Ponad 12 km wyremontowanych torów, 36 dużych zadań torowych w jeden rok, nowe trasy do Wilanowa i na Stegny oraz powrót tramwajów na Rakowiecką – w 2025 r. Tramwaje Warszawskie zrealizowały jeden z największych programów prac torowych w swojej historii. Spółka wykorzystała dobrą sytuację finansową miasta, dłuższy sezon remontowy i nowe technologie – od frezarki z Oslo po prefabrykowane rozjazdy – by jednocześnie nadrabiać wieloletnie zaległości i konsekwentnie zazieleniać sieć, która do końca roku ma przekroczyć 55 km zielonych torowisk.
Tramwaje Warszawskie podsumowują 2025 rok jako jeden z najmocniejszych pod względem skali robót torowych i inwestycji. Na sieci o długości 348,6 km toru pojedynczego spółka zrealizowała modernizacje i remonty na aż 12 399 metrach toru, do tego dochodzi prawie 15 km napraw bieżących i utrzymaniowych, a w ramach napraw głównych 36 zadań obejmujących łącznie 9433 metry toru pojedynczego. Wydatki na bieżące utrzymanie torów i sieci oraz naprawy główne sięgnęły 237,3 mln zł, wobec 183,7 mln zł w roku poprzednim.
Równolegle do remontów torów postępowały strategiczne inwestycje: tramwaj do Wilanowa i na Stegny, nowa trasa do Dworca Zachodniego, a także powrót tramwajów na Rakowiecką po ponad półwiecznej przerwie. Dla spółki to nie tylko „rok rekordów”, ale także efekt zmiany organizacji pracy i otwarcia na nowe technologie.
Rekordowy rok robót na torach
Z danych Tramwajów Warszawskich wynika, że w 2025 r. zakończono remonty i modernizacje na 12 399 metrach toru pojedynczego. Dodatkowo naprawy bieżące i utrzymaniowe objęły 14 929,9 metra toru, a naprawy główne – 9433 metry, wobec 5117 metrów rok wcześniej.
– Ponad 12 km torów przeszło kompletną modernizację albo naprawę główną. To jest wynik bardzo dobry, od lat takiego nie było na naszej sieci – podkreślił wiceprezes Tramwajów Warszawskich, Konrad Niklewicz.
W ramach prac utrzymaniowych i modernizacyjnych naprawiono lub zmodernizowano 9 rozjazdów oraz 35 zwrotnic, znosząc przy tym 48 ograniczeń prędkości. Modernizacje i przebudowy sieci trakcyjnej objęły 14 877 metrów toru pojedynczego. Naprawy główne – kluczowy element Warszawskiego Programu Torowego – wyraźnie przyspieszyły: liczba zadań wzrosła z 23 w 2024 r. do 36 w 2025 r., a wykonanie finansowo sięgnęło 237,3 mln zł. Niklewicz zwraca uwagę, że po latach niedoinwestowania spółka nadrabia zaległości i buduje nowy, stały rytm pracy, który ma doprowadzić do „praktycznie idealnej jakości” infrastruktury w całej sieci.
Dłuższy sezon remontowy i inne planowanie
Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, jednym z filarów tegorocznego przyspieszenia prac była zmiana organizacji pracy w postaci wydłużenia sezonu remontowego – w minionym roku prace prowadzone były od wczesnej wiosny do późnej jesieni, w oparciu o harmonogram rozpisany na cały rok. Spółka stara się grupować roboty w jednym ciągu i koordynować je z innymi zarządcami infrastruktury. Wykorzystuje też zamknięcia wynikające z realizacji inwestycji strategicznych – jak budowa nowych tras – by „przy okazji” wymieniać tory, modernizować sieć trakcyjną czy zazieleniać torowiska.
Wiceprezes Niklewicz przypomina, że w ostatnich dwóch latach Tramwaje Warszawskie świadomie wydłużyły „okno” robót, co czasem oznacza więcej utrudnień poza okresem wakacyjnym, ale pozwala zrealizować więcej zadań w skali roku. Jako przykład przywołuje naprawę na ul. Waszyngtona w rejonie ul. Grenadierów, gdzie intensywnie pracujące zespoły spółki zamknęły zadanie w ciągu 20 godzin.
Drugim elementem jest inne podejście do przygotowania przetargów.
