Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje z niemieckiego Augsburga zamiast do Łodzi trafiły do Zagrzebia

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje z niemieckiego Augsburga zamiast do Łodzi trafiły do Zagrzebia
fot. ZET
Pierwszy używany tramwaj z Augsburga przybył do stolicy Chorwacji. Łącznie do Zagrzebia ma dotrzeć 11 składów. To element większego procesu odmładzania taboru. Wcześniej niemieckimi pojazdami interesowało się MPK-Łódź, które ostatecznie musiało się zadowolić tramwajami z Jeny.

Na początku grudnia do Zagrzebia trafił pierwszy używany i niskopodłogowy tramwaj GT6M. Chorwacka stolica zakupiła 11 pojazdów z niemieckiego Augsburga. Wozy pochodzą z 1996 roku i posłużą uzupełnieniu floty tramwajów w Zagrzebiu. Wszystkie GT6M przeszły w 2014 roku gruntowną modernizację pod kierunkiem lipskiej firmy IFTEC. Dalsze inwestycje w tabor okazały się już nieopłacalne, dlatego bawarskie miasto zdecydowało się zakupić nowe 42-metrowe Tramlinki od Stadlera, a stare wozy GT6M zaoferować w sprzedaży innym przewoźnikom.

– Zakupiony tramwaj przeszedł gruntowny remont. Spełnia wysokie standardy obowiązujące w Niemczech. Dzięki procesowi modernizacji, która objęła wszystkie segmenty konstrukcji, stan techniczny i sprawność tej jednostki są na poziomie znacznie młodszych pojazdów, dzięki czemu przez wiele lat będzie służyła w codziennym transporcie – mówił podczas prezentacji tramwaju Marko Bogdanović, prezes przewoźnika Zagrebački električni tramvaj (ZET).

Kolejne z 11 zakupionych tramwajów będą dostarczane sukcesywnie w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Podobnie jak pierwszy, wszystkie trafią do zajezdni Trešnjevka w Zagrzebiu. Wozy przywożone są na przyczepie. Jak deklaruje ZET, pierwszy GT6M o numerze taborowym 1001 powinien zostać wprowadzony do ruchu jeszcze w tym miesiącu. Wcześniej komisja musi przeprowadzić przegląd techniczny pojazdu oraz przeszkolić obsługę i służbę ruchu.

– Używane tramwaje, które kupujemy w Niemczech, spełniają dwie funkcje. Jedną z nich jest wymiana najstarszych modeli. Drugą zaś łagodzenie okresu do czasu pojawienia się nowych tramwajów nowszego typu – mówił Marko Bogdanović, prezes ZET. Dodał przy tym, że obecnie w ruchu wykorzystywane są tramwaje mające nawet 50 lat. – Mówimy więc o łącznie 51 tramwajach, które w najbliższej przyszłości zakupimy na potrzeby miasta – podkreślił.

Oprócz 11 używanych GT6M z Augsburga, Zagrzeb podpisał umowę na zakup 20 nowych niskopodłogowych tramwajów, które produkuje chorwacka firma Končar. Prezes ZET-u zapowiedział przy tym, że spodziewa się po Nowym Roku podpisania umowy o dotację z Ministerstwa Transportu na zakup kolejnych 20 nowych tramwajów niskopodłogowych.

Przypomnijmy, że tramwajami GT6M z Augsburga interesowało się również MPK w Łodzi. Do przetargu na zakup używanych pojazdów zgłosił się wyłącznie zakład komunikacyjny z Augsburga. Ostatecznie, MPK-Łódź z przyczyn formalnych przetarg unieważniło. W efekcie niemiecki przewoźnik złożył ofertę w innym przetargu – ogłoszonym na początku roku przez Zagrzeb. W przedmiocie zamówienia określono zakup 11 tramwajów za cenę na poziomie 245 tys. euro za jeden skład i z terminem dostawy między październikiem 2023 r. a grudniem 2024 r. Częścią umowy było także uzgodnienie drobnych modyfikacji pojazdów i ich przemalowanie na błękitne barwy przewoźnika ZET. Ostatecznie do Łodzi trafią używane tramwaje z Jeny. Pierwszy – w łódzkich barwach – wyjechał już na miasto.

Jedenaście wozów GT6M nie ma zastąpić żadnego ze starszych tramwajów, a jedynie uzupełnić tabor. Wynika to z faktu, że w ostatnich latach wiele tramwajów zostało w Zagrzebiu wycofanych z eksploatacji bez ich uzupełnienia nowymi jednostkami. Przypomnijmy, że Zagrzeb kupował już w przeszłości używane tramwaje w Niemczech. W latach 1994 i 1998 zakupił od Mannheim 35 tramwajów Düwag GT6, które po zakupie tramwajów niskopodłogowych od Končaru, zostały ostatecznie zezłomowane.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Komunikacja

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Solaris dostarczy 40 autobusów elektrycznych do Lipska

Komunikacja

Solaris dostarczy 40 autobusów elektrycznych do Lipska

Solaris Bus & Coach 02 września 2025

Rumunia. Timișoara zamawia nowe tramwaje

Komunikacja

Rumunia. Timișoara zamawia nowe tramwaje

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Lwów. Schindler Be 4/8 wjeżdża na trasę linii nr 9

Komunikacja

Lwów. Schindler Be 4/8 wjeżdża na trasę linii nr 9

Paulina Piziorska 23 sierpnia 2025

Zobacz również:

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Komunikacja

Igława kupi do 20 nowych trolejbusów. Jednak Škoda

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Solaris dostarczy 40 autobusów elektrycznych do Lipska

Komunikacja

Solaris dostarczy 40 autobusów elektrycznych do Lipska

Solaris Bus & Coach 02 września 2025

Rumunia. Timișoara zamawia nowe tramwaje

Komunikacja

Rumunia. Timișoara zamawia nowe tramwaje

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Lwów. Schindler Be 4/8 wjeżdża na trasę linii nr 9

Komunikacja

Lwów. Schindler Be 4/8 wjeżdża na trasę linii nr 9

Paulina Piziorska 23 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij