Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie: Co z ofertą Stadler–Solaris?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-03-01 15:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Warszawskie: Co z ofertą Stadler–Solaris?
Tramwaj Stadfler Tango dla BazyleiFot. Kurt Rasmussen
Tramwaje Warszawskie stoją przed nie lada wyzwaniem: muszą ponownie rozstrzygnąć odwołany wcześniej wielki przetarg tramwajowy w dość niejasnej sytuacji prawnej. Nie wiadomo właściwie, które oferty mają rozpatrywać. 

Bardzo dużo emocji wywołała wczorajsza decyzja Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie ogromnego przetargu Tramwajów Warszawskich. Izba zdecydowała, że Tramwaje niesłusznie unieważniły przetarg. Teraz muszą odrzucić wybraną wcześniej jako najkorzystniejszą ofertę Skody i ponownie przejrzeć oferty.

Najważniejsze w tym momencie jest pytanie, które oferty będą rozpatrywać tramwajarze? Na pewno nie Skody – to jasno wynika z wyroku Izby. Prawdopodobnie również nie Alstomu – ten producent miał najdroższą ofertę, do tego nie złożył protestu przeciw wykluczeniu. Oczywiście rozpatrywane będą oferty Pesy oraz koreańskiego Hyundaia. Ale co z piątą, złożoną przez konsorcjum Stadlera i Solarisa? Nie wiadomo. To o tyle ważne, że ta oferta, jako jedyna oprócz Hyundaia, mieściła się w budżecie.

KIO nie odniosła się do wykluczenia konsorcjum Stadler–Solaris z przetargu

W swoim odwołaniu konsorcjum Stadler–Solaris wnosiło m.in. o przywrócenie swojej oferty do postępowania. I choć Izba uwzględniła odwołanie Stadler–Solaris w zakresie unieważnienia przetargu, nie odniosła się do kwestii wykluczenia oferty konsorcjum. Czy Izba nie powinna się odnieść (uwzględnić albo odrzucić) wszystkich aspektów odwołania? Okazuje się, że nie. – W Izbie kształtuje się praktyka odnoszenia się do wszystkich zarzutów odwołania, jednak nie została ona zastosowana w tym wyroku – mówi portalowi transport-publiczny.pl rzeczniczka KIO Magdalena Grabarczyk, dodając, że zgodnie z poglądem Sądu Najwyższego, nie blokuje to wykonawcom prawa do wniesienia ewentualnej skargi na wyrok KIO.

Co zatem powinni zrobić tramwajarze? Rozpatrzyć odrzuconą wcześniej ofertę, czy nie? I czy mogą podjąć wobec niej inną decyzję, niż wcześniej, kiedy ją odrzucili? – Moim zdaniem, jeśli dane oferty zostały odrzucone, to przy ponownej ocenie ofert zamawiający nie powinien ich uwzględniać. W tym przypadku wygląda na to, że Izba uznała, że oferty Alstom i Stadler zostały prawidłowo odrzucone – stwierdza rzeczniczka KIO.

Piłka po stronie Tramwajów Warszawskich

– Widzę tu bardzo dużo znaków zapytania – mówi nam jeden z renomowanych prawników, zajmujących się prawem zamówień publicznych. – Szczerze mówiąc, sytuacja, w której Izba nie wypowiada się na jej temat jest dziwna. Moim zdaniem Izba powinna się odnieść do wszystkich zarzutów i nakazać ponowne badanie ofert w zakresie zgodnym z rozstrzygnięciem – przyznaje. Jego zdaniem, zaproponowane przez rzecznik Izby rozwiązanie jest rozsądne – zamawiający zbada ponownie tylko te oferty, które są cały czas „na stole”. Ale tak naprawdę nie jest pewne, co zrobić z ofertą konsorcjum Stadler–Solaris. Sprawa Alstomu jest prostsza - producent nie odwoływał się od wykluczenia, no i złożył zdecydowanie droższą ofertę, niż pozostali.

Co zrobią Tramwaje Warszawskie? Jeszcze nie wiadomo. – Czekamy na pisemne uzasadnienie wyroku – mówi nam rzecznik spółki Maciej Dutkiewicz. Głosu nie zabiera na razie Stadler. – Aktualnie czekamy na uzasadnienie wyroku. Po jego otrzymaniu podejmiemy decyzję o podjęciu ewentualnych dalszych kroków – przekazała nam rzeczniczka producenta Marta Jarosińska. Pozostali oferenci też nie wiedzą, na czym stoją. – Pewne jest tylko jedno: Skoda wypadła z przetargu – kwituje w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl przedstawiciel jednego z oferentów. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wielki przetarg Tramwajów Warszawskich wraca do gry

Prawo & Finanse

Wielki przetarg Tramwajów Warszawskich wraca do gry

Jakub Madrjas 27 lutego 2018

Warszawa. Transport publiczny sposobem na smog

Komunikacja

Warszawa. Transport publiczny sposobem na smog

jd/inf. pras. 20 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5