– Mamy dziś komfort finansowy – środki są zabezpieczane odpowiednio wcześnie. Możemy ogłaszać postępowania na przełomie roku, gdy firmy szukają zleceń i oferują najniższe ceny – tłumaczy Niklewicz i dodaje:
– Tramwaje Warszawskie starają się mieć materiały i przygotowanie „na zapas”, tak by ekipy mogły od razu skupić się na samej robocie. To jest jedna z tajemnic sukcesu, dlaczego 36 skomplikowanych zadań udaje się z sukcesem zamknąć w jednym roku.
Nowe technologie: frezarka z Oslo i prefabrykaty na pl. Zawiszy
2025 rok to także wdrożenie nowych technologii w utrzymaniu torowisk. Po raz pierwszy w Warszawie pojawiła się frezarka do szyn rowkowych, wypożyczona od firmy z Oslo. Dzięki frezowaniu Tramwaje Warszawskie usuwają nierówności i inne uszkodzenia powierzchni tocznej szyn, które powstają w trakcie eksploatacji. Pozwala to wydłużyć żywotność szyny, a jednocześnie poprawia komfort przejazdu i obniża hałas.
Jak wskazuje Niklewicz, frezarka znacząco przyspiesza poprawę jakości torowiska, wyrównując także styki międzyszynowe, co ogranicza zużycie infrastruktury.
– Ten wybór nowej technologii to krok w stronę otwarcia na nowości, które są sprawdzonymi rozwiązaniami – zaznacza, dodając, że spółka rozważa dalsze korzystanie z takiego sprzętu w formule wynajmu.
Drugim głośnym przykładem jest wykorzystanie prefabrykowanych wielkogabarytowych płyt rozjazdowych na pl. Zawiszy. Krakowska firma przygotowała i ułożyła gotowe elementy węzła rozjazdowego na wymiar, co pozwoliło skrócić czas utrudnień z kilku miesięcy do około pięciu tygodni. Niklewicz zwracał uwagę, że po warszawskim doświadczeniu podobne technologie zaczynają stosować inne miasta – między innymi przy ważnych węzłach tramwajowych w Krakowie.
Największe projekty modernizacyjne
Na mapie największych projektów 2025 r. Tramwaje Warszawskie wymieniają przede wszystkim wiadukt w ciągu al. Jana Pawła II w rejonie centrum handlowego Arkadia, tzw. Zieloną Marszałkowską oraz duże odcinki torów na ul. Słomińskiego i Grójeckiej.
Na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II, jednej z najbardziej obciążonych tras tramwajowych w mieście, wymieniono około 1330 metrów toru pojedynczego. Zniesiono po pięć ograniczeń prędkości na każdym z torów, dzięki czemu przejazd odbywa się z pełną, dopuszczalną prędkością. Spółka jest w trakcie zazieleniania torowiska na dojazdach do wiaduktu. Na odcinku tzw. Zielonej Marszałkowskiej (Królewska-Świętokrzyska) wyremontowano około 1660 metrów toru, poszerzono przystanek Królewska, zlikwidowano ograniczenia prędkości i zazieleniono torowisko. Na fragmencie Świętokrzyska-Widok zastosowano przejezdną nawierzchnię z prefabrykowanych płyt z zabudową granitową, przygotowano też infrastrukturę pod nowy układ komunikacyjny – z dodatkowymi przejściami, przejazdami rowerowymi i przejazdami przez torowisko. Na ul. Słomińskiego prace objęły ok. 2906 metrów toru pojedynczego. Poprawiono bezpieczeństwo w rejonie przystanku Park Traugutta, wydłużono przystanki Dworzec Gdański oraz przeniesiono i powiększono przystanki Baseny Inflancka, aby ułatwić dojście do centrum handlowego. Nowe przejście dla pieszych zyskało priorytet dla tramwajów, a torowisko jest stopniowo zazieleniane. Na ul. Grójeckiej wymieniono około 1300 metrów toru, wyremontowano nawierzchnię przystanków i zbudowano nowe odwodnienie. Przy okazji poprawiono przejazdy przez al. Krakowską (ul. 1 Sierpnia i Bakalarska) oraz przy ul. Pawińskiego na Banacha, a także wyfrezowano szyny aż do pętli P+R Al. Krakowska.
Spółka zapowiada dokończenie ostatniego brakującego odcinka Grójeckiej w 2026 r., tak by cały ciąg od pętli Okęcie do pl. Zawiszy był po remoncie i zapewniał wysoki komfort jazdy.
