Wielkopolska Trzcianka planuje przejęcie dworca kolejowego oraz budowę centrum przesiadkowego. W budynku dworca ma mieścić się siedziba Centrum Usług Społecznych oraz część pasażerska. Samorząd chce też budować centrum przesiadkowe oraz nie wyklucza uruchomienia gminnej komunikacji autobusowej.
Trzcianka jest jedną z dwóch stolic powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. Miasto, liczące niespełna 17 tysięcy mieszkańców, leży około 24 kilometry na południowy zachód od Piły, przy linii kolejowej 203. Trzcianecki samorząd stara się o przejęcie na własność budynku dworca kolejowego, o czym informują nas władze gminy.
Dworzec ma trafić w ręce samorządu
– Już w 2021 r. podjęliśmy rozmowy z PKP odnośnie nieodpłatnego nabycia budynku Dworca PKP i nieruchomości sąsiednich. Nabycie dworca uwarunkowane jest jednak wieloma czynnikami prawno – organizacyjnymi. Biorąc pod uwagę obecną bardzo dobrą współpracę z PKP w tym zakresie, można zakładać, że nabycie nieruchomości zostanie sfinalizowane w tym roku. Ponadto posiadamy już prawo do dysponowania nieruchomościami, które umożliwia Gminie tworzenie koncepcji rewitalizacji dworca i projektowanie wraz z uzyskaniem stosownych pozwoleń i opinii – mówi nam Marcin Buśka, Kierownik Referatu Planowania i Gospodarki Nieruchomościami z Urzędu Miejskiego w Trzciance.
Urzędnik dodaje, że gmina chciałaby aby dworzec pełnił nową funkcję, a więc był siedzibą Centrum Usług Społecznych. Oczywiście w budynku miałaby również pozostać część pasażerska.
Centrum przesiadkowe dzięki środkom unijnym
Jednak plany związane z dworcem to nie wszystko. Gmina planuje też budowę centrum przesiadkowego, które ma być zlokalizowane obok budynku dworcowego.
– Gmina planuje realizację zagospodarowania terenów sąsiednich w formie budowy centrum przesiadkowego oraz drogi dla rowerów na ul. Łąkowej w Trzciance. Realizacja tej inwestycji zaplanowana została w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – przekazuje nam Marcin Buśka.
W ramach centrum miałyby powstać parkingi dla samochodów oraz rowerów, strefa kiss&ride oraz zatoki dla autobusów regionalnych. Całość ma zostać sfinansowana z funduszy europejskich, w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Gmina oszacowała koszt realizacji tego zadania na niespełna 1,06 mln euro, natomiast kwota unijnego dofinansowania miałaby wynieść niespełna 742 tysiące euro. Okres realizacji to lata 2025-2026.
Gmina doczeka się też własnych autobusów?
W Trzciance jak na razie nie funkcjonuje też system komunikacji miejskiej lub gminnej, dlatego zapytaliśmy samorząd o to, czy przy okazji budowy centrum przesiadkowego gmina rozważa budowę systemu komunikacji.
– W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gminy Trzcianka na lata 2020 – 2028 umieszczone zostało zadanie Mobilność Miejska mające na celu m.in. wprowadzenie komunikacji lokalnej w gminie opartej o małe autobusy elektryczne (uruchomienie komunikacji gminnej jako priorytetu w tworzeniu ekologicznej i nowoczesnej gminy przyjaznej mieszkańcom). Samorząd planuje ich zakup w przyszłej kadencji z zastrzeżeniem, że priorytety w następnej kadencji nie ulegną zmianie w związku z wyborami samorządowymi – napisał nam dyrektor Buśka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.