Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Tramwaje Śląskie: Rok 2020 pod znakiem nowych tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-02-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Śląskie: Rok 2020 pod znakiem nowych tramwajów
fot. TŚ
W marcu do Tramwajów Śląskich ma dotrzeć pierwszy nowy jednoczłonowy tramwaj Modertransu. Natomiast w maju powinny rozpocząć się dostawy opóźnionych Twistów od Pesy. Dzięki rezygnacji przez Katowice z dofinansowania rozbudowy trasy tramwajowej na południu miasta możliwy ma być też zakup dalszych dziesięciu wagonów w ramach opcji przewidzianej w zawartych już umowach. Spółka zamierza też kontynuować modernizacje tramwajów typu 116Nd i Pt.

Plan Tramwajów Śląskich na rok 2020 obfituje w szereg działań inwestycyjnych i remontowych. Ciekawie wygląda też kwestia, jeżeli chodzi o tabor. W tym roku Tramwaje Śląskie wzbogacą się w pojazdy z dwóch kontraktów – z Pesą i Modertransem.

Modertrans ma w sumie dostarczyć 10 częściowo niskopodłogowych tramwajów o długości 13,5 m – ośmiu jednokierunkowych i dwóch dwukierunkowych. Pierwszy z pojazdów jednokierunkowych rozpoczyna właśnie jazdy homologacyjne w Poznaniu. – Firma Modertrans Poznań potwierdziła gotowość dostawy wagonów zgodnie z terminami ujętymi w przyjętym harmonogramie – tj. pierwszy wagon do końca marca, a ostatnie dwa wagony do końca czerwca 2020 r. – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

W ramach innej umowy bydgoska Pesa ma dostarczyć 27 pojazdów o długości do 25 m oraz ośmiu o długości do 32 m. Dostawy miały rozpocząć się już w zeszłym roku, ale realizacja opóźniła się. Dwa tygodnie temu przedstawiciele Tramwajów Śląskich wizytowali zakład Pesy. – W porównaniu do wizyty z końca grudnia nastąpił znaczny postęp realizacyjny. Pierwszy budowany wagon miał już wówczas zmontowane i polakierowane człony pudła, przygotowane do montażu instalacji wewnętrznych. Kolejne wagony są w różnych stadiach budowy konstrukcji wagonów – prace te postępują – mówi Zowada. Jak dodaje, producent podtrzymał deklarację o zamiarze dostarczenia pierwszego wagonu w maju i zakończenia realizacji całego kontraktu w tym roku.

Oba kontrakty – z Modertransem i Pesą – zawierają opcję na dostawy dodatkowych tramwajów. – Zarząd spółki bardzo poważnie rozważa możliwość skorzystania z ujętych w obu umowach z producentami taboru zapisów dotyczących prawa opcji – czyli możliwości zamówienia dodatkowo pięciu wagonów z Modertransu i pięciu tramwajów 25-metrowych z Pesy – podkreśla Andrzej Zowada.

Zakup 10 tramwajów w ramach opcji miałby być sfinansowany w ramach III etapu projektu unijnego, którego realizacja będzie możliwa w związku z rezygnacją przez Katowice z dofinansowania na budowę trasy tramwajowej na południe. Uwolnione środki miałyby też posłużyć do sfinansowania kolejnych remontów infrastruktury tramwajowej oraz zakupu pojazdów technicznych. – Zaproponowane zmiany w zakresie rzeczowo-finansowym etapu III projektu zostały zaakceptowany przez zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. Kolejnym etapem jest uzyskanie akceptacji zmian ze strony Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwego Ministerstwa. Liczymy na to, iż w drugiej połowie br. będziemy mogli podpisać umowę z CUPT na dofinansowanie etapu III naszego projektu – mówi rzecznik Tramwajów Śląskich.

Niewykluczone są też zakupy używanego taboru. – Badamy rynek wtórny, przede wszystkim zachodnioeuropejski, pod kątem możliwości pozyskania wagonów dwukierunkowych. Nie mamy tu preferencji co do konkretnego typu taboru – mówi Andrzej Zowada. Jak jednak zaznacza, na razie nie ma żadnych konkretnych decyzji.

Plan na ten rok obejmuje też działania remontowe, wykonywane przez wewnętrzny Zakład Usługowo-Remontowy. Dokończona ma być rozpoczęta w zeszłym roku modernizacja dwóch wagonów 116Nd oraz rozpoczęta i ukończona modernizacja trzeciego wagonu tej serii. – To pierwsze wagony w spółce, w których montowany jest system klimatyzacji przedziału pasażerskiego – podkreśla Andrzej Zowada. Ponadto dokończona ma zostać rozpoczęta w 2019 r. modernizacja wagonu Pt do standardu Ptm. Rozpoczęta i zakończona ma zostać modernizacja następnego wagonu oraz rozpoczęta modernizacja kolejnego wozu. Poza tym przewidziano wykonanie remontu bieżącego ośmiu wagonów typu 105N-HF.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5