podjedzie na przystanek. Brak takiej informacji prowadził do tego, że dla wielu osób zabrakło miejsca w autobusie lub tramwaju, którym zamierzały pojechać. Trapeze przygotowało rozwiązanie tego problemu, oparte o kody QR. Skanując kod widoczny na wyświetlaczu z rozkładem, pasażer – dzięki połączeniu online z systemem liczenia pasażerów – może uzyskać dane o zajętości miejsc w danym kursie. – Warto wyświetlać te informacje. Jeśli pasażerowie zobaczą, że raczej się nie zmieszczą, wybiorą następny kurs albo inną formę transportu. Otrzymają wybór. Nie będą natomiast źli na przewoźnika za niespodziewane trudności – przedstawiał zalety nowego rozwiązania Kwiatkowski. Technicznie możliwe jest też indywidualne wysyłanie podróżnym informacji o tym, którym kursem pojadą.

Innym rozwiązaniem jest system zarządzania komunikacją miejską, pozwalający na przewidywanie zapotrzebowania. – Warunkiem jest kreatywne i elastyczne podejście. Nawet w normalnych okolicznościach możemy dodawać pojazdy „bisowe”, np. w dniu koncertu czy meczu. Wykorzystujmy element transportu na żądanie. Również podczas lockdownu można wprowadzić tryb kryzysowy w zarządzaniu transportem zbiorowym, oparty o zamawianie transportu poprzez stronę internetową lub aplikacje mobilne i o indywidualną informację pasażerską. System automatycznie dobierze wtedy flotę, która możliwie najlepiej obsłuży potok bez zmiany rozkładów jazdy – podsumował mówca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pandemia zmieniła rynek taboru, ubezpieczeń i płatności

Komunikacja

Pandemia zmieniła rynek taboru, ubezpieczeń i płatności

Kasper Fiszer 09 października 2020

W Smart City tylko SmartInfo!

Felietony i komentarze

W Smart City tylko SmartInfo!

Mikołaj Kwiatkowski 07 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5