Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie: Drożeje nie tylko prąd, lecz także eksploatacja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
15-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie: Drożeje nie tylko prąd, lecz także eksploatacja
fot. Martyn Janduła
Tramwaje Warszawskie kupują prąd w ramach Warszawskiej Grupy Zakupowej, w której skład wchodzi ponad 700 różnych jednostek i podmiotów. W tym roku cena za 1 MWh to 289 zł netto za MWh, natomiast najtańsza oferta na przyszły rok opiewa już na 464 zł za MWh. – Co gorsza, końca wzrostu cen nie widać – komentuje Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, spółki teraz nie stać, by na przykład zainwestować w fotowoltaikę.

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Spółki komunikacyjne zmagają się teraz ze wzrostem cen energii. W przypadku Metra Warszawskiego stawka za MWh energii jest o 80% wyższa przewoźnik będzie musiał w przyszłym roku wydać co najmniej o 70% więcej niż w tym roku. Jak sytuacja wygląda w Tramwajach Warszawskich?

Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich: Jesteśmy członkami Warszawskiej Grupy Zakupowej. Uczestniczymy w postępowaniach organizowanych przez miasto, w których biorą udział różne instytucje kultury, szpitale itp. Grupa zakupowa polega na tym, że łączymy wolumen, by ilości kupowanego prądu były bardzo duże, a tym samym atrakcyjne dla potencjalnych dostawców. Cena MWh wzrosła o 60% w stosunku do roku ubiegłego. W naszym przypadku przekłada się to na wzrost wydatków o ok. 20 mln zł. Metro zużywa jeszcze więcej energii, więc ta zmiana będzie bardziej dotkliwa. Takie są ceny na rynku. Premier obiecywał, że ceny dla samorządów nie wzrosną. Liczę na to, że nasze straty zostaną wyrównane.

A jeśli tak się nie stanie? Spółka będzie starała się o podwyżkę stawki za wozkilometr?

Żyjemy z pieniędzy miasta, w 99,5% nasze wydatki pokrywa stawka przewozowa. Jesteśmy jednym organizmem, jedziemy na jednym wózku. Te koszty i tak więc, w takiej czy innej postaci, pokrywa miasto. Co gorsza jednak – końca wzrostu cen nie widać.

Grożą nam podwyżki cen biletów?

Nie ustalamy cen biletów, ale nie słyszałem, by takie podwyżki planowano. Problem jest jednak szerszy: koszty działalności rosną, a prąd jest tylko jednym ze składników naszych wydatków. Bieżąca eksploatacja tramwajów pochłania masę zasobów, części, smarów, farb. To wszystko kosztuje, ceny materiałów rosną. Rząd natomiast obcina samorządom dochody, wzbudza inflację. Jest coraz ciężej.

Jest jakiś pomysł na nowe instalacje w stylu fotowoltaiki?

Ilości energii, które można uzyskać w warunkach polskich, są nieadekwatne do ilości prądu, jakich potrzebujemy. Ciekawostka: zużywamy 1‰ prądu całej gospodarki polskiej – ok. 130 GWh rocznie. To bardzo duży wolumen, którego nie da się obsłużyć fotowoltaiką. Ta może być wykorzystywana na przykład do samoistnej obsługi budynków, w tym oświetlenia, ogrzewania wody itp. Wymaga to jednak inwestycji, które zwracają się po długim czasie. Po drugie: nie wszystkie obiekty są do tego przystosowane – konstrukcja dachów hal na terenie zajezdni jest po prostu za słaba. Musielibyśmy więc dokonać wielomilionowej inwestycji i wzmocnić obiekty, by założyć fotowoltaikę. Jak się to zsumuje, to będzie to nieopłacalne: zyski będą za 20 lat, a wysokie koszty już teraz – a takich pieniędzy obecnie nie mamy.

Tekst pochodzi z "Rynku Kolejowego" nr 11/2021. Zapraszamy do lektury i zakupu prenumeraty
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5