Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2022-06-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Pieczewo, ul. WIlczyńskiego fot. PF
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Tramwajowe postępy w Olsztynie. Na placu budowy pierwsze szyny
Olsztyn realizuje drugi etap budowy sieci tramwajowej. Do obecnie funkcjonującej linii z dworca na Jaroty powstaje kolejna Pieczewo – centrum. Front robót jest już na całej długości trasy, a wykonawca powoli z prac gruntowych przechodzi do pierwszych prac konstrukcyjnych.

Olsztyn w ramach perspektywy finansowej na lata 2015-2023 realizuje drugi etap budowy sieci. Do funkcjonującej już linii z dworca kolejowego na osiedle Jaroty dołączy kolejna, która połączy centrum z osiedlem Pieczewo. Umowę na realizację robót na odcinku 6 kilometrów miasto podpisało w czerwcu poprzedniego roku z konsorcjum firm Polimex i Trakcja SA. Prace wyceniono na kwotę 403 mln zł.

Pierwsze roboty wykonawca rozpoczął na osiedlu Pieczewo, gdzie dotychczas funkcjonowała pętla autobusowa. Teraz powstanie tutaj wspólna krańcówka tramwajowo-autobusowa z parkingiem dla samochodów i rowerów. To właśnie tutaj prace są najbardziej zaawansowane. – Na Pieczewie zakończył się już etap prac ziemnych, wszystkie sieci zostały położone, lub przebudowane a kolizje zlikwidowane. Ponadto wykonawca wzmocnił grunt i przygotował zbrojenia płyt pod budowę torowiska. Ułożył też krawężniki – przekazuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.

Jednym z kluczowych i najbardziej wymagających etapów inwestycji będzie budowa tramwajowej estakady, która znajdzie się nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku. Będzie ona długa na 270 metrów, a rozpiętość przęsła liczona jest od 28 do 39 metra. Powodem jej powstania jest duża różnica terenu. Ul. Krasickiego obniża się tutaj dosyć znacznie do skrzyżowania. Tuż za nim ul. Synów Pułku z kolei wznosi się dość stromo do ul. Wyszyńskiego. Niestety, na przeszkodzie tego obiektu stoi słup wysokiego napięcia. Uzgodnienia z zakładem energetycznym są jednym z czynników, przez które inwestycja przedłuży się o kilka miesięcy.

– Na ul. Synów Pułku, przy ogródkach działkowych, został wykonany mur oporowy, wzdłuż którego będzie biegła estakada. Mamy też już uzgodnienia z zakładem energetycznym odnośnie przeniesienia linii wysokiego napięcia, dzięki czemu wykonawca mógł podpisać umowę z firmą, która zajmie się tą przebudową. Zgodnie z planem prace te ruszą w lipcu – wyjaśnia Bartoszewicz.

Drugi etap rozbudowy sieci tramwajowej zakłada uporządkowanie kwestii docelowej krańcówki pod Wysoką Bramą. Ze względu na wykopaliska, funkcjonuje tutaj rozwiązanie tymczasowe. Olsztyn w ramach robót podobnych zleci więc wykonawcy rozbudowę krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej. Obecnie rozpoczęły się w tym miejscu prace wodociągowe.

– Na razie trwa przebudowa sieci wodociągowych. Wykonawca linii tramwajowej rozpocznie tam prace na początku lipca – podaje Batoszewicz. Powstanie krańcówki tramwajowej wraz z planem uczytelnienia reliktów przy Wysokiej Bramie znalazło się we wniosku miasta w ramach drugiej edycji programu inwestycji strategicznych Polski Ład. Miasto ostatecznie nie uzyskało dofinansowania. – Po odrzuceniu naszego wniosku o dofinansowanie, szukamy innych możliwości zagospodarowania tego miejsca, zgodnie z projektem architektonicznym pracowni GK Dżus i w terminie, który będzie się pokrywał z zakończeniem projektu tramwajowego, do końca przyszłego roku – podkreśla Bartoszewicz.

Projekt tramwajowy posiada dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Oznacza to konieczność zakończenia inwestycji do końca 2023 roku. Po raz kolejny miasto zmierzy się z napiętym harmonogramem. Wiadomo już, jak było wspomniane wcześniej, że prace przedłużą się. – Podpisaliśmy aneks wydłużający termin zakończenia realizacji robót. Jest to związane m.in. z okolicznościami, które pojawiły się w trakcie realizacji umowy, wynikającymi m.in. z przebudowy linii wysokiego napięcia – wyjaśnia rzeczniczka. Pierwotny termin ukończenia prac określono na 26 miesięcy (791 dni) od podpisania umowy, co miało miejsce w czerwcu 2021 roku. Aneks wydłużył czas robót o trzy miesiące, czyli w listopadzie 2023 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Prawo & Finanse

Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Przemysław Farsewicz 26 maja 2022

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przestrzeń

Olsztyn. Inwestycje tramwajowe droższe przez inflację

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5