Partnerzy serwisu:
Mobilność

Transport ze smartfonem (1)

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-04-17 10:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transport ze smartfonem (1)
fot.
Smartfony dzisiaj tak ułatwiły nam życie, że trudno sobie wyobrazić dnia bez tego niewielkiego urządzenia. Liczba aplikacji dostępna na Androida, Windows Phone lub iOS-a jest olbrzymia. Tymczasem my zajęliśmy się tą gałęzią bez której trudno dzisiaj zacząć większość podróży. Mowa oczywiście o aplikacjach transportowych, które są niezbędnym elementem wycieczek, ale także codziennego życia i poruszania się po mieście. Co nam zatem oferują?

Pisząc aplikacje transportowe należy zauważyć, że pod tym pojęciem skrywa się o wiele więcej, niż nam się może wydawać. To nie tylko aplikacje, które pozwalają zerknąć na rozkład jazdy bez konieczności szukania go na słupku przystankowym, ale też szereg dodatkowych opcji przez wyszukiwanie połączeń, kupno biletów po śledzenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Wszystkie te funkcje zostały przez nas wzięte na tapetę i poddane analizie.

W naszym zestawieniu znalazły się aplikacje, które niezbędne są w podróżach komunikacją miejską. Pominęliśmy zatem te stricte samochodowe do wyszukiwania tras, radarów, stacji benzynowych. Skupiliśmy się na tym, co jest dla pasażera najistotniejsze. Stworzyliśmy zatem pięć kategorii, które posłużyły nam do opisania każdej aplikacji. I tak, sprawdzaliśmy ich (1) funkcjonalność, czyli w jakim zakresie jest pomocna dana aplikacja, (2) intuicyjność – czy jest prosta w obsłudze, zwłaszcza, gdy działamy w pośpiechu, (3) zasięg – na ile możemy sobie pozwolić z aplikacją, (4) szukanie połączeń – jak sobie radzi aplikacja w tym zakresie oraz (5) opcje dodatkowe, czyli wszystko to, na co aplikacja pozwala poza główną jej funkcją.

Będzie to historia pisana w trzech częściach. W każdej z nich opisujemy po co najmniej dwie aplikacje według wyżej przyjętego schematu. Dzisiaj na tapetę wzięliśmy dwie z najpopularniejszych aplikacji – jakdojadę oraz mobileMPK. W następnej części opiszemy dla Was aplikacje Transportoid, MyBus i e-Podróżnik.

mobileMPK



Jest to jedna z popularniejszych aplikacji transportowych. Za jej powstanie odpowiada mobiCORE. Niestety, aplikacja występuje wyłącznie w wersji na Androida, co już wprowadza pierwsze ograniczenia. Według szacunków Google program pobrano i zainstalowano już na co najmniej milionie urządzeń. Dla pozostałych użytkowników smartfonów przygotowano także wersję webową tej aplikacji, by każdy mógł skorzystać z oferowanych przez mobileMPK funkcji także w domu na komputerze.

Funkcjonalność: Aplikacja to jeden wielki rozkład jazdy miejskich przewoźników. W swojej bazie posiada ponad 50 aglomeracji. Nie bez powodu hasłem promującym program jest „Rozkład jazdy komunikacji miejskiej wszędzie tam, gdzie go potrzebujesz”. I w takim też zakresie należy postrzegać tę aplikację. Jeżeli nie będziemy opuszczać za daleko granic danej gminy, to do tego momentu program będzie nam służył. W przeciwnym razie, nic nam po nim. Wielką zaletą programu jest możliwość działania offline.

Intuicyjność: Aplikacja prędko się włącza, co więcej, gdy zależy nam na naprawdę prędkim sprawdzeniu połączenia, to możemy anulować pobieranie uaktualnień rozkładu jazdy na stronie startowej. Spowoduje to, że jeszcze szybciej się włączy. Interfejs jest prosty, a wszystkie funkcje odpowiednio pogrupowano. I w zależności, czy interesuje nas konkretna linia, czy rozkład z konkretnego przystanku, łatwo odnajdziemy przycisk na głównej karcie aplikacji. Aplikacja pokazuje też grupy przystanków, jeżeli interesuje nas tylko jeden kierunek jazdy, a także poprzez geolokalizację podpowiada nazwę tego najbliższego.

Zasięg: mobileMPK jest rozkładem jazdy schowanym w naszej kieszeni. Aplikacja jest idealna, jeżeli korzystamy z miejskiej i podmiejskiej komunikacji, bo do tego została stworzona. Program obsługuje 50 aglomeracji w całej Polsce. Co więcej, rozkład można sprawdzać nie mając w tym czasie połączenia z internetem.

Szukanie połączeń: Podobnie jest z szukaniem połączeń z punktu A do punktu B – nie jest wymagany dostęp do internetu. Aplikacja wcześniej miała tę wadę, że zaplanowała podróż tylko do jednej przesiadki, co w przypadku Warszawy często się nie sprawdza. Twórcy jednak zwiększyli funkcjonalność bezpłatnej wersji. Domyślnie aplikacja pokazuje do dwóch przesiadek. Przejrzyście natomiast podano wszystkie elementy takiej podróży, jak czas do najbliższego odjazdu, szczegóły przesiadki i całkowity czas jazdy. Minusem jest konieczność znajomości nazwy przystanku. Pewną pomocą może okazać się proponowanie przez aplikację najbliższych nazw, przy których możemy się ewentualnie znajdować. Pojawiają się one wtedy na górze listy przystanków.

