Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Transport mniej emisyjny to transport zbiorowy, zwłaszcza zasilany „czystą” energią elektryczną

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Transport mniej emisyjny to transport zbiorowy, zwłaszcza zasilany „czystą” energią elektryczną
fot. Kasper FiszerPociąg ŁKA w Łodzi
Znaczne zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych do zasilania polskiej kolei zapowiada PKP Energetyka. Aby zmniejszyć wpływ transportu na jakość powietrza, warto też popularyzować rower i podróże piesze – przekonywali paneliści Kongresu Czystego Powietrza. W miastach dużym problemem wciąż są pozostające w ruchu stare samochody z silnikami Diesla.

Jak niwelować emisję zanieczyszczeń powietrza związaną z transportem? – Oczywiście komunikacja zbiorowa tak, ale pomogą w tym też rower czy nawet umożliwienie dotarcia pieszego do miejsc, w których można załatwić różne sprawy – mówił podczas Kongresu Czystego Powietrza Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W tym kontekście uznał on za niezrozumiałą decyzję rządu o czasowym zawieszeniu działalności miejskich wypożyczalni rowerowych na początku pandemii. Stwierdził, że do wielu miast systemy roweru publicznego nie wróciły, w części działają jedynie w ograniczonym zakresie, a jedna z największych firm branży omal nie zbankrutowała.

Ograniczenie zużycia energii to za mało

Przedstawiciel ZDG TOR wskazywał też na potrzebę wyznaczania priorytetu w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego, co miałoby zachęcić mieszkańców miast do rezygnacji z własnych samochodów, i na możliwości zmian podatkowych, które ograniczyłyby wwóz używanych aut z zagranicy do Polski. Samo zwiększenie udziału komunikacji zbiorowej nie zlikwiduje jednak emisji zanieczyszczeń, zwłaszcza że prąd wytwarzany jest w naszym kraju głównie z „brudnych” surowców energetycznych. – Dziś kolej nie ma się czego wstydzić, jeśli chodzi o wpływ na środowisko, ponieważ generuje czterokrotnie mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy. Gorszą informacją jest jednak to, że energia zasilająca kolej w ponad 80 proc. wytwarzana jest z węgla – przyznał Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

– Branża kolejowa ma jednak dużą wrażliwość na wpływ na klimat, dlatego dwa lata temu powołała Centrum Efektywności Energetycznej Kolei – dodał. Zrzesza ono firmy zużywające w sumie ok. 95 proc. energii konsumowanej przez polską kolej. Początkowo organizacja podjęła inicjatywy mające na celu szersze wykorzystywanie energii wytwarzanej podczas hamowania pociągów, promowania ekonomicznej jazdy maszynistów itp. – W ramach tych inicjatyw powstał cel zmniejszenia do roku 2030 zużycia energii o 1,2 TWh, co przekłada się na ok. 1 mln ton dwutlenku węgla [rocznie]. Po dłuższej dyskusji uznaliśmy jednak, że to nie jest wystarczające – powiedział.

Zielona energia elektryczna zamiast starych diesli

CEEK wypracowało więc koncepcję „zielonej kolei”. – Zakłada ona, że do roku 2030 85 proc. zużywanej na kolei energii będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii – opisywał Leszek Hołda. – To cel ambitny – ocenił, podkreślając, że założenia te znacznie wyprzedzają rządowe plany dotyczące całej gospodarki. Kolej ma być więc jedną z pierwszych branż, które przejdą taką transformację. Przedstawiciel PKP Energetyka ocenił także, że jeśli ten cel zostanie zrealizowany, kolej może pozyskać dodatkowych pasażerów. Powoływał się na przeprowadzone jeszcze przed pandemią badania, w których 73 proc. respondentów wyraziło gotowość do zmiany środka transportu, kierując się wpływem na klimat.

Jak zwróciła uwagę Agnieszka Warso-Buchanan, liderka programu Czyste Powietrze w Europie Środkowo-Wschodniej fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, transport jako źródło emisji jest uciążliwy zwłaszcza w miastach. – W czterech miastach kraju, w tym w Warszawie, przekroczone są normy dotyczące dwutlenku azotu – stwierdziła. Zaapelowała o przeanalizowanie przez rząd możliwości podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ruchu samochodów osobowych, zwłaszcza starszych i z silnikiem Diesla. Mają one bowiem największy wpływ na ten rodzaj emisji.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

PGE kupuje PKP Energetykę za 1,9 mld zł. Uznaje 3,8 mld inwestycji

Prawo & Finanse

PGE kupuje PKP Energetykę za 1,9 mld zł. Uznaje 3,8 mld inwestycji

Elżbieta Pałys 31 grudnia 2022

Pociągi na Hel... na wodór?

Komunikacja

Pociągi na Hel... na wodór?

Jakub Madrjas 04 października 2019

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

PGE kupuje PKP Energetykę za 1,9 mld zł. Uznaje 3,8 mld inwestycji

Prawo & Finanse

PGE kupuje PKP Energetykę za 1,9 mld zł. Uznaje 3,8 mld inwestycji

Elżbieta Pałys 31 grudnia 2022

Pociągi na Hel... na wodór?

Komunikacja

Pociągi na Hel... na wodór?

Jakub Madrjas 04 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5