Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie: Dlaczego Stadler złożył świadomie nieważną ofertę?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-12-12 10:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Warszawskie: Dlaczego Stadler złożył świadomie nieważną ofertę?
fot. Kurt Rasmussentramwaj Stadler Tango
Dzisiaj (11 grudnia) Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty na dostawy do 213 nowych tramwajów. Kilka godzin po otwarciu okazało się niespodziewanie, że druga z kolei pod względem ceny oferta konsorcjum firm Stadler i Solaris Tram jest nieważna. – Prezes tej firmy oficjalnie poinformował mnie, że świadomie złożą ofertę przekraczającą te terminy – poinformował Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Wczoraj (11 grudnia) poznaliśmy oferty w powtórzonym przetargu Tramwajów Warszawskich na dostawy do 213 nowych tramwajów (w tym 123 w ramach zamówienia podstawowych). Wpłynęło pięć kopert, ale tylko trzy zawierały oferty. W budżecie, określonym na kwotę 2,323 mld zł brutto, mieści się jedynie Hyundai. Jak się jednak okazuje, w grze pozostają tylko dwie oferty.

Drugą ofertę, nieznacznie przekraczającą budżet, złożyło konsorcjum firm Stadler i Solaris Tram. Dwie godziny po otwarciu ofert prezes Tramwajów Warszawskich, Wojciech Bartelski, poinformował, że… oferta Stadlera jest nieważna. – Prezes tej firmy oficjalnie poinformował mnie, że oczekiwane terminy dostaw są dla nich niemożliwe do spełnienia, i że świadomie złożą ofertę przekraczającą te terminy – wskazał Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

– Jakość i niezawodność pojazdów oraz terminowość realizowanych zamówień są dla firmy Stadler absolutnym priorytetem. Zawsze dążymy do tego, aby przygotować ofertę maksymalnie dopasowaną do oczekiwań zamawiającego oraz by zrealizować zamówienie w wyznaczonym terminie. W czasie trwania postępowania przetargowego ogłoszonego przez Tramwaje Warszawskie zwróciliśmy się do zamawiającego z pytaniem o możliwość przedłużenia terminów dostaw pojazdów. Zamawiający nie udzielił pozytywnej odpowiedzi. Stadler Polska i Solaris Tram złożyły ofertę na dostawę tramwajów zgodną z warunkami technicznymi przetargu. Jesteśmy gotowi dostarczyć pojazd zgodny z oczekiwaniami zamawiającego, jednak w terminach dłuższych niż wyznaczone w postępowaniu. Informacja na ten temat stanowi część złożonej oferty – wyjaśnia stanowisko firmy Marta Jarosińska, rzecznik prasowy Stadlera.

Oznacza to, że w grze zostają dwa podmioty – Hyundai i Pesa, ale większe szanse w tej chwili ma koreański producent. Oferta bydgoskiej firmy, która dostarczyła do stolicy 281 niskopodłogowych tramwajów, o ponad pół miliarda złotych przekracza budżet. Oferty te muszą jednak zostać jeszcze sprawdzone pod względem formalnym i zgodności z warunkami przetargu.

Zgodnie z warunkami przetargu nowe tramwaje mają zostać dostarczone do końca października 2022 r. Pierwsze dwa tramwaje dwukierunkowe o długości 33 m (typ I) powinny zostać dostarczony w terminie 22 miesięcy. Pierwszy pojazd powinien zostać odebrany w ciągu 25 miesięcy od podpisania umowy, co będzie determinować dalsze dostawy, na które przeznaczono w sumie 42 miesiące. Jak wynika z projektu umowy, 29 tramwajów powinno zostać dostarczone do końca września 2021 r., a kolejne 36 nie później niż do końca czerwca 2022 r.

Pierwszy tramwaj jednokierunkowy o długości 33 m (typ II) powinien zostać dostarczony w ciągi 26 miesięcy, a jego odbiór powinien nastąpić w ciągu kolejnych trzech miesięcy. W sumie na ich dostawy przeznaczono 37 miesięcy, jednak nie później niż do końca maja 2022 r. Pierwszy tramwaj jednokierunkowy o długości 24 m (typ III) powinien zostać dostarczony w terminie 30 miesięcy, a odebrany w ciągu kolejnych trzech miesięcy. Na dostawę całości przeznaczono 42 miesiące.

Według Stadlera terminy dostaw pierwszych tramwajów powinny zostać wydłużone o kilka miesięcy. Producent zaproponował dostawy pierwszych dwóch tramwajów typu I po 26 miesiącach, tramwajów typu II po 29 miesiącach, a typu III po 33 miesiącach 

Pojazdy w ramach opcji powinny zostać dostarczone do końca października 2023 r. Pierwszy tramwaj powinien zostać dostarczony w ciągu 12 miesięcy od daty złożenia oświadczenia woli zamawiającego o chęci skorzystania z opcji, a pozostałe – w ciągu 23 miesięcy od złożenia takiego oświadczenia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Drogi priorytet dla warszawskich tramwajów

Komunikacja

Drogi priorytet dla warszawskich tramwajów

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5