Opcje dodatkowe: Na uwagę zasługuje możliwość sprawdzania status napełnienia stacji roweru miejskiego. Wybieramy intersujący nas punkt (możemy go oznaczyć gwiazdką, by pokazywał się na samej górze listy) i automatycznie włącza się mapa (także, gdy jesteśmy offline) z zaznaczoną stacją rowerową i liczbą znajdujących się w tej chwili rowerów. Oczywiście funkcja działa w tych miastach, które posiadają rower miejski. Mapa służy także do zaprezentowania przebiegu podróży w przypadku konkretnej linii lub całego połączenia z przesiadkami. Daje to możliwość w zorientowaniu się, gdzie jedziemy, gdy nie znamy miasta.

jakdojade



Osoby, które wiedzą, że czeka je wiele przesiadek z pewnością zachwalają aplikację jakdojade.pl. W przeciwieństwie do wcześniejszego konkurenta, ta bazuje na prędkim wyszukiwaniu połączeń z punktu A do punktu B. Rozkład jazdy jest, ale nie jest wyciągnięty „na tapetę”. Jakdojade.pl dostępne jest na wszystkie platformy komórkowe. Jak informują twórcy, aplikacji używa około półtora miliona osób. Ostatnio pojawiła się nowa i spora aktualizacja, która wprowadziła wiele zmian w funkcjonowaniu programu.

Funkcjonalność: Pierwsze co się od razu rzuca w oczy to strona startowa, która od razu gotowa jest do działania po włączeniu. Widać, że twórcom zależało, by sprostać oczekiwaniom użytkowników. Przyjęto, że nie znają oni raczej topografii miasta ani linii, które kursują po nim. Zależy im raczej na prędkim dostaniu się z jednego punktu do drugiego. I temu służy ta aplikacja. W sposób szybki pokazuje możliwe połączenia. Dzięki usłudze lokalizacji bez problemu aplikacja wskaże nam na podstawie położenia skąd odjedzie interesujący nas pojazd. Nie musimy zatem znać nawet nazwy przystanku, wystarczy, że wpiszemy adres przy którym się aktualnie znajdujemy. Wadą programu jest jednak obciążenie dla urządzenia. Mapa, która działa w tle, powoduje, że wyszukiwanie nazwy przystanku czasami nie jest płynne.

Intuicyjność: Po starcie programu jako pierwsza włącza się „trasa” do planowania podróży. Dopiero z pola ustawień można wybrać dwie inne opcje, jak „przystanki”, w której sprawdzimy odjazdy z konkretnego miejsca oraz „linie”. W tej ostatniej znalazły się rozkłady jazdy dla każdego środka komunikacji w mieście osobno. Należy wybrać czy interesuje nas tramwaj, autobus, pociąg, a może metro. Wszystko podane w schludnej oprawie graficznej. Dominują głównie pastelowe odcienie niebieskiego oraz zielonego.

Zasięg: W bazie znajdują się 23 aglomeracje. Nie ma możliwości zaplanowania podróży z jednego do drugiego miasta, które nie wchodzi w skład aglomeracji. Gdy nie będziemy mieli internetu, to możliwe będzie wyłącznie sprawdzenie rozkładów przystanków oznaczonych jako ulubione.

Szukanie połączeń: Dużym minusem aplikacji jest konieczność posiadania internetu. Bez niego nie da się sprawdzić jakiegokolwiek połączenia, jednak w dobie, kiedy jest on już niemal powszechny, trudno już narzekać na ten mankament. Problemem może się okazać raczej zużyty transfer danych. Aplikacja proponuje dogodne przesiadki z dowolną liczbą przesiadek. Zawsze mamy też do wyboru trasę alternatywną, w związku z tym program pokazuje różne możliwości i warianty dojazdu. W dodatku możemy spersonalizować ustawienia wyszukiwania, by aplikacja nie wyszukiwała np. autobusów, bo w jakimś względzie nie lubimy się nimi poruszać, albo ich konkretnego typu – przyspieszone, pozamiejskie. Określamy też czas, jaki zazwyczaj potrzebujemy na przesiadkę i standardowo możemy podać czy jesteśmy w stanie zaakceptować przesiadki, czy też nie. Do wyboru są też trzy tryby „przesiadania się” – czyli wygodny, optymalny i szybki. Wybór któregoś z nich pozwala aplikacji dopasować przesiadki do naszego czasu oraz chęci pokonywania dużych odległości do zmiany środka transportu.

Opcje dodatkowe: Niewątpliwie na plus jest udostępniona w aplikacji możliwość śledzenia rzeczywistego położenia pojazdów komunikacji miejskiej w wybranych miastach. Taką ofertę przygotował m.in. Poznań. Osoby niepełnosprawne ucieszą się z możliwości zaznaczenia opcji, by program wyszukiwał połączenia wyłącznie, jeżeli będą obsługiwane pojazdami niskopodłogowymi. Na uwagę zasługuje także możliwość szybkiego podglądu trasy danego środka lokomocji. Pod wyszukanymi trasami lub rozkładem jazdy wyświetla się w tle mapka z zaznaczoną trasą. Dzięki temu jesteśmy w stanie za pomocą jednego dotknięcia ekranu sprawdzić, jak jedzie proponowany wybrany przez nas pojazd.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
BYD walczy o Kraków. Odwołanie w sprawie autobusów elektrycznych

Prawo & Finanse

BYD walczy o Kraków. Odwołanie w sprawie autobusów elektrycznych

Jakub Dybalski 15 kwietnia 2016

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Prawo & Finanse

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Agnieszka Serbeńska 15 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5