Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie blisko sukcesu z KPO. W tle kolejny przetarg na tramwaje?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Szczecińskie blisko sukcesu z KPO. W tle kolejny przetarg na tramwaje?
wiz. ModertransNowa Gamma dla Szczecina
Wiceprezydent Szczecina Michał Przepiera zdradza nam, że miasto otrzyma środki z KPO na zakup tramwajów - zamówionych już Gamm z Modertransu, na razie jednak wciąż nie wiemy w jakiej kwocie. Otwiera to drogę do kolejnego przetargu na zakup następnych - około 20 pojazdów.

Tramwaje Szczecińskie były jednym z aplikujących o środki z KPO na zakup wagonów tramwajowych. Szczeciński wniosek znalazł się jednak tylko na liście rezerwowej w naborze, którego wyniki poznaliśmy jeszcze w styczniu bieżącego roku. Aktualnie, po aktualizacji listy rankingowej w kwietniu tego roku, w konkursie wciąż nie rozdysponowano wszystkich środków, na które wciąż czekają dwaj przewoźnicy - wspomniane Tramwaje Szczecińskie jak i MZK Toruń.

Szczeciński wniosek dotyczy dofinansowania do zakupu 8 nowych, dwukierunkowych Moderusów Gamma, których produkcja trwa już w najlepsze. Stolica Pomorza Zachodniego ubiegała się o ponad 81 mln złotych dofinansowania do tego zadania. Jak na razie wciąż nie znamy ostatecznych wyników naboru, natomiast Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. gospodarczych i zarządzania projektami, pytany przez nas o te środki odpowiada, że miasto ma dobre sygnały dotyczące uzyskania środków z KPO, zwłaszcza po uchyleniu niedawnej uchwały migracyjnej, która zagrażała różnym dofinansowaniom unijnym, w tym przeznaczonym na transport publiczny.

– Słyszał Pan o uchwale imigracyjnej? Takie sytuacje mają zawsze swoje plusy i minusy. Generalnie dobrze, że została ona uchylona – nie wiem po co ją w ogóle podejmowano, natomiast przy tej okazji CUPT wskazywał, że warto ją uchylić również dlatego, że na ostatniej prostej jest ocena wniosku na wspomniane przez Pana dofinansowanie z KPO na tramwaje. Uchylenie tej uchwały sprawia, że znowu jesteśmy w grze i mamy sygnały, że wyniki powinny być na dniach. Ja będąc urzędnikiem od dawna wiem, że na dniach może też oznaczać kilka miesięcy, natomiast mamy sygnały, że dostaniemy pieniądze na tramwaje z KPO. Albo w całej wnioskowanej kwocie lub też w jakiejś jej części – mówi nam Przepiera.

Samorządowiec dodaje, że z jego perspektywy nawet lepiej jest poczekać i mieć szansę na większe dofinansowanie, niż dostać je teraz, ale w mniejszej kwocie, zwłaszcza, że środki, jakie otrzyma miasto i tak pozwolą “zrefinansować” zakup już produkowanych tramwajów, które dotrą do Szczecina w przyszłym roku.

– Na pewno jakieś środki do nas trafią a zabiegamy o to, żeby to była pełna wnioskowana przez nas pula – kończy wiceprezydent Szczecina.

Przepierę zapytaliśmy więc o to, czy jeśli miasto zrefinansuje, choćby w części, zakup tramwajów z Modertransu, to czy środki “uwolnione” z tego zakupu pozwolą na ogłoszenie zupełnie nowego przetargu na zakup następnych wagonów tramwajowych.

– Uważam, że powinniśmy podjąć takie ryzyko i ogłosić przetarg na kolejne nowe tramwaje, np. z myślą o środkach jakie możemy otrzymać jeszcze z programu FEnIKS, jeśli komuś zostaną. Natomiast to jest moja luźna myśl, jeszcze nie przedyskutowana z koleżankami i kolegami. Pamiętajmy, że na liście rezerwowej w programie FEnIKS jest właśnie zakup taboru tramwajowego i z tego tytułu upatruje jakichś szans na zdobycie dodatkowych pieniędzy – mówi nasz rozmówca i wskazuje, że nowy przetarg mógłby dotyczyć różnicy między planami zgłoszonymi do programu FEnIKS (o czym więcej pisaliśmy tutaj) a wozami kupionymi z KPO.

Przypomnijmy, że Szczecin zakupił w ubiegłym roku 12 tramwajów, z czego 4 mają finansowanie z programu FEnIKS, natomiast 8, w ramach opcji, mają zostać sfinansowane ze wspomnianego wyżej KPO.

– Tak więc w kolejnym przetargu potencjalnym powinniśmy celować w 20-22 nowe tramwaje. Czy to się uda, zobaczymy, ale chciałbym, żebyśmy podjęli takie ryzyko, a przetarg zawsze można przecież unieważnić zanim się podpisze umowę – mówi Michał Przepiera.

Podobne deklaracje, dotyczące przeznaczenia środków “odzyskanych” dzięki KPO na kolejne zakupy tramwajowe składał też jakiś czas temu wiceprezydent nadzorujący komunikację miejską, Łukasz Kadłubowski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin aktualizuje projekt Tramwaju do Mierzyna. Duże zmiany

Komunikacja

Szczecin aktualizuje projekt Tramwaju do Mierzyna. Duże zmiany

Jakub Rösler 08 października 2025

Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów

Komunikacja

Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów

Jakub Rösler 28 sierpnia 2025

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Komunikacja

Zobacz również:

Szczecin aktualizuje projekt Tramwaju do Mierzyna. Duże zmiany

Komunikacja

Szczecin aktualizuje projekt Tramwaju do Mierzyna. Duże zmiany

Jakub Rösler 08 października 2025

Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów

Komunikacja

Szczecin. Zbliża się naprawa główna Swingów

Jakub Rösler 28 sierpnia 2025

Kobiety coraz częściej za sterem tramwajów w Szczecinie

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij