Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwajem z Gocławia w 17 minut do centrum

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-02-15 15:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwajem z Gocławia w 17 minut do centrum
mat. TW
Tramwaje Warszawskie szykują w ramach tej perspektywy finansowej UE budowę trasy tramwajowej na Gocław. Spółka rozważa trzy warianty przebiegu. Wiadomo już, gdzie mogą znaleźć się przystanki oraz jakie linie tramwajowe mogą obsłużyć Gocław.

Trasa tramwajowa łączyć będzie al. Waszyngtona z rejonem istniejącej pętli autobusowej Gocław. – W ramach budowy trasy tramwajowej planuje się wykonanie torowiska wydzielonego z jezdni z udziałem torowisk trawiastych – informuje Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Elementem projektu jest też zakup taboru. Przewidziano 18 sztuk pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 metrów. Szacunkowa wartość projektu sięga 320 mln zł. Według zeszłorocznych zapowiedzi realizacja tramwaju na Gocław będzie przypadać na lata 2020-2022.

Przystanki są zaplanowane w zespołach przystankowych Gocław, Bora-Komorowskiego, Abrahama, Wał Gocławski, ew. Afrykańska (nie w wariancie wzdłuż Tysiąclecia), Międzynarodowa (rejon Trasy Łazienkowskiej), Zwycięzców i Park Skaryszewski (istniejąca na ciągu al. Waszyngtona). Dojście do przystanku w rejonie al. Stanów Zjednoczonych będzie zapewnione z dwóch stron – za pomocą schodów i pochylni (lub wind). Natomiast w rejonie ulicy Zwycięzców dostępność będzie zapewniona dzięki nowym mostkom nad Kanałem Wystawowym.

Który wariant

Jak podają Tramwaje Warszawskie, rozważanych jest kilka wariantów przebiegu: wzdłuż Międzynarodowej i Afrykańskiej, wzdłuż Kanału Wystawowego oraz wzdłuż Kanału Wystawowego i w rezerwie pod Trasę Tysiąclecia. Dalej tramwaje miałyby prowadzić w ciągu ulic Egipska – Bora-Komorowskiego, z wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych (przystosowanym również do ruchu pieszego i rowerowego). We wstępnym etapie przebieg wzdłuż Kinowej w związku z wydłużeniem trasy i gorszą obsługą Saskiej Kępy, choć różne warianty będą jeszcze zbadane na etapie studium wykonalności.

Linia tramwajowa może zająć część ogródków działkowych, co będzie wiązało się z ich częściową likwidacją (oczywiście z rekompensatą dla działkowców). Obawy części mieszkańców budzi też przebieg wzdłuż Kanału Wystawowego. TW podkreślają jednak, że założeniem projektu jest utrzymanie ciągów spacerowych i rowerowych wzdłuż Kanału oraz minimalizacja wpływu na jego ekosystem. Po wschodniej, niezagospodarowanej obecnie stronie Kanały oprócz torowiska powstać miałyby też ciąg pieszy i rowerowy, a także brakujące mostki. Torowisko będzie posiadało własną kanalizację deszczową i w wersji „trawiastej”najlepiej wpisze się w otoczenie w porównaniu do innych możliwych rozwiązań komunikacyjnych.

Aleje Jerozolimskie pomieszczą?


Na całej trasie przewidziany jest priorytet. Według dzisiejszych szacunków czas przejazdu z przystanku Abrahama do Centrum wyniósłby 17 minut, podczas gdy autobus – według rozkładu – potrzebuje co najmniej 20 minut.

Oddzielnym tematem jest ograniczona przepustowość Alej Jerozolimskich, które są najbardziej obciążonym ciągiem tramwajowym w stolicy, choć po wycofaniu tramwajów linii 77, uruchomionej na czas zamknięcia i odbudowy mostu Łazienkowskiego, znów pojawiły się rezerwy. – Należy pamiętać o horyzoncie realizacji inwestycji. W dniu jej otwarcia funkcjonować będzie przedłużona II linia metra co najmniej na Targówek, prawdopodobnie przebudowane będą także kluczowe skrzyżowania w ciągu Alei Jerozolimskich – podkreślają przedstawiciele spółki.

Zmiany w układzie komunikacyjnym stworzą też okazję do zmian w przebiegu tramwajów – tym bardziej, że linie kursujące al. Zieleniecką są „niedociążone”. Wśród propozycji jest np. podział linii 25 na dwie – Banacha – Al. Jerozolimskie – Gocław (25) oraz Gocław – Targowa – Bródno (21). Dzięki temu zabiegowi Gocław otrzymałby tramwaj na Aleje bez zwiększania liczby wozów w tym ciągu. Łączna częstotliwość dwóch linii wynosiłaby co 4 minuty. Inne opcje uwzględniają skierowanie na Gocław linii 24 z Bemowa. Na odcinku grochowskim zastąpiłaby ją linia 25.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj na Gocław się opłaca, ale brakuje miejsca w centrum

Komunikacja

Tramwaj na Gocław się opłaca, ale brakuje miejsca w centrum

Witold Urbanowicz 08 września 2015

Warszawa: Kiedy tramwaj na Gocław?

Komunikacja

Warszawa: Kiedy tramwaj na Gocław?

Witold Urbanowicz 15 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5