Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwajem za Ostrawę. Wraca idea budowy linii do Karwiny
mat. ODS
Powróciły plany dotyczące budowy linii tramwajowej między Ostrawą a Karwiną. Region Morawsko-Śląskie z miastami finalizuje podpisanie memorandum w sprawie planu budowy linii tramwajowej Ostrava – Orlová – Karviná. Co warto podkreślić, linia miałaby wykorzystywać istniejące stare tory i zmodernizowane bocznice do kopalni. Niedawny powrót koncepcji akurat w tym momencie nie jest zaskakujący – niedawno w Czechach odbywały się wybory lokalne..tb_button {padding:1px;cursor:pointer;border-right: 1px solid #8b8b8b;border-left: 1px solid #FFF;border-bottom: 1px solid #fff;}.tb_button.hover {borer:2px outset #def; background-color: #f8f8f8 !important;}.ws_toolbar {z-index:100000} .ws_toolbar .ws_tb_btn {cursor:pointer;border:1px solid #555;padding:3px} .tb_highlight{background-color:yellow} .tb_hide {visibility:hidden} .ws_toolbar img {padding:2px;margin:0px}

Memorandum wyraża wspólne zainteresowanie Regionu Morawsko-Śląskiego oraz miast Ostrava, Orlová, Karviná a także Rychvald, podjęcia kwestii przygotowania i realizacji budowy linii tramwajowej oraz funkcjonowania komunikacji tramwajowej na terenie Okręgu Morawsko-Śląskiego. Zarówno region, jak i miasta chcą stworzyć perspektywiczny system komunikacji tramwajowej z naciskiem na ekonomię, bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska. Jeśli ekonomiczna opłacalność projektu zostanie udowodniona, może być uzupełniona o inne branże.

Plan przewiduje budowę linii tramwajowej z Ostrawy Hranečníka przez Heřmanice, Stary Dvůr i dalej przez Orłowę Město do Karwiny. Ma być również możliwość podłączenia kolejnej linii tramwajowej w Orłowie. Nowa linia ma również służyć jako lokalny transport publiczny, zwłaszcza w Ostrawie i Karwinie. – Powstały w ten sposób system komunikacji tramwajowej będzie w dalszym ciągu uzupełniany o inne gałęzie w oparciu o opracowaną Koncepcję Rozwoju Infrastruktury Transportowej Województwa Morawsko-Śląskiego oraz Koncepcję Rozwoju Usług Komunikacyjnych Regionu Morawsko-Śląskiego – wskazano w memorandum.

Temat powrotu tramwaju do Karwiny pojawił się przed wyborami samorządowymi w 2016 roku. Ostatni raz głośno dyskutowano na temat linii szybkiego tramwaju między Karwiną, Hawierzowem i Ostrawą w 2019 roku. Przygotowania, jak podaje czeska prasa, podobno wcale nie ustały. Biuro regionalne opracowało model transportu, który określił projekt jako realistyczny i znaczący z ekonomicznego punktu widzenia. Teraz powrócił – w związku z odbywającymi się wyborami samorządowymi.

Według wcześniejszych pomysłów linia miała prowadzić przez Hawierzów. Obecnie biuro regionalne skupia się przede wszystkim na kierunku z Karwiny do Ostrawy przez Orłowę. Linia miałaby wykorzystywać dawną kolej koszycko-bogumińską oraz zmodernizowaną bocznicę prowadzącą do kopalni. Jeszcze w ubiegłym roku region obiecywał zakończenie budowy tramwaju w 2030 roku. Koszty, łącznie z budową zajezdni i zakupem pojazdów, oszacowano na niespełna 15 miliardów koron, czyli 2,9 mld zł.

Historia komunikacji tramwajowej w regionie sięga 1909 roku. W przeszłości funkcjonowało już połączenie tramwajowe między Karwiną a Ostrawą. Tramwaje kursowały między tymi dwoma miastami przez 58 lat, pokonując dystans 25 kilometrów i obsługując 31 przystanków. Czas jazdy wynosił 85 minut. W 1955 roku przewieziono prawie 18 milionów pasażerów. Koniec tramwajów w regionie nastąpił w 1967 r. Działalność kopalń i związane z tym zapadliska pod torami przyczyniły się do likwidacji linii.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Komunikacja

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2022

Škoda dostarczyła do Ostrawy pierwszy nowy tramwaj

Komunikacja

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Przestrzeń

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 16 sierpnia 2021

Ostrawa wyda ponad 60 mln zł na remonty infrastruktury tramwajowej

Przestrzeń

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Komunikacja

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Zobacz również:

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Komunikacja

Ostrawa odbiera pierwszy tramwaj od Škody i prezentuje cztery nowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2022

Škoda dostarczyła do Ostrawy pierwszy nowy tramwaj

Komunikacja

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Przestrzeń

Powstają tramwaje Škody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 16 sierpnia 2021

Ostrawa wyda ponad 60 mln zł na remonty infrastruktury tramwajowej

Przestrzeń

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Komunikacja

Tramwaje w Ostrawie zaoszczędzą dziewięć sekund

Rafał Dybiński 01 kwietnia 2020

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5