Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Transport mniej emisyjny to transport zbiorowy, zwłaszcza zasilany „czystą” energią elektryczną

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-03-12 11:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transport mniej emisyjny to transport zbiorowy, zwłaszcza zasilany „czystą” energią elektryczną
fot. Kasper FiszerPociąg ŁKA w Łodzi
Znaczne zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych do zasilania polskiej kolei zapowiada PKP Energetyka. Aby zmniejszyć wpływ transportu na jakość powietrza, warto też popularyzować rower i podróże piesze – przekonywali paneliści Kongresu Czystego Powietrza. W miastach dużym problemem wciąż są pozostające w ruchu stare samochody z silnikami Diesla.

Jak niwelować emisję zanieczyszczeń powietrza związaną z transportem? – Oczywiście komunikacja zbiorowa tak, ale pomogą w tym też rower czy nawet umożliwienie dotarcia pieszego do miejsc, w których można załatwić różne sprawy – mówił podczas Kongresu Czystego Powietrza Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W tym kontekście uznał on za niezrozumiałą decyzję rządu o czasowym zawieszeniu działalności miejskich wypożyczalni rowerowych na początku pandemii. Stwierdził, że do wielu miast systemy roweru publicznego nie wróciły, w części działają jedynie w ograniczonym zakresie, a jedna z największych firm branży omal nie zbankrutowała.

Ograniczenie zużycia energii to za mało

Przedstawiciel ZDG TOR wskazywał też na potrzebę wyznaczania priorytetu w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego, co miałoby zachęcić mieszkańców miast do rezygnacji z własnych samochodów, i na możliwości zmian podatkowych, które ograniczyłyby wwóz używanych aut z zagranicy do Polski. Samo zwiększenie udziału komunikacji zbiorowej nie zlikwiduje jednak emisji zanieczyszczeń, zwłaszcza że prąd wytwarzany jest w naszym kraju głównie z „brudnych” surowców energetycznych. – Dziś kolej nie ma się czego wstydzić, jeśli chodzi o wpływ na środowisko, ponieważ generuje czterokrotnie mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy. Gorszą informacją jest jednak to, że energia zasilająca kolej w ponad 80 proc. wytwarzana jest z węgla – przyznał Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

– Branża kolejowa ma jednak dużą wrażliwość na wpływ na klimat, dlatego dwa lata temu powołała Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – dodał. Zrzesza ono firmy zużywające w sumie ok. 95 proc. energii konsumowanej przez polską kolej. Początkowo organizacja podjęła inicjatywy mające na celu szersze wykorzystywanie energii wytwarzanej podczas hamowania pociągów, promowania ekonomicznej jazdy maszynistów itp. – W ramach tych inicjatyw powstał cel zmniejszenia do roku 2030 zużycia energii o 1,2 TWh, co przekłada się na ok. 1 mln ton dwutlenku węgla [rocznie]. Po dłuższej dyskusji uznaliśmy jednak, że to nie jest wystarczające – powiedział.

Zielona energia elektryczna zamiast starych diesli

CEEK wypracowało więc koncepcję „zielonej kolei”. – Zakłada ona, że do roku 2030 85 proc. zużywanej na kolei energii będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii – opisywał Leszek Hołda. – To cel ambitny – ocenił, podkreślając, że założenia te znacznie wyprzedzają rządowe plany dotyczące całej gospodarki. Kolej ma być więc jedną z pierwszych branż, które przejdą taką transformację. Przedstawiciel PKP Energetyka ocenił także, że jeśli ten cel zostanie zrealizowany, kolej może pozyskać dodatkowych pasażerów. Powoływał się na przeprowadzone jeszcze przed pandemią badania, w których 73 proc. respondentów wyraziło gotowość do zmiany środka transportu, kierując się wpływem na klimat.

Jak zwróciła uwagę Agnieszka Warso-Buchanan, liderka programu Czyste Powietrze w Europie Środkowo-Wschodniej fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, transport jako źródło emisji jest uciążliwy zwłaszcza w miastach. – W czterech miastach kraju, w tym w Warszawie, przekroczone są normy dotyczące dwutlenku azotu – stwierdziła. Zaapelowała o przeanalizowanie przez rząd możliwości podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ruchu samochodów osobowych, zwłaszcza starszych i z silnikiem Diesla. Mają one bowiem największy wpływ na ten rodzaj emisji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pociągi na Hel... na wodór?

Komunikacja

Pociągi na Hel... na wodór?

Jakub Madrjas 04 października 2019

Rzeszów. Autobusy elektryczne są, ale nie jeżdżą

Komunikacja

Rzeszów. Autobusy elektryczne są, ale nie jeżdżą

Jakub Dybalski 03 stycznia 2019

ZPS Stargard: Coraz więcej chętnych na pojazdy techniczne

Prawo & Finanse

ZPS Stargard: Coraz więcej chętnych na pojazdy techniczne

Jakub Madrjas / Roman Czubiński 26 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5