Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie: rekordowy rok remontów, nowych tras i zielonych torów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie: rekordowy rok remontów, nowych tras i zielonych torów
fot. Tramwaje Warszawskie
Ponad 12 km wyremontowanych torów, 36 dużych zadań torowych w jeden rok, nowe trasy do Wilanowa i na Stegny oraz powrót tramwajów na Rakowiecką – w 2025 r. Tramwaje Warszawskie zrealizowały jeden z największych programów prac torowych w swojej historii. Spółka wykorzystała dobrą sytuację finansową miasta, dłuższy sezon remontowy i nowe technologie – od frezarki z Oslo po prefabrykowane rozjazdy – by jednocześnie nadrabiać wieloletnie zaległości i konsekwentnie zazieleniać sieć, która do końca roku ma przekroczyć 55 km zielonych torowisk.

Tramwaje Warszawskie podsumowują 2025 rok jako jeden z najmocniejszych pod względem skali robót torowych i inwestycji. Na sieci o długości 348,6 km toru pojedynczego spółka zrealizowała modernizacje i remonty na aż 12 399 metrach toru, do tego dochodzi prawie 15 km napraw bieżących i utrzymaniowych, a w ramach napraw głównych 36 zadań obejmujących łącznie 9433 metry toru pojedynczego. Wydatki na bieżące utrzymanie torów i sieci oraz naprawy główne sięgnęły 237,3 mln zł, wobec 183,7 mln zł w roku poprzednim.

Równolegle do remontów torów postępowały strategiczne inwestycje: tramwaj do Wilanowa i na Stegny, nowa trasa do Dworca Zachodniego, a także powrót tramwajów na Rakowiecką po ponad półwiecznej przerwie. Dla spółki to nie tylko „rok rekordów”, ale także efekt zmiany organizacji pracy i otwarcia na nowe technologie.

Rekordowy rok robót na torach

Z danych Tramwajów Warszawskich wynika, że w 2025 r. zakończono remonty i modernizacje na 12 399 metrach toru pojedynczego. Dodatkowo naprawy bieżące i utrzymaniowe objęły 14 929,9 metra toru, a naprawy główne – 9433 metry, wobec 5117 metrów rok wcześniej.

– Ponad 12 km torów przeszło kompletną modernizację albo naprawę główną. To jest wynik bardzo dobry, od lat takiego nie było na naszej sieci – podkreślił wiceprezes Tramwajów Warszawskich, Konrad Niklewicz.

W ramach prac utrzymaniowych i modernizacyjnych naprawiono lub zmodernizowano 9 rozjazdów oraz 35 zwrotnic, znosząc przy tym 48 ograniczeń prędkości. Modernizacje i przebudowy sieci trakcyjnej objęły 14 877 metrów toru pojedynczego. Naprawy główne – kluczowy element Warszawskiego Programu Torowego – wyraźnie przyspieszyły: liczba zadań wzrosła z 23 w 2024 r. do 36 w 2025 r., a wykonanie finansowo sięgnęło 237,3 mln zł. Niklewicz zwraca uwagę, że po latach niedoinwestowania spółka nadrabia zaległości i buduje nowy, stały rytm pracy, który ma doprowadzić do „praktycznie idealnej jakości” infrastruktury w całej sieci.

Dłuższy sezon remontowy i inne planowanie

Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, jednym z filarów tegorocznego przyspieszenia prac była zmiana organizacji pracy w postaci wydłużenia sezonu remontowego – w minionym roku prace prowadzone były od wczesnej wiosny do późnej jesieni, w oparciu o harmonogram rozpisany na cały rok. Spółka stara się grupować roboty w jednym ciągu i koordynować je z innymi zarządcami infrastruktury. Wykorzystuje też zamknięcia wynikające z realizacji inwestycji strategicznych – jak budowa nowych tras – by „przy okazji” wymieniać tory, modernizować sieć trakcyjną czy zazieleniać torowiska.

Wiceprezes Niklewicz przypomina, że w ostatnich dwóch latach Tramwaje Warszawskie świadomie wydłużyły „okno” robót, co czasem oznacza więcej utrudnień poza okresem wakacyjnym, ale pozwala zrealizować więcej zadań w skali roku. Jako przykład przywołuje naprawę na ul. Waszyngtona w rejonie ul. Grenadierów, gdzie intensywnie pracujące zespoły spółki zamknęły zadanie w ciągu 20 godzin.

Drugim elementem jest inne podejście do przygotowania przetargów.

– Mamy dziś komfort finansowy – środki są zabezpieczane odpowiednio wcześnie. Możemy ogłaszać postępowania na przełomie roku, gdy firmy szukają zleceń i oferują najniższe ceny – tłumaczy Niklewicz i dodaje:

– Tramwaje Warszawskie starają się mieć materiały i przygotowanie „na zapas”, tak by ekipy mogły od razu skupić się na samej robocie. To jest jedna z tajemnic sukcesu, dlaczego 36 skomplikowanych zadań udaje się z sukcesem zamknąć w jednym roku.