Obok remontów istniejących odcinków Tramwaje Warszawskie konsekwentnie realizują największe inwestycje liniowe. W 2025 r. kluczowe były to trzy ciągi: tramwaj do Wilanowa i na Stegny, trasa do Dworca Zachodniego oraz powrót tramwajów na ul. Rakowiecką.
Na trasie do Wilanowa i na Stegny wszystkie jezdnie mają już ułożone warstwy ścieralne, a ruch samochodowy odbywa się po pełnym przekroju jezdni i skrzyżowań. Trwa stopniowe wdrażanie stałej organizacji ruchu, uzależnione od warunków pogodowych i zatwierdzania programów sygnalizacji z pełnym priorytetem dla tramwajów przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. Równolegle przygotowywany jest ruch autobusów po torowisku – będzie możliwy po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu z sygnalizacją akomodacyjną i wykonaniu oznakowania grubowarstwowego. Chodniki i drogi rowerowe przewidziane w projekcie tras tramwajowych zostały wykonane. Nowa trasa do Wilanowa już dziś jest silnym generatorem ruchu – według danych Zarządu Transportu Miejskiego liniami 14, 16 i 19, kursującymi po nowym odcinku, skorzystało w ciągu roku łącznie około 20 mln pasażerów.
Na projekcie tramwaju do Dworca Zachodniego, obok robót torowych, stopniowo oddawane są elementy układu drogowego. Od początku grudnia działa pętla Banacha, a ruch samochodowy odbywa się już po dwóch jezdniach zarówno na ul. Banacha, jak i na ul. Grójeckiej – choć miejscami wciąż występują przewężenia przy chodnikach. W 2026 r. planowane jest przywrócenie drugiej jezdni ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przebicie tunelu przy Dworcu Zachodnim, a uruchomienie samej trasy tramwajowej zapowiadane jest na drugą połowę roku.
Rakowiecka to z kolei inwestycja o dużym znaczeniu symbolicznym. Tramwaje Warszawskie zapowiadają uruchomienie ruchu tramwajowego na odcinku od ul. Puławskiej do al. Niepodległości do końca 2025 r. – nowym odcinkiem ma pojechać linia 19, z Goworka przez Puławską i al. Niepodległości w kierunku Dworca Centralnego i Bemowa.
– Po 58 latach wracamy w miejsce, z którego zostaliśmy złą decyzją wycięci. Teraz tę decyzję z czasów głębokiego PRLu naprawiamy i wracamy z tramwajami na Rakowiecką – mówi Niklewicz, podkreślając symboliczny wymiar inwestycji.
Tramwaje Warszawskie potwierdzają jednocześnie wcześniejszą obietnicę uruchomienia linii przed tegorocznymi świętami i zapowiadają, że już w pierwszym kwartale 2026 r. ma zostać otwarta jezdnia na Rakowieckiej między ul. Kazimierzowską a al. Niepodległości, a wiosną zakończą się nasadzenia zieleni i porządkowanie całego placu budowy.
20 lat zielonych torowisk – i ponad 55 km do końca roku
Rok 2025 to także jubileusz 20-lecia zielonych torowisk w Warszawie. Obecnie miasto ma 46,8 km takich odcinków, a Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że do końca roku długość zielonych torowisk przekroczy 55 km. Oprócz zazieleniania nowych tras – takich jak Rakowiecka i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – spółka kontynuowała prace na istniejących ciągach: Słomińskiego, Marszałkowskiej (między Królewską a Świętokrzyską), Grójeckiej (między Banacha a pl. Narutowicza), a także na ul. Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej.
– Obiecywaliśmy, że przekroczymy 50 km zielonego torowiska. W tym roku to powinno się udać – mówi wiceprezes Tramwajów Warszawskich i podkreśla: – Zielone torowiska mają nie tylko walor estetyczny, ale też eksploatacyjny: zastosowanie rozchodnika pomaga w tłumieniu hałasu, co poprawia komfort mieszkańców mieszkających w sąsiedztwie linii tramwajowych.
Podsumowanie 2025 r. pokazuje, że Tramwaje Warszawskie wykorzystują dobrą sytuację finansową miasta do nadrabiania wieloletnich zaległości remontowych i równoległego prowadzenia dużych inwestycji. Rekordowa liczba zadań, nowe technologie, dłuższy sezon remontowy i konsekwentne zazielenianie torowisk składają się na obraz sieci, która w najbliższych latach ma nie tylko przewozić coraz więcej pasażerów, ale też być coraz cichsza, bardziej niezawodna i lepiej wpisana w tkankę miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.