Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie mają zostać dokapitalizowane kwotą 761 mln zł. Na inwestycje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-06-08 16:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-27 01:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Tramwaje Warszawskie mają zostać dokapitalizowane kwotą 761 mln zł. Na inwestycje
fot. MJ
Na najbliższej sesji Rady Miasta w Warszawie głosowana będzie uchwała dokapitalizowania kwotą 761 mln zł w latach 2021-2025. Środki te posłużą do sfinansowania zaplanowanych inwestycji oraz zakupu taboru w ramach umowy z firmą Hyundai Rotem. Wnioskodawcą jest prezydent miasta.

Dokapitalizowanie odbędzie się poprzez wniesienie wkładu pieniężnego w wysokości 761 mln zł na pokrycie 1,522 mln nowych udziałów o wartości 500 zł (obecnie kapitał zakładowy wynosi 467,3 mln zł i dzieli się na 934.550 udziałów). W 2021 r. przewidziano kwotę 100 mln zł, w 2022 r. – 221 mln zł, w 2023 r. – 370 mln zł, w 2025 r. – 70 mln zł.

Krok ten przewidziano już w zeszłorocznej zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Jak wynika z uzasadnienia uchwały, zarząd spółki przedstawił plan inwestycyjny na lata 2021-2027. Opiewa on na kwotę ponad 2,5 mld zł. Założono, że na sumę tę złożą się kredyt z EBI (750 mln zł), wspomniane już dokapitalizowanie przez miasto (760 mln zł), środki UE z obecnej perspektywy do 2024 r. (589 mln zł), środki z nowej perspektywy UE do 2024 r. (9,4 mln zł), środki własne (440,1 mln zł).

Środki z dokapitalizowania mają zostać przeznaczone w tym roku na budowę trasy w ul. Kasprzaka (54 mln zł) oraz do Wilanowa (46 mln zł). W 2022 r. założono przeznaczenie 221 mln zł na częściowe sfinansowanie zakupu tramwajów Hyundai, które zostaną dostarczone w 2022 r. Z kolei w 2023 r. na pokrycie kosztów dostawy tramwajów zaplanowano 250 mln zł, a na budowę trasy do Wilanowa – 220 mln zł. W 2025 r. z kwoty dokapitalizowania przeznaczono 23 mln zł na roboty związane z modernizacją torowiska w al. Jana Pawła II, 25 mln zł na Obozową, 20 mln zł na al. Waszyngtona oraz 2 mln zł na przebudowy torowisk.

Plan inwestycyjny do 2027 r. obejmuje 11 zadań. Jednym z nich jest budowa trasy od Dw. Zachodniego do Wilanowa z odnogami w ciągu ul. Gagarina i Św. Bonifacego. W sumie to ok. 20 km torowiska. Inwestycja, współfinansowana ze środków UE, ma zakończyć się – biorąc pod uwagę wszystkie odcinki – w 2029 r. (przy czym opis nie obejmuje odcinka od Dw. Zachodniego do Kasprzaka, przez co tunel budowany pod torami na Warszawie Zachodniej ma szansę stać przez wiele lat pusty; niedawno ujawnione wewnętrzne prognozy miejskie zakładały przedłużenie na Wolę w perspektywie do 2035 r.). Kolejne zadanie to budowa torowiska w ciągu Kasprzaka wraz z przebudową przyległych odcinków. Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych i obejmująca ok. 3,5 km torowisk, ma zakończyć się w 2023 r. Obecnie trwa przetarg. Trzecią lokatę zajmuje zakup 123 tramwajów firmy Hyundai, z tego 50 tramwajów jest związana z projektem wilanowskim, a 10 – przedłużeniem trasy na Tarchominie. Pierwsze pojazdy płyną już do Warszawy. Kwestia finansowania opcji na 90 tramwajów nie jest w tej chwili rozstrzygnięta.

Zadanie czwarte to budowa zajezdni Annopol, również współfinansowana ze środków unijnych. W tej chwili toczy się przetarg na jej realizację, niedawno otwarto oferty. Obiekt miałby powstać do 2023 r. Kolejna inwestycja to trwająca rozbudowa torowiska wzdłuż Światowida – do tymczasowej pętli Winnica oraz docelowo do węzła bliżej ul. Modlińskiej. Nowy odcinek, bez samego węzła, ma zostać oddany w tym roku. Szóstą pozycję zajmuje tramwaj na Gocław. Nie określono tutaj harmonogramu realizacji (na razie priorytet ma III linia metra). Na siódmym miejscu jest budowa 6,5 km torowiska od ul. Matki Teresy z Kalkuty na Zieloną Białołękę. Również i w tym przypadku nie podano terminu realizacji.

Kolejne zadania związane są z modernizacją infrastruktury. Jednym z nich jest obwodnica śródmiejska, obejmująca odcinek od pl. Zawiszy do ronda Żaba (ok. 13,4 tys. m toru pojedynczego). Do tej pory TW wykonały własnymi siłami dokumentację dla odcinka wzdłuż Słomińskiego od Zakroczymskiej do Wybrzeża Gdyńskiego. Prace projektowe potrwają do 2028 r., a realizację poszczególnych odcinków przewidziano w latach 2023-2030. Zmodernizowana ma zostać trasa w osi al. Jana Pawła II (12,8 tys. mtp). Do tej pory wykonano odcinek od pętli Kielecka do al. Solidarności. Następnie inwestycję podzielono na odcinki – od kina Femina do Miłej, od Miłej do Dzikiej, skrzyżowanie ze Stawkami, odcinek od ronda Babka do pl. Grunwaldzkiego, węzeł rozjazdowy pl. Grunwaldzki, odcinek wzdłuż Broniewskiego do pętli Piaski. Prace projektowe potrwają do 2024 r., a roboty mają być prowadzone od 2025 r. do 2029 r.

Modernizowana ma być trasa w ciągu Obozowej i Młynarskiej od pętli Koło do Płockiej (ok. 2,2 tys. mtp. Na razie wykonano odcinek od Płockiej do Wawrzyszewskiej, teraz trwają przygotowania dla dalszego odcinka. Wypracowano założenia do projektów porozumień o współpracy i współfinansowaniu, które miałyby zostać zawarte z ZDM i MPWiK. W tym roku „kontynuowane są prace przygotowawcze w zakresie pozyskania dokumentacji projektowej”. Ostatnie zadanie to modernizacja al. Waszyngtona (4,9 tys. mtp). W tym roku ma zostać opracowana ostateczna wersja koncepcji, która zostanie przekazana do akceptacji jednostek miejskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie przebudują torowisko w Zabrzu

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie przebudują torowisko w Zabrzu

Witold Urbanowicz 20 września 2022

Tramwaj do Wilanowa. Przygotowania do wycinki kilkuset drzew

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie przebudują torowisko w Zabrzu

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie przebudują torowisko w Zabrzu

Witold Urbanowicz 20 września 2022

Tramwaj do Wilanowa. Przygotowania do wycinki kilkuset drzew

Przestrzeń

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5