Partner serwisu
Komunikacja

Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
20-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Śląskie chcą 25-metrowych wagonów. Jakich?
fot. UM Sosnowiec
Tramwaje Śląskie kupują 40 lub nawet 65 tramwajów o długości około 25 metrów. Przewoźnik chce pozyskać wagony jedno- oraz dwukierunkowe, w zakupie których mają pomóc środki unijne.

Tramwaje Śląskie ogłosiły właśnie dwa postępowania przetargowe na dostawę nowych wagonów tramwajowych. Pierwszy przetarg dotyczy dostawy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, o których więcej piszemy tutaj. W drugim postępowaniu zamawiający poszukuje dostawcy co najmniej 40 fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów, zarówno jedno- jak i dwukierunkowych.

30 spośród 40 wagonów to pojazdy jednokierunkowe, natomiast 10 pozostałych to tramwaje dwukierunkowe. Przetarg zawiera również prawo opcji obejmujące dostawę maksymalnie 25 kolejnych wagonów jednokierunkowych. Jej uruchomienie może nastąpić w ciągu 42 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostawę pojazdów z zamówienia podstawowego, natomiast dostawy wszystkich tramwajów z zamówienia opcjonalnego mają zakończyć się w ciągu 24 miesięcy od momentu uruchomienia opcji, a Tramwaje Śląskie mogą zrealizować opcję w części lub w całości.

Kupowane tramwaje mają mieć szerokość zewnętrzną w przedziale 2,35-2,4 metra, a ich długość ma wynosić od 22 do 25 metrów. Wysokość, przy złożonym pantografie, nie może być większa niż 3,6 metra. Wagony mają pomieścić co najmniej 155 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących, skierowanych przodem do kierunku jazdy. Dopuszcza się skierowanie siedzeń w kierunku przeciwnym do jazdy, jeżeli zapewnia to optymalne wykorzystanie przedziału pasażerskiego i uwarunkowane jest konstrukcją pudła.

Udział niskiej podłogi to co najmniej 60% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu. W strefie wejścia jej wysokość nie ma przekraczać 35 centymetrów, w pozostałych strefach wagonu nie może przekraczać 37 centymetrów, chyba, że w strefie niskopodłogowej występują wózki, to wysokość podłogi nad wózkami nie może wtedy być większa niż 48 centymetrów. Zamawiający nie dopuszcza przedzielenia niskiej podłogi członem wysokopodłogowym, za który TŚ rozumieją segment, w którym podłoga ma wysokość w przedziale 48-60 centymetrów. Wysokość wejścia do wagonów w tej strefie musi być identyczna jak w strefie niskopodłogowej i musi wynosić maksymalnie 35 centymetrów. Różnica między niską a wysoką podłogą ma mieć wysokość maksymalnie jednego stopnia i musi umożliwiać “jej ergonomiczne pokonywanie przez pasażerów”.

Wagony mają mieć zdolność pokonywania wzniesień na trasie o długości minimum 200 metrów o profilu nie mniejszym niż 6,5%.

Szkielet pudła tramwajów powinien być spawany z profili i blach ze stali węglowej o podwyższonej wytrzymałości mechanicznej i odporności na korozję oraz musi być zabezpieczony antykorozyjnie. Dopuszcza się niektóre elementy wykonane z aluminium, przy czym nie mogą to być elementy nośne, poszycie zewnętrzne ścian bocznych oraz przód i tył wagonu. Każdy z członów wagonu musi być podparty na co najmniej jednym wózku. Przewidziano montaż obrotowych wózków napędowych.

Układ drzwi ma zapewniać swobodną i szybką wymianę pasażerską, a zamawiający wymaga montażu co najmniej czterech drzwi, w tym dwóch dwuskrzydłowych. Drzwi mają znaleźć się również w członach skrajnych i mają zostać umiejscowione jak najbliżej ścian czołowych tramwaju. Drzwi o charakterze odskokowo-przesuwnym.

Przy pierwszych dwuskrzydłowych drzwiach założono montaż rozkładanej ręcznie rampy dla wózków. Tramwaje będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawią się Wi-Fi, porty USB, a także system informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów.

Dostawa tramwajów z zamówienia podstawowego ma nastąpić w ciągu 42 miesięcy od momentu podpisania umowy, a przewoźnik chce sfinansować zakup ze środków z programu FEnIKS oraz z KPO.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat zrealizowali co najmniej dwie dostawy polegające na wyprodukowaniu i dostarczeniu minimum 10 sztuk fabrycznie nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych o udziale niskiej podłogi min. 60% każda, które uzyskały homologację w co najmniej jednym z krajów Unii Europejskiej, bez względu na kraj pochodzenia Wykonawcy i miejsce dostawy. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje wyłącznie cena.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5