Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami władz Rudy Śląskiej i Zarządu spółki Tramwaje Śląskie niebawem rozpocznie się modernizacja kolejnego odcinka infrastruktury tramwajowej na terenie miasta. Tym razem prace realizowane będą w dzielnicy Godula. W poniedziałek 16 marca w siedzibie tramwajowej spółki podpisano umowę z generalnym wykonawcą.
Modernizacja torowiska linii nr 9 biegnącej od Bytomia do Chorzowa przez Rudę Śląską zarówno przez władze Rudy Śląskiej, jak i spółkę Tramwaje Śląskie uznana została za jedno z priorytetowych zadań inwestycyjnych, związanych z komunikacją tramwajową. – To niezwykle ważna linia, łącząca kilka miast, będąca dla wielu pasażerów podstawowym środkiem komunikacji, dlatego bardzo zależy nam, żeby znacząco poprawić jej stan techniczny i zapewnić pasażerom jak najlepszy komfort podróży – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. Dlatego też w realizowanym przez spółkę projekcie unijnym znalazło się kilka odcinków torowiska linii nr 9.
Pierwszym był fragment przebiegający przez rudzki Nowy Bytom. – Popularna „dziewiątka” to linia bardzo ważna w układzie komunikacyjnym miasta, problemem jest jednak jej stan. Modernizacja torowiska jest kluczowa dla zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków podróży – mówi prezydent Grażyna Dziedzic. – Pracujemy nad tym razem z Tramwajami Śląskimi od kilku lat, czego efektem był dotychczas przeprowadzony w 2017 roku remont odcinka przy ul. Niedurnego. Cieszę się, że zrealizowany zostanie kolejny etap i mam nadzieję, że modernizacji doczekają się także pozostałe rudzkie odcinki – dodaje.
Początek 2020 roku przyniósł rozstrzygnięcie przetargu i wyłonienie wykonawcy dla kolejnego odcinka linii nr 9. W wyniku postępowania przetargowego generalnym wykonawcą wybrana została krakowska firma Tor-Krak – ta sama, która przebudowała torowisko w Nowym Bytomiu. W poniedziałek 16 marca strony podpisały wartą niemal 21 mln zł netto umowę, zgodnie z którą wykonawca zmodernizuje ok. 2900 metrów toru pojedynczego (mtp). Czas na realizację tego zadania to 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. – W imieniu wykonawcy chcę zadeklarować, że będziemy się starać wykonać zadanie z pełnym zaangażowaniem sił i środków, przy możliwie jak najmniejszych utrudnieniach dla uczestników ruchu drogowego oraz życia okolicznych mieszkańców – mówi Wiesław Niedziela, prezes Tor-Krak.
Na czas realizacji zadania konieczne będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu zarówno tramwajowego, jak i samochodowego. Ze względu na to, iż modernizowany będzie odcinek jednotorowy, linia nr 9 nie będzie kursować przez Godulę. W jej miejsce uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza, ale szczegółowe informacje spółka Tramwaje Śląskie przekaże w terminie późniejszym. – W pierwszej kolejności musimy uzyskać od wykonawcy szczegółowy harmonogram robót, zatwierdzony projekt czasowej organizacji ruchu i dokonać przekazania placu budowy, a to zwykle trwa kilka tygodni – podkreśla prezes Bolesław Knapik. Zmiany na pewno dotkną także kierowców, gdyż prowadząc prace wykonawca będzie musiał zająć część drogi.
Więcej o zakresie prac pisaliśmy
TUTAJ. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowa, dodatkowa mijanka w rejonie przystanku Młyn Szombierski.