Nowe technologie: frezarka z Oslo i prefabrykaty na pl. Zawiszy

2025 rok to także wdrożenie nowych technologii w utrzymaniu torowisk. Po raz pierwszy w Warszawie pojawiła się frezarka do szyn rowkowych, wypożyczona od firmy z Oslo. Dzięki frezowaniu Tramwaje Warszawskie usuwają nierówności i inne uszkodzenia powierzchni tocznej szyn, które powstają w trakcie eksploatacji. Pozwala to wydłużyć żywotność szyny, a jednocześnie poprawia komfort przejazdu i obniża hałas.

Jak wskazuje Niklewicz, frezarka znacząco przyspiesza poprawę jakości torowiska, wyrównując także styki międzyszynowe, co ogranicza zużycie infrastruktury.

– Ten wybór nowej technologii to krok w stronę otwarcia na nowości, które są sprawdzonymi rozwiązaniami – zaznacza, dodając, że spółka rozważa dalsze korzystanie z takiego sprzętu w formule wynajmu.

Drugim głośnym przykładem jest wykorzystanie prefabrykowanych wielkogabarytowych płyt rozjazdowych na pl. Zawiszy. Krakowska firma przygotowała i ułożyła gotowe elementy węzła rozjazdowego na wymiar, co pozwoliło skrócić czas utrudnień z kilku miesięcy do około pięciu tygodni. Niklewicz zwracał uwagę, że po warszawskim doświadczeniu podobne technologie zaczynają stosować inne miasta – między innymi przy ważnych węzłach tramwajowych w Krakowie.

Największe projekty modernizacyjne

Na mapie największych projektów 2025 r. Tramwaje Warszawskie wymieniają przede wszystkim wiadukt w ciągu al. Jana Pawła II w rejonie centrum handlowego Arkadia, tzw. Zieloną Marszałkowską oraz duże odcinki torów na ul. Słomińskiego i Grójeckiej.

Na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II, jednej z najbardziej obciążonych tras tramwajowych w mieście, wymieniono około 1330 metrów toru pojedynczego. Zniesiono po pięć ograniczeń prędkości na każdym z torów, dzięki czemu przejazd odbywa się z pełną, dopuszczalną prędkością. Spółka jest w trakcie zazieleniania torowiska na dojazdach do wiaduktu. Na odcinku tzw. Zielonej Marszałkowskiej (Królewska-Świętokrzyska) wyremontowano około 1660 metrów toru, poszerzono przystanek Królewska, zlikwidowano ograniczenia prędkości i zazieleniono torowisko. Na fragmencie Świętokrzyska-Widok zastosowano przejezdną nawierzchnię z prefabrykowanych płyt z zabudową granitową, przygotowano też infrastrukturę pod nowy układ komunikacyjny – z dodatkowymi przejściami, przejazdami rowerowymi i przejazdami przez torowisko. Na ul. Słomińskiego prace objęły ok. 2906 metrów toru pojedynczego. Poprawiono bezpieczeństwo w rejonie przystanku Park Traugutta, wydłużono przystanki Dworzec Gdański oraz przeniesiono i powiększono przystanki Baseny Inflancka, aby ułatwić dojście do centrum handlowego. Nowe przejście dla pieszych zyskało priorytet dla tramwajów, a torowisko jest stopniowo zazieleniane. Na ul. Grójeckiej wymieniono około 1300 metrów toru, wyremontowano nawierzchnię przystanków i zbudowano nowe odwodnienie. Przy okazji poprawiono przejazdy przez al. Krakowską (ul. 1 Sierpnia i Bakalarska) oraz przy ul. Pawińskiego na Banacha, a także wyfrezowano szyny aż do pętli P+R Al. Krakowska.

Spółka zapowiada dokończenie ostatniego brakującego odcinka Grójeckiej w 2026 r., tak by cały ciąg od pętli Okęcie do pl. Zawiszy był po remoncie i zapewniał wysoki komfort jazdy.

Inwestycje strategiczne: Wilanów, Dworzec Zachodni, Rakowiecka

Obok remontów istniejących odcinków Tramwaje Warszawskie konsekwentnie realizują największe inwestycje liniowe. W 2025 r. kluczowe były to trzy ciągi: tramwaj do Wilanowa i na Stegny, trasa do Dworca Zachodniego oraz powrót tramwajów na ul. Rakowiecką.

Na trasie do Wilanowa i na Stegny wszystkie jezdnie mają już ułożone warstwy ścieralne, a ruch samochodowy odbywa się po pełnym przekroju jezdni i skrzyżowań. Trwa stopniowe wdrażanie stałej organizacji ruchu, uzależnione od warunków pogodowych i zatwierdzania programów sygnalizacji z pełnym priorytetem dla tramwajów przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. Równolegle przygotowywany jest ruch autobusów po torowisku – będzie możliwy po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu z sygnalizacją akomodacyjną i wykonaniu oznakowania grubowarstwowego. Chodniki i drogi rowerowe przewidziane w projekcie tras tramwajowych zostały wykonane. Nowa trasa do Wilanowa już dziś jest silnym generatorem ruchu – według danych Zarządu Transportu Miejskiego liniami 14, 16 i 19, kursującymi po nowym odcinku, skorzystało w ciągu roku łącznie około 20 mln pasażerów.

Na projekcie tramwaju do Dworca Zachodniego, obok robót torowych, stopniowo oddawane są elementy układu drogowego. Od początku grudnia działa pętla Banacha, a ruch samochodowy odbywa się już po dwóch jezdniach zarówno na ul. Banacha, jak i na ul. Grójeckiej – choć miejscami wciąż występują przewężenia przy chodnikach. W 2026 r. planowane jest przywrócenie drugiej jezdni ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przebicie tunelu przy Dworcu Zachodnim, a uruchomienie samej trasy tramwajowej zapowiadane jest na drugą połowę roku.

Rakowiecka to z kolei inwestycja o dużym znaczeniu symbolicznym. Tramwaje Warszawskie zapowiadają uruchomienie ruchu tramwajowego na odcinku od ul. Puławskiej do al. Niepodległości do końca 2025 r. – nowym odcinkiem ma pojechać linia 19, z Goworka przez Puławską i al. Niepodległości w kierunku Dworca Centralnego i Bemowa.

– Po 58 latach wracamy w miejsce, z którego zostaliśmy złą decyzją wycięci. Teraz tę decyzję z czasów głębokiego PRLu naprawiamy i wracamy z tramwajami na Rakowiecką – mówi Niklewicz, podkreślając symboliczny wymiar inwestycji.

Tramwaje Warszawskie potwierdzają jednocześnie wcześniejszą obietnicę uruchomienia linii przed tegorocznymi świętami i zapowiadają, że już w pierwszym kwartale 2026 r. ma zostać otwarta jezdnia na Rakowieckiej między ul. Kazimierzowską a al. Niepodległości, a wiosną zakończą się nasadzenia zieleni i porządkowanie całego placu budowy.

20 lat zielonych torowisk – i ponad 55 km do końca roku

Rok 2025 to także jubileusz 20-lecia zielonych torowisk w Warszawie. Obecnie miasto ma 46,8 km takich odcinków, a Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że do końca roku długość zielonych torowisk przekroczy 55 km. Oprócz zazieleniania nowych tras – takich jak Rakowiecka i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – spółka kontynuowała prace na istniejących ciągach: Słomińskiego, Marszałkowskiej (między Królewską a Świętokrzyską), Grójeckiej (między Banacha a pl. Narutowicza), a także na ul. Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej.

– Obiecywaliśmy, że przekroczymy 50 km zielonego torowiska. W tym roku to powinno się udać – mówi wiceprezes Tramwajów Warszawskich i podkreśla: – Zielone torowiska mają nie tylko walor estetyczny, ale też eksploatacyjny: zastosowanie rozchodnika pomaga w tłumieniu hałasu, co poprawia komfort mieszkańców mieszkających w sąsiedztwie linii tramwajowych.

Podsumowanie 2025 r. pokazuje, że Tramwaje Warszawskie wykorzystują dobrą sytuację finansową miasta do nadrabiania wieloletnich zaległości remontowych i równoległego prowadzenia dużych inwestycji. Rekordowa liczba zadań, nowe technologie, dłuższy sezon remontowy i konsekwentne zazielenianie torowisk składają się na obraz sieci, która w najbliższych latach ma nie tylko przewozić coraz więcej pasażerów, ale też być coraz cichsza, bardziej niezawodna i lepiej wpisana w tkankę miasta.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Po niemal 60 latach tramwaje wrócą na Rakowiecką

Komunikacja

Warszawa: Po niemal 60 latach tramwaje wrócą na Rakowiecką

inf. pras. Tramwaje Warszawskie / UM Warszawa 01 grudnia 2025

Warszawa pokazuje plany na rozwój metra i tramwajów (mapy)

Komunikacja

Ponad 2 mld zł z KPO na warszawskie tramwaje

Komunikacja

Ponad 2 mld zł z KPO na warszawskie tramwaje

inf. pras. Tramwaje Warszawskie / UM Warszawa 22 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

inf. pras. ZTM Warszawa 08 października 2025

Zobacz również:

Warszawa: Po niemal 60 latach tramwaje wrócą na Rakowiecką

Komunikacja

Warszawa: Po niemal 60 latach tramwaje wrócą na Rakowiecką

inf. pras. Tramwaje Warszawskie / UM Warszawa 01 grudnia 2025

Warszawa pokazuje plany na rozwój metra i tramwajów (mapy)

Komunikacja

Ponad 2 mld zł z KPO na warszawskie tramwaje

Komunikacja

Ponad 2 mld zł z KPO na warszawskie tramwaje

inf. pras. Tramwaje Warszawskie / UM Warszawa 22 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

Komunikacja

Pół wieku tramwajów 105N na warszawskich torach

inf. pras. ZTM Warszawa 08 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij