Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie na razie nie planują zakupu nowego taboru

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-04-07 09:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-18 18:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Szczecińskie na razie nie planują zakupu nowego taboru
fot. Jakub RöslerSzczecińska Tatra
Tramwaje Szczecińskie od dawna nie kupowały większej liczby nowych tramwajów. Przewoźnik nabył w ostatnich latach kilka sztuk Moderusów Beta, a najnowsze tego typu pojazdu, jakie dotarły do Szczecina, są już dwukierunkowe. Spółka zapowiada jednak, że na razie nie planuje kolejnych zakupów i chce się skupić na remontach już posiadanego taboru.

Mimo modernizacji wielu kilometrów torowisk, Szczecin od wielu lat nie ogłaszał przetargu na zakup nowych tramwajów. Miasto z rozległą siecią tramwajową jest obecnie obsługiwane w głównej mierze przez starszy tabor. Tramwaje Szczecińskie, a więc spółka, która jest tramwajowym operatorem w stolicy Pomorza Zachodniego, posiada na swoim stanie wiele modeli pojazdów, lecz podstawą jej floty są używane Tatry T6A2 oraz KT4Dt.

Dlaczego Tramwaje Szczecińskie kupowały ostatnio pojedyncze sztuki pojazdów?

W Szczecinie możemy także spotkać Swingi wyprodukowane przez Pesę, tych pojazdów jest w mieście 28 czy też Moderusy Alfa oraz Beta. Wśród 8 posiadanych przez Tramwaje Szczecińskie Bet, są cztery dwukierunkowe pojazdy z ostatniego zamówienia. Jednocześnie są to też pierwsze tramwaje dwukierunkowe, jakie poruszają się po ulicach Szczecina. Ostatnim dużym zamówieniem dotyczącym zakupu nowych tramwajów był przetarg, w ramach którego do miasta Gryfa dotarły pojazdy Pesa Swing. Od tego czasu kupowano już tylko pojedyncze sztuki tramwajów od Modertransu. Dlaczego tak się działo?

– Miasto zdaje sobie sprawę z potrzeba taborowych, ale możliwości finansowe są ograniczone. W ostatnich 2-ch latach zakupiliśmy 4 pojazdy dwukierunkowe. Zakup większej ilości taboru wymaga znacznych nakładów i będzie możliwy przy pozyskaniu zewnętrznego finansowania – odpowiada Przemysław Białkowski, dyrektor ds. Eksploatacji w spółce Tramwaje Szczecińskie

Brak planów zakupowych

Czy sytuacja ta się zmieni ?

Przemysław Białkowski mówi, iż przewoźnik nie planuje na razie zakupu nowego taboru tramwajowego. Dyrektor dodał też, iż spółka przygotowuje się do remontu 12 tramwajów Tatra KT4Dt z opcją na remont kolejnych 4. To przedsięwzięcie ma wykonać wydział remontowy spółki. Ponadto trwa modernizacja trzech kompletów wózków z pojazdów Pesa Swing, a ostatnio ogłoszono przetarg na takie same działania dla kolejnych czterech zestawów wózków.

Remont przechodzi także tramwaj historyczny 4N.

Możliwe dalsze zakupy tramwajów dwukierunkowych i tzw. składaków

– Ostatnie inwestycje taborowe skierowaliśmy w stronę tramwajów dwukierunkowych. Umowa podpisana była na dostawę nowych nadwozi, elementów i podzespołów do zmontowania dwóch częściowo niskopodłogowych, przegubowych, wieloczłonowych tramwajów dwukierunkowych. W przypadku pojawienia się możliwości finansowych, przy zakupie nowych tramwajów będą brane pod uwagę także pojazdy dwukierunkowe – odpowiedział nam Przemysław Białkowski, pytany o to, czy spółka chce inwestować w tramwaje jedno czy dwukierunkowe.

Dyrektor mówi też, że Tramwaje Szczecińskie nadal nie wykluczają zakupu tramwajów do samodzielnego złożenia, tak jak miało to miejsce w przypadku szczecińskich Bet. Przewoźnik nie myśli natomiast o zakupach dłuższych pojazdów niż te, które obecnie użytkuje, w stolicy Pomorza Zachodniego raczej nie zobaczymy więc tramwajów o długości 40 metrów bądź większej, o których myśli chociażby MPK Poznań.

Do Tatr dołączą kolejne używki?

Dyrektor dodaje, że Tramwaje Szczecińskie monitorują też rynek pojazdów używanych i jeśli pojawi się na nim wartościowy tabor, to zostaną dokonane analizy techniczne i finansowe w sprawie ewentualnych zakupów takich egzemplarzy. Pojazdami kupowanymi jako używane były właśnie oba modele Tatr jeżdżących po Szczecinie.

– Sukcesywne wycofywanie taboru wysokopodłogowego ma związek z pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania na zakup nowego taboru. Ważnym elementem jest także poprawa infrastruktury torowej. W najbliższej perspektywie nie jest możliwe całkowite wycofanie tramwajowego taboru wysokopodłogowego. Zwiększamy udział we flocie tramwajów tych z niską podłogą m.in. wprowadzając w ostatnim czasie do eksploatacji tramwaje częściowo niskopodłogowe – mówi Przemysław Białkowski, pytany o to, kiedy uda się wyeliminować z floty tabor w pełni niskopodłogowy.

Tramwaje Szczecińskie nie planują natomiast zakupów pojazdów technicznych, lecz w przyszłym roku co najmniej jeden taki pojazd ma przejść remont.

Potrzebne będą tramwaje niskopodłogowe

W ostatnim czasie szeroko opisywaliśmy plany miasta na rozwój sieci tramwajowej. Nowe torowiska i trasy będą wymagały zakupu nowego taboru, zapytaliśmy więc Przemysława Białkowskiego o to, jak może wzrosnąć zapotrzebowanie na nowe tramwaje przy założeniu, iż siatka transportowa miasta będzie się rozwijać.

– W momencie oddawania nowych i wyremontowanych odcinków z pewnością wzrośnie zapotrzebowanie na tabor niskopodłogowy. W tej chwili ciężko przewidzieć ile dokładnie tramwajów należałoby zakupić. Z pewnością siatka połączeń będzie uwzględniać sytuację taborową, a mieszkańcy nie muszą się obawiać, że nie będzie połączeń na nowych torowiskach – kończy dyrektor Białkowski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Bydgoszcz zaakceptowała ofertę na dostawę do 46 tramwajów

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Bydgoszcz zaakceptowała ofertę na dostawę do 46 tramwajów

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5