Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwajowe puzzle na pl. Zawiszy już ułożone

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Remont torowiska na pl. Zawiszy dobiegł końca. Wszystkie wielkogabarytowe płyty prefabrykowane, które powstały pod wymiar w Krakowie, zostały ułożone – od dzisiejszego poranka ruch tramwajowy odbywa się we wszystkich kierunkach, a kierowcy jeżdżą bez ograniczeń po nowej, równej nawierzchni. Dzięki nowoczesnej technologii utrudnienia na tym newralgicznym skrzyżowaniu trwały 5 tygodni – zamiast standardowych 3 miesięcy.

Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tam trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie w rozkładzie przedwakacyjnym przejeżdża tamtędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego.

Wszelkie prace, prowadzone w tak newralgicznym miejscu, wymagają szczególnego rozplanowania, by utrudnienia zarówno w ruchu tramwajowym, jak i kołowym, były możliwie jak najkrótsze. Roboty rozłożono na trzy etapy, oddzielnie dla każdego wlotu. Termin realizacji (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc równocześnie Tramwaje Warszawskie zaplanowały jak najwięcej remontów i napraw głównych w innych lokalizacjach.

Innowacyjna technologia

Aby maksymalnie skrócić utrudnienia związane z remontem, na placu Zawiszy została zastosowana technologia wielkogabarytowych betonowych płyt prefabrykowanych w technologii ConTrack firmy KZN Rail z Krakowa. Każda płyta była indywidualnie projektowana pod wymiar torów, łuków i rozjazdów. Prefabrykaty powstawały w zakładzie wykonawcy w Krakowie, a do Warszawy przyjechały koleją. W sumie wykonawca ułożył 121 bloków o łącznie powierzchni 1600 m kw., a remont objął ok. 737 metrów toru pojedynczego oraz trzy przystanki w Alejach Jerozolimskich po wschodniej stronie skrzyżowania.

Dzięki zastosowaniu droższej technologii płyt prefabrykowanych czas utrudnień udało się skrócić do pięciu tygodni (1-2 tygodnie na wlot). Przy zastosowaniu betonu lanego na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania, utrudnienia w ruchu trwałyby co najmniej trzy miesiące (po miesiąc na wlot).

Tramwaje wróciły

Od 11 sierpnia tramwaje wróciły na ul. Towarową – od Kercelaka do pl. Zawiszy. Dostępne są wszystkie trzy wloty tramwajowe, a na swoje trasy wróciły tramwaje linii 22 (Wiatraczna – Piaski), 24 (Gocławek – Nowe Bemowo), uzupełniającej 78 (Pl. Narutowicza – Os. Górczewska). Linia uzupełniająca 72 została zlikwidowana. Bez ograniczeń odbywa się tez ruch kołowy.

Wykonawca, firma KZN Rail, będzie kontynuować prace wykończeniowe poza jezdniami i torowiskiem, ale nie będzie to już wpływało na ruch tramwajów i kołowy. Jesienią zaplanowano prace przy rekultywacji zieleni.

Pracowity rok

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największa od lat liczba remontów stołecznych torowisk tramwajowych. Zwiększona intensywność remontów jest efektem uruchomienia Warszawskiego Programu Torowego, rozpisanego na wiele lat planu modernizacji istniejącej sieci tramwajowej w Warszawie. Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba pasażerów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Komunikacja

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

Startuje Metroteka – pierwsza w Warszawie biblioteka w metrze

Komunikacja

Zobacz również:

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Komunikacja

Elbląg. Wszystkie tramwaje wracają na stałe trasy

Redakcja/inf. pras. 12 września 2025

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

Startuje Metroteka – pierwsza w Warszawie biblioteka w metrze